שתף קטע נבחר

דוד ובת שבע לא כמו שהכרתם

להקת הפלמנקו הישראלית מגישה גרסה פרובוקטיבית לרומן בין דוד המלך לאשת אוריה החתי. בואו להציץ לחזרות וליצרים האמיתיים

 

 

יצרים, תאווה מעוורת, משיכה בחוטי הכוח והשלטון ומוות, כל אלה מצויים בפרשנות הבימתית החדשה שמציעים מיכל נתן ולהקת הפלמנקו הישראלית לסיפור המקראי על דוד המלך ובת שבע. מחול הפלמנקו ודרמה טובה ומלבת יצרים הולכים יד ביד, ומה יותר דרמה ממערכת יחסים שנולדה בחטא בין מלך אהוב לאשת אחד מלוחמיו.

 

"זה נכון שהפלמנקו שואב מהקלאסיקות הספרדיות ונכון שטבעי יותר לכאורה ללכת ל'חתונת הדמים' של לורקה או ל'דון קיחוטה' של סרוונטס, אבל חשבתי לעצמי שבסופו של דבר פלמנקו זו השפה שאני מדברת ואם אני רוצה לספר סיפור בשפתי, למה לא ללכת למקורות שלי, על אחת כמה וכמה כשמצויים בהם כל האלמנטים הנדרשים לדרמה טובה", אומרת נתן.

 

אונס ולא אהבה

המופע נפתח בטקס חתונתם של בת שבע ואוריה החתי שמקומו נפקד מהטקסט המקראי. זו אינה התוספת היחידה לסיפור כפי שנלמד במערכת החינוך בישראל. את מקומה של ההתאהבות ההדדית והנעימה בין הרוחצת למציץ מחליפה בגרסה של להקת קומפאס סצנת אונס בה כופה את עצמו דוד על בת שבע, פרשנות שמעצימה את חטאו של המלך, המתואר בסופו של סיפור כעושה תשובה גדול.

 

בנוסף, נתן בחרה להפגיש בין בת שבע לאשת דוד, מיכל. מפגש זה, שלא התקיים על פי המקרא, הופך לאחת מפסגות המתח במופע. "עוד לפני שניגשתי לסטודיו קראתי לא מעט פרשנויות לסיפור דוד ובת שבע ורבות מהן טענו שהפגישה של דוד עם בת שבע היתה תחילתה של התדרדרות מוסרית. שהוא נכנס לתסבוכת בה חטא גרר חטא", אומרת נתן, "זו פרשנות שנראת לי מאוד הגיונית כיוון שזו למעשה הפעם הראשונה שבה היצר של דוד המלך גובר עליו".


לא סיפור אהבה (צילום: יוסי צבקר)

 

כלומר, לא מדובר בהתאהבות או ביצרים הדדיים?

 

"אני לא חושבת, כשם שאני לא חושבת שהיא זו שפיתתה את דוד כמו שלימדו אותנו. נראה לי שמדובר בבחורה שנקלעה לסיטואציה שלא היה לה את הכוח או האפשרות להתנגד לה. אחרי הכל מדובר במלך והיא הובאה אליו על פי דרישתו על ידי שליחים. הוא ידע היטב שמדובר באשת איש ולמרות זאת שלח להביא אותה".

 

מה משך אותך לספר דווקא את הסיפור הזה בתנועה?

 

"כשבחנתי את הסיפור וקראתי את הפרשנויות השונות גיליתי סתירה בין הדימוי הרווח של דוד כמלך שעשה את הישר בעיני אלוהיו לבין האדם שהיה. נהוג לדבר על בת שבע כפתיינית על מנת לנקות את דוד, ויש כאלה שטוענים שלמעשה היא היתה מותרת בגלל שבעלה יצא לשדה הקרב. כשדוד לוקח לעצמו את אשת אחד מגיבורי המלך, הוא יודע היטב מה הוא עושה. כשהוא שולח אותו למות בשדה הקרב, זה נעשה ביודעין. את המקום הזה עניין אותי לבדוק".


כל האלמנטים הנדרשים לדרמה טובה (צילום: יוסי צבקר)

 

יצירתה החדשה של נתן שונה לא רק בשל הבחירה במקורות יהודיים כבסיס אלא גם בגלל ההתעסקות בסיפור נרטיבי מובנה, שנפקד בדרך כלל מיצירותיה של הלהקה. "בתחילת הקריירה שלי מאוד התרחקתי מלספר סיפור. התמקדתי בתנועה, בחקר התנועה, בחיבור שלה למוזיקה", אומרת נתן. "תמיד הציק לי כששאלו אותי מה הסיפור מאחורי הריקוד אבל לאחרונה מעניין אותי לחקור את המקום הזה, לחפש את התנועה שתשרת את הסיפור. זה חיפוש קצת אחר והוא מרתק בעיני לא פחות".   

איזו דמות במשולש האהבים הזה הכי נגעה לליבך?

 

"אני חושבת שאוריה החתי. בכל פעם שאני חושבת על הפרשייה הזו נקרע לי הלב כשאני מדמיינת את הגבר הזה, לוחם, גיבור המלך, עבד דוד, שלא הספיק אפילו לדעת את אשתו. הוא עובד את דוד באמונה שלמה, חוזר משדה הקרב על פי דרישתו של דוד שחשב שעל ידי כך יוכל לכסות על הריונה של בת שבע וכשאוריה מסרב לחזור לביתו מתוך נאמנות למלך, הוא נשלח למות בשדה הקרב על פי צו המלך. זה איש מיוסר".

 

את מדברת על קריאה משמעותית של פרשנויות לטקסטים המקראיים. מתחזקת באמונתך?

 

"אם את מדברת על חזרה בתשובה, אז לא. אני לא חוזרת בתשובה אבל לא רציתי להציג את הסיפור כפשוטו והדרך לעשות את זה היא לרדת לעומק הדמויות דרך פרשנויות שונות. קריאה היא חלק מהחיים שלי, זה לא מתוך חזרה למקורות. מעבר לכך אני חושבת שמשהו באמנות הבמה קרוב מאוד לחוויה הדתית. המקום הזה ממלא אותי מבחינה רוחנית".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיכל נתן. פלמנקו זו השפה שאני מדברת
לאתר ההטבות
מומלצים