שתף קטע נבחר

יעל, חכי רגע עם הטבעת

בשבוע שעבר הצהירה יעל משאלי כי בניגוד לעצות הפמיניסטיות, היא מעמידה לבתה חופה אורתודוכסית ללא שינויים וחידושים. רבקה לוביץ' מתחננת: תני לבתך את הסכם ה"נישואין על תנאי" - בלעדיו, עלולים הדיינים לשלוט ברחמה באופן מוחלט

ב"הפוך על הפוך", דווקא נשים חילוניות, פמיניסטיות או מי שמחשיבות עצמן "נאורות" הן לעיתים אלו שטועות "ובגדול", לחשוב שאין ההלכה נוגעת להן, שבית הדין לא קשור לחייהן בשום צורה, ושהכל הוא בעצם עניין של חשיבה ותודעה. טענתה של יעל משאלי כי היא "מספיק פמיניסטית כדי לדעת שגברים אינם אחראים לאיכות חיי", משקפת את המחשבה המוטעית שאם "עלינו" על העניין הפטריאכלי, ואנחנו מספיק מודעות לו, אז הכל בסדר, והכל תחת שליטתנו.

 

ארגוני הנשים אינם מנהלים מסע הפחדה נגד גברים, ובוודאי שלא נגד הרבנים או נגד ההלכה. ארגוני הנשים, ובתוכם אני, מנהלים מסע לפרסם ולהוציא לאור את המתרחש בבית הדין הרבני, ואת הקושי הגדול של אשה להתגרש בניגוד לרצון הבעל. כמו יעל משאלי, גם אני רוצה לראות את אהוביי מתחתנים כדת משה וישראל עם חופה, טבעת והקפות סביב החתן. כן, גם אני סבורה כי מסורת, משפחה ודת הם היציבות והבסיס של חיינו. אז מה?

 

אשרי מי שזכתה ולא נפגשה עם העולם הבית-דיני. מי שלא הגיעה לשם אינה יכולה לשער לעצמה עד כמה יכולים הדיינים לעשות שמות בחייה הפרטיים, באיזו מידה יכולים הדיינים לשלוט בה, ובאיזו מהירות היא יכולה להיעשות שם קטנה וחסרת

אונים. השליטה של הדיינים בנשים בגילאי הפריון, המבקשות להתגרש, היא מוחלטת (לבד מן הנשים אשר לא איכפת להן ללדת ילד "ממזר". ואין הרבה נשים כאלו). בעניין הזה אין הנחות. אי אפשר למצוא רב ליברלי או פוסק כבקשתך. ההרכב נקבע על פי האות הראשונה של שם המשפחה. לשם את נופלת ושם נקבע גורלך. שלושה דיינים שאינם מכירים דבר וחצי דבר מעולמך שולטים ביד רמה ברחם שלך. ברצותם הם סוגרים, וברצותם הם פותחים. חוץ מעניין הרבייה החיים שלך הם, אכן, בשליטתך.

 

אנחנו לא רק רוצות לראות פחות נשים סובלות, ולא רק רוצות לחתן את בנותינו בשקט נפשי, אנחנו גם מבקשות לעשות צעד למען "תיקון עולם" במציאות ההלכתית של "כל חדש אסור מן התורה". השינויים שצריך לעשות הם לא גדולים, ובוודאי שלא צריך לוותר על הגפילטע פיש או על ה"קולולו".

 

שטר התנאים

מרכז צדק לנשים מציע לעשות "נישואין על תנאי", שישאיר פתח מילוט כלשהו ליציאה בשעת משבר, או בעת אסון חו"ח. אנחנו לא מבקשות לשבור מסגרות. אדרבה, ההצעה עלתה כבר במקורות ההלכתיים המונחים לפנינו. כל שעל החתן לעשות הוא לחתום בפני שני עדים כי כאשר יאמר את המשפט "הרי את מקודשת" הוא מתכוון שזה על דעת התנאים שהוא חתם עליהם עם הכלה. כל שעל הכלה לעשות הוא לחתום בפני שני עדים כי כאשר תקבל את הטבעת מן החתן היא עושה זאת על דעת התנאים שהם הסכימו עליהם עוד קודם לכן. מה כוללים התנאים האלו? זה לא צריך לעניין את ציבור המוזמנים ואפילו לא את הרב שעורך את החופה.

 

היום בבוקר עקבתי אחרי החתולה שלי שמתעקשת לשתות מים דווקא מתוך האמבטיה, למרות שאני מחליפה לה מדי פעם את המים בצלחת, ובחוץ יש מי גשם בשפע. למרות הרצון העז שלה לשתות את המים שנשארו מהמקלחות של יום האתמול, היא נזהרת שלא להיכנס לחדר האמבטיה מחשש שהדלת תיסגר אחריה, והיא עושה זאת רק אחר שהיא מוודאת שהשטח פנוי לגמרי. עמדתה בעניין ברורה: "לא נכנסים למקום באופן שיש חשש שלא תצליח לצאת ממנו".

 

יעל - יש עוד זמן עד לחתונת בתך. צרי עמנו קשר.  

 

רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית העובדת ב"מרכז צדק לנשים", טל': 02-5664390

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חופה. עם הסכמי נישואין?
צילום: גבי ניומן
צילום: מיכל לנהרט
לא צריך לוותר על הרבע עוף או הגפילטע
צילום: מיכל לנהרט
מומלצים