שתף קטע נבחר

"כלות המדבר" זכה בתחרות הישראלית בדוקאביב

ציון לשבח לסרטו של יריב מוזר "המלחמה הראשונה שלי". את הפרס הראשון בתחרות הבינלאומית של הפסטיבל גרפה הקופרודוקציה הגרמנית-בנגלדשית "זוללי הברזל"

סרטה של עדה אושפיז, "כלות המדבר", על שלוש נשים בדואיות שמנסות לשרוד בתוך חברה פוליגמית, גרף הערב את הפרס הראשון בתחרות הישראלית של פסטיבל "דוקאביב" לקולנוע תיעודי. חבר השופטים בתחרות הישראלית כלל השנה את טום פאוורס, מנהלת התוכנייה הדוקומנטרית של פסטיבל טורונטו הבינלאומי; מנהלת Forum Des Images בפריז, לורנס הרצברג; העורכת הראשית של הוצאת הספרים "כתר" ויוצרת הסדרה "מרחק נגיעה", רונית ויס ברקוביץ; הבמאי המפיק ומבכירי הצלמים הדוקומנטריים בישראל, איתן חריס ומנהל POV, מסגרת הדגל להפקת סרטים תיעודים בטלוויזיה הציבורית האמריקנית, סיימון קילמורי.

 


"כלות המדבר" של עדה אושפיז. הזוכה בתחרות הישראלית (צלם: דנור גלזר)

 

בנימוקיהם למתן הפרס, שעומד השנה על סכום של 100 אלף שקל, כתבו השופטים: "בכוחו של הסרט הדוקומנטרי לקחת אותנו לעולמות שלא היינו מגיעים אליהם בדרך אחרת. סרטה של אושפיז לוקח אותנו גם לתוככי חברה מסוגרת וגם למרחב רגשי שנחשף לעתים רחוקות". השופטים העניקו מקום של כבוד לעבודת הצילום של דנור גלזר וכתבו: "אנו רוצים לציין באופן מיוחד את סגנון הצילום של הסרט, שהוביל אותנו למרחק נגיעה מהדמויות, עד שכמעט הרגשנו כאילו אנחנו בתוכן".

 

חבר השופטים החליט להעניק ציון לשבח לסרטו של יריב מוזר, "המלחמה הראשונה שלי", שערכה יעל פרלוב. בנימוקים לצל"ש, שלראשונה בתולדות הפסטיבל נושא גם פרס כספי של 10,000 שקל תרומת משפחת סלע, כתבו השופטים: "אחד מתפקידיו של הסרט הדוקומנטרי הוא להיות עד וללכוד רגעים שלא ניתן לשחזר. יריב מוזר הצליח תחת תנאים קשים ביותר לעשות זאת, כשהוא מציג סרט דוקומנטרי אינטנסיבי וחי".

 


"יידישע מאמא" של פימה שליק וגנאדי קוצ'וק (צילום: פימה שליק)

 

בפרס ראש העיר תל אביב יפו, בסכום 30 אלף שקל, המוענק ליוצר צעיר מבטיח, זכו יוצרי הסרט "יידישע מאמא", פימה שליק וגנאדי קוצ'וק. בנימוקים למתן הפרס כתבו השופטים: "לעתים קרובות היוצרים הדוקומנטריים עוסקים בנושאים ציבוריים. כדי להבין את התקופה שבה אנו חיים, לא פחות חשוב לאמן את העין בצפייה בחלקים היותר אינטימיים של הדינמיקה המשפחתית. 'יידישע מאמא' אומר הרבה על פער הדורות, על השינויים המתחוללים בהם ועד כמה רחוק נלך בשביל האהבה, כל זאת תוך כדי שהוא מתובל בהומור ובתובנות חכמות".

 

בפרס הצילום ובסכום של 15 אלף שקל, המוענקים מטעם קרן דן דוד, זכה רן אביעד, צלם הסרט "אדמה" של הבמאי יפתח שבח. "הנוף הוא חלק בלתי נפרד מהסרט ורן אביעד הצליח לצלם אותו באופן קסום, כך שהנוף הופך להיות דמות נוספת בעלילה. את אותו חסד הוא עושה לפניהם של הדמויות בשר ודם, תוך שהוא יוצר רשמים שלא יימחו במהרה".

 


"זוללי הברזל" של שאהין דיל ריאז. זכה בתחרות הבינלאומית (צילום: שאהין דיל ריאז)

 

את פרס העריכה העניקו השופטים לטלי וייסמן, עורכת הסרט "שש קומות לגיהנום" של הבמאי יונתן בן אפרת. "הסרט מטיל זרקור על אחת הפינות האפלות ביותר בחברה הישראלית. העורכת לקחה על עצמה משימה קשה, של שזירת סיפורים מצילומים שקריינות אינה מלווה אותם. הסרט הצליח לרגש אותנו בעצמה רבה ובאופן שסרטים דומים לא עשו".

 

את הפרס הראשון בתחרות הבינלאומית של הפסטיבל גרפה הקופרודוקציה הגרמנית-בנגלדשית, "זוללי הברזל", שביים שאהין דיל ריאז. חבר השופטים, בראשותה של הבמאית והמפיקה הישראלית נעמי שחורי, כתב בנימוקיו למתן הפרס, בסכום 30 אלף שקל: "הסרט מציג חברה מעמדית, בה העשיר חי על גבו ומזיעתו של העני, בתמונות שנחרטות בזיכרון. הסרט מעניק לצופה מרחב להתבונן, לחשוב ולהרגיש, מבלי לוותר על נקודת המבט של הבמאי.

זהו סרט עוצמתי על תהומות המצב האנושי".

 

ציון לשבח בקטגוריה זו הוענק לסרט "אופרה אחרת – המוזיקה של אבי", בבימויו של הבמאי הגרמני איגור הייטזמן. "זהו סרט על רגשות, אך נטול רגשנות. סרט שכולו סאבטקסט, המנון לאב שבחר לחיות את חייו כמו סמפוניה של מוצארט וכמעט חמק", כתבו השופטים.

 

חבר השופטים בקטגורית הסרט הזר כלל השנה לצדה של שחורי את המנהל האמנותי של פסטיבל Dei Popoli בפרינצה, לו'ציאנו באריסונה; המנהל האמנותי של הפסטיבל הדוקומנטרי הבינלאומי Doclisboa בפורטוגל, סרג'יו טרפו; עורך ומנהל קריאטיב בתכנית תמה בארטה ולשעבר עורך תוכנית הסרטים הדוקמנטרית של ZDF, כריסטוף יורג ומייסדת ומנהלת "קופרו", הקרן לשיווק סרטי תעודה.

 

בתחרות סרטי הסטודנטים, בה השתתפו השנה 33 סרטים, זכה הסרט "בד אנד ברקפסט" של ג'ונה סולימאן מהחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. הפרס השני הוענק לסרט "סבתא וכפיר" של עדי מזרחי, מהחוג לקולנוע בבצלאל. ציון לשבח הוענק לסרט "פוסט סקריפטום", של אלכסנדרה רחמילביץ מסמינר הקיבוצים. חבר השופטים בראשותה של פרופסור פטרישיה אופדרהייד, מנהלת המרכז למדיה חברתית באוניברסיטת אמריקן בוושינגטון, הדגיש: "איננו יכולים להגדיר את אף אחד מהסרטים שהשתתפו בתחרות כמושלם. מאידך, לא חשבנו שנזכה לצפות בעבודה כה משובחת מסטודנטים. בכל הסרטים הזוכים יש מאפיינים הראויים לכל שבח".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אדמה. פרס הצילום לרן אביעד
לאתר ההטבות
מומלצים