שתף קטע נבחר

הדור שלישי: התרגיל שמנפח את חשבון הסלולר

רק בישראל, אם אתם צריכים וגם אם לא, מכשיר הסלולר החדש שתקנו יהיה מדור שלישי, ואליו תוצמד חבילת גלישה יקרה - שרוב הסיכויים שבכלל לא תשתמשו בה. כך חברות הסלולר מפילות אותנו בפח ומשלשלות לכיסן סכומים נאים על חשבוננו. שר התקשורת: "מדובר בעוול מתמשך. נפסיק את זה"

סבתא עדה מחדרה אוהבת לדבר עם הנכדים מבית־הקפה השכונתי שבו היא יושבת. שירה בת ה־12 מרעננה לא מפסיקה להאזין למוזיקה מהטלפון ולשגר SMS לחברות מהכיתה. איציק, עורך־דין צעיר מחיפה, מסנכרן את כל הפגישות העסקיות שלו בין המחשב לסלולרי.

 

שלושתם בעלי טלפון סלולרי דור שלישי, מכונת מולטימדיה עתידנית, ושלושתם מחויבים, מעבר למחיר המכשיר, גם ב”חבילת שירותי דור שלישי” יקרה, שאף אחד מהם, תתפלאו, לא באמת זקוק לה.

 

איך זה קרה? בדרך מתוחכמת ויצירתית, ייחודית לישראל, מצליחות חברות הסלולר לגרום לכולנו לרכוש מכשירי סלולר מדור שלישי, ולחבר אליהם אוטומטית חבילת גלישה מיותרת. במקביל למכבש שיווקי בן מיליוני שקלים שנועד לכך מנקות החברות מהמדפים שלהן כל זכר לסלולריים מתקדמים שאינם דור שלישי, כאלה שנמכרים עדיין בעולם כולו בהצלחה

מסחררת.

 

מי גולש בדור השלישי?

מסקר שנערך השבוע עבור ”ידיעות אחרונות” על־ידי מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב בעלי מכשירי דור שלישי עלו הנתונים הבאים: 76 אחוז מהמשיבים טענו שהם לא נוהגים לגלוש באינטרנט כלל דרך המכשיר שלהם ו־81 אחוזים מהם לא מורידים קובצי מוזיקה דרך המכשיר מתברר גם ש-31 אחוז מהם לא ידעו שהם משלמים בכלל על חבילת הגלישה ו-13 אחוז מהם יודעים שהם משלמים על חבילת גלישה אך אינם יודעים כמה.

 

מהסקר שנערך בקרב ‭1,000‬ גברים ונשים המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת ביישובים היהודיים במדינה, עולה שרק ‭7.5‬ אחוז מהציבור גם גולשים באינטרנט וגם מורידים קובצי מוזיקה דרך מכשיר הדור השלישי שלהם. המשמעות היא, שמרבית הצרכנים האוחזים במכשירי סלולר מדור שלישי, משלמים לחברות הסלולר כ־240 שקלים בשנה לחינם.

 

לחברות מדובר בהכנסה שבאה בקלות: הלקוחות משלמים מחיר אחיד, גם מבלי להשתמש בשירות בפועל. כמה הן עושות מן הרווחים הקלים על החבילה הזו בלבד? זהו נתון סודי ביותר, שאותו הן שומרות קרוב לחזה. מה שידוע הוא, שכלל שירותי הנתונים והתוכן הסלולרי מכניסים לכולן יחד כ-‭1.3‬ מיליארד שקל בשנה, שהם בין 11 ל־15 אחוז מההכנסות מכלל השירותים שלהן. שלושתן מקפידות בחוכמה לכלול בתוך הנתון הזה גם את שירותי ה־SMS (מלבד אורנג'‭,(‬ ה־MMS וגלישת נתונים בדור ‭.2.5‬ לך תדע מה בדיוק מכניס כמה.

 

גם זול, גם מכוער

מהו בכלל דור שלישי? כינוי לטכנולוגיה סלולרית, שמאפשרת גישה מן הטלפון הקטן (או מן המחשב הנייד) לרשת הסלולרית במהירות גבוהה יותר מאשר בדור ‭2.5‬ או ‭.2.75‬ המשמעות היא, שאפשר לנהל במכשיר שיחות וידיאו (באיכות נמוכה‭,(‬ ובלחיצת כפתור להגיע במהירות יחסית אל אתר ייעודי, ממנו ניתן להוריד לטלפון שירים, תמונות, קטעי וידיאו

וקליפים, או סתם לגלוש באינטרנט. ומהו דור ‭?3.5‬ אותו דבר - אבל מהר וחלק עוד יותר.

 

מכשירי הדור השלישי הם סקסיים, מלאים בתכונות מדליקות, ובעיקר אביזרי אופנה יוקרתיים, ואנחנו מוכנים לעשות הכל כדי להשיג את המכשיר האחרון ההוא שראינו בטלוויזיה. חברות הסלולר הישראליות מכירות אותנו מצוין, ויודעות לנצל בחינניות את החולשה הזאת: הן מתנות את רכישת המכשיר בהתחייבות ל"חבילת שירותי דור שלישי‭."‬ ההתניה הנחרצת נהוגה היום רק אצל סלקום. אורנג' ופלאפון מציעות אמנם מסלול תשלום אחד ללא התניה כזו, אבל ה"מסלול" הזה מתגלה כיקר משמעותית.

 

בניגוד לרושם שכולן מצליחות ליצור, אין כמובן קשר בין מהירות הגלישה שמספק הדור השלישי לבין רמת מכשיר הטלפון ועושר תכונותיו. אבל הן יצרו מצב שבו מי שיכול ורוצה להסתפק במכשיר מדור קודם, בלי חבילת דור־שלישי־חובה, נידון להיות מוקע חברתית כבעל טלפון דפוק במיוחד: גם זול, גם מכוער, וגם פשוט להחריד.

 

מה נותנת חבילת המינימום הכפויה? האמת, די הרבה למי שנזקק לה: היא מאפשרת גלישה באינטרנט דרך הטלפון (מה שמצליח באמת רק באתרים שהותאמו לכך במיוחד‭,(‬ הורדה של שירים, תמונות, קליפים, טריילרים, שידורים חיים – והכל בנפח נתונים מצטבר של 100 מגה־בייט.

 

אבל מי נזקק לה? בני נוער, צעירים, משוגעים לספורט, פריקים של טכנולוגיה. יש גם אנשי עסקים והיי־טק שיודעים להפוך את הטלפון שלהם למודם סוף־הדרך ולגלוש דרכו במהירויות משגעות גם בנסיעה ברכבת או במילואים. טוב ויפה, אבל הרוב היה מוכן לוותר: הוא מאוד רוצה את מכשירי הדור השלישי החכמים, היפהפיים, שמופיעים בפרסומות, אבל מצידו, תחסמו אותו לגלישה.

 

מפגרים טכנולוגית?

בישראל יש כיום יותר משני מיליון מנויי דור שלישי, מתוך כתשעה מיליון מנויי סלולר (מנויים, להבדיל ממכשירים. מכשירים יש יותר‭.(‬ פלאפון מובילה, עם כ־830 אלף, ואחריה אורנג' ‭753)‬ אלף) וסלקום ‭523)‬ אלף‭.(‬ היקף חדירת הדור השלישי בארץ הוא מן הגבוהים בעולם. בעידן שבו קשה כבר לעשות כסף משיחות בלבד, הוא נחשב רווחי מאוד, כי דרך מכשירים מתקדמים אפשר לצרוך שירותים מתקדמים, ועל שירותים כאלה אפשר לגבות סכומים נאים.

 

השיטות לניתוב הצרכנים לכיוון הדור השלישי מגוונות למדי. הראשונה היא לגרום לנו להניח, כי מכשירי הדור השני לוקים בפיגור טכנולוגי וחסרים תכונות חשובות כמו נגני ‭,MP3‬ מצלמות מתקדמות, GPS ואפילו גלישה באינטרנט.

 

זוהי שטות מוחלטת: העולם המערבי מלא במכשירי דור ‭2.5‬ ו־‭2.75‬ שכוללים הכל – כולל הכל – חוץ מגלישה סוּפר־מהירה. זה אומר נגני מדיה מתקדמים, מצלמות שניים ושלושה מגה פיקסל, כרטיס הרחבה, Bluetooth סטריאופוני, דפדפני אינטרנט, נווטי ‭,GPS‬ ואפילו גלישה באינטרנט במהירויות לא רעות.

 

דוגמאות? ה-iPhone הפופולרי של אפל, להיטי ה”פייבל” וה־‭U9‬ של מוטורולה, דגמי ארמאני, ‭D900‬ וליין הסופר דקיקים של סמסונג, דגמי 5310 ו־6301 הטריים של נוקיה, ועוד ועוד.

 

השיטה השנייה היא דחיקה שיטתית של מכשירי דור ‭2.5‬ ו־‭2.75‬ החוצה מהיצע המכשירים. מגוון הטלפונים מהדור הקודם מצחיק: מתוך 25־30 מכשירים שמוכרת כרגע כל אחת מהחברות ללקוחות פרטיים, סלקום ופלאפון מציעות חמישה בלבד מדור ‭2.5‬ ו־‭,2.75‬ ואורנג' - שישה. בפועל, חלקם הגדול של המכשירים אפילו לא מוצג בחנויות וספק אם יוצע לכם.

 

מכל ההיצע המגוחך הזה מצאנו רק אחד עם תכונות שכמעט מקבילות למתחריו מן הדור השלישי – מוטורולה ‭,Z3‬ ועוד שניים, סמסונג ‭E250‬ ונוקיה 6085, ‬שהם בעלי תכונות מתקדמות יחסית. כל השאר – בסיסיים ביותר, ללא מצלמה או עם מצלמת ‭0.3‬ מגה־פיקסל בלבד, בלי נגן ‭,MP3‬ בלי חריץ לכרטיס הרחבה, ולרוב גם בלי Bluetooth.

 

הדור השני חי ובועט בעולם

כדאי לדעת: רוב מכירות הסלולריים בעולם – כ-70 אחוז –‬ הן עדיין של מכשירים מדורות קודמים. באירופה הנתון מתקרב ל־60 אחוז לטובת הדור השלישי, ובארצות הברית ה”מפגרת" פחות מ-30 אחוז מכלל הסלולריים הנמכרים הם מדור שלישי.

 

ובישראל? זו כבר השנה השנייה שספקיות הסלולר בישראל מעבירות ליבואני הטלפונים מסר ברור: עזבו אתכם משטויות, תביאו רק דור שלישי. יבואני הטלפונים חוששים לדבר על העניין בצורה גלויה. חברות הסלולר הרי משווקות את מכשיריהם.

 

אבל משיחות שערכנו עם בכירים בין היבואנים עולה תמונה חד־משמעית: הספקיות לא מעוניינות עוד בטלפונים משוכללים מדורות קודמים.

 

"יש כמה סיבות מדוע חברות הסלולר מנסות לגייס כמה שיותר מנויים לדור השלישי‭,"‬ מסביר בכיר בענף (שגם הוא, כמו המרואיינים האחרים לכתבה זו, מקפיד להישאר בעילום שם‭.(‬ "ראשית, רשת הדור השלישי של כולן כבר פרושה, והן השקיעו בה הון עתק. גיוס של לקוחות לרשת הזו רק ישפר את התשואה על ההשקעה. סיבה נוספת היא, שהן מעוניינות

להעביר את כל הצרכנים לרשת החדשה. להחזיק שתי רשתות במקביל זה לא ממש משתלם.

 

"זאת ועוד‭,"‬ מוסיף הבכיר‭",‬מנוע הצמיחה הגדול ביותר של חברות הסלולר הוא התוכן, ולכן הן מנסות למכּר אליו את הצרכנים. חבילות הגלישה הן אחת הדרכים להגדיל את ההכנסות משירותי נתונים בסלולר‭.”‬ לדבריו, כדי לעשות זאת בצורה רווחית, חברות הסלולר מצניעות בפרסומיהן את העובדה, שבנוסף למחיר האטרקטיבי על המכשיר המשוכלל, יידרשו מהלקוחות תשלומים קבועים נוספים.

 

תגובות

שר התקשורת, אריאל אטיאס: ”חבילות הגלישה הן עוול צרכני מתמשך. אנחנו נתקלים בקשיים משפטיים להפסיק את זה, מכיוון שבהגדרה – הרישיון שניתן לחברות התקשורת הוא לא על מכירת מכשירים. אבל אני משוכנע שבשבועות הקרובים תימצא הדרך המשפטית להפסיק את ההתניה הזאת‭.”‬

 

מחברת סלקום נמסר, כי החברה היא מפעילת שירותי סלולר, ומוכרת טלפונים כדי לאפשר ללקוחותיה לעשות שימוש בשירותים הללו, ולא כעסק עצמאי ונפרד‭” .‬סלקום אינה מחייבת בשום אופן את לקוחותיה ברכישת מכשירי דור שלישי. לקוח המעוניין במכשיר כזה אבל אינו רוצה לעשות שימוש בשירותי הדור השלישי, יכול לרוכשו בכל אחת מהחנויות הרבות המוכרות מכשירים כאלו.

 

"סלקום תשמח למכור לו כרטיס SIM ללא חבילת גלישה. סלקום מציעה ללקוחותיה שאינם מעוניינים במכשירי ובשירותי דור שלישי מגוון רחב ומתקדם של 8 מכשירי דור ‭2.5‬ ו־‭) 2.75‬חמישה מהם ללקוחות פרטיים‭,(‬ ומוסיפה כל העת למגוון מכשירים המביאים ערך נוסף ללקוח במחיר אטרקטיבי. לראיה – סלקום מתכוונת להשיק ברבעון הרביעי של 2008 את מודו, הטלפון הסלולרי המודולרי הראשון בעולם, בדור ‭.”2.5‬

 

מחברת פרטנר (מפעילת רשת אורנג') נמסר, כי ניתן לרכוש אצלה מכשירי דור ‭3/3.5‬ במסגרת תוכניות ללא תשלום עבור חבילות גלישה, וליהנות ממכשיר ”בסבסוד מופחת‭:”‬ ”החברה מציעה מגוון רחב מאוד של מכשירים מקדמת הטכנולוגיה, ביניהם גם מכשירי דור ‭2.5‬ המהווים כ־25 אחוזים מסך המכשירים‭."‬

 

מחברת פלאפון נמסר: "הלקוח הישראלי, בדומה ללקוח האירופאי, מעדיף כיום מכשירי דור שלישי מעוצבים, דקים ובעלי יכולות טלוויזיה ווידיאו גבוהות. למרות ש־•80 מהרכישות כיום הן של מכשירי דור שלישי,‬ אנו מציעים ללקוחותינו מספר דגמים מצוינים גם בדור ‭,2.5‬ שחלקם זהים בתכונותיהם למכשירי דור שלישי וכוללים תוכנת ניווט GPS מובנית ו-Bluetooth".‬

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: index open
גולשים או מדברים? אילוסטרציה
צילום: index open
מומלצים