שתף קטע נבחר

עשור לגוגל: Gmail - ניער את הדואר ברשת

למרות ששירות הדואר של גוגל לא כבש את המקום הראשון בתחומו, הוא ניער את המתחרות שהחלו להציע סוף סוף ממשקים נוחים ותיבות עם נפחים עצומים. חבל שהגירסה העברית שלו נזנחה בשנתיים האחרונות

בתחילת ספטמבר 2008 ימלאו עשר שנים ליום בו הוקמה חברת גוגל. אך החברה שהביאה לנו את מנוע החיפוש שהפך לשם נרדף לאיתור מידע ברשת, היא בעלת עוד כמה שירותים משפיעים כמו Gmail, YouTube ו-Google Docs. לקראת עשור ליום היווסדה של גוגל, אנחנו מגישים לכם סדרת כתבות אשר באה לבחון את מצבה של גוגל בתחומים העיקריים בהם היא פועלת, וכיצד הדבר משפיע עלינו הגולשים - במיוחד בישראל.

 

באחד באפריל 2004 הטילה ענקית החיפוש גוגל פצצה: שירות מייל חינמי עם תיבה בגודל 1 גיגהבייט - בשם Gmail. שירותי המייל המובילים בעולם באותה תקופה - Homtail של מיקרוסופט (היום Live Mail), ו-Yahoo Mail, הציעו רק שני מגהבייט, וארבעה מגהבייט - בהתאמה, כאשר היה ניתן לקבל תיבות מורחבות תמורת תשלום.

 

נפחי תיבות שכיום, רק ארבע שנים אחרי - נראים עלובים מאוד. גוגל כבשה את שוק המייל, אך לא בסערה. על פי נתונים של חברת הרייטינג קומסקור מחודש אפריל האחרון, היא ממוקמת שלישית אחרי יאהו ומיקרוסופט, אך בהחלט קבעה סטנדרטים חדשים וגרמה לחברות האחרות לבצע שיפורים בשירותים שלהן.

 

תיבה למוזמנים בלבד

בחירת תאריך ההשקה בידי גוגל לאחד באפריל, יצרה דיון ברשת והציתה את הבאזז - האם מדובר במתיחה המסורתית של גוגל לרגל האחד באפריל, או שמא בשירות אמיתי.

 

הבאזז גם התחזק מאחר שהשירות היה בדלני בתחילתו. במשך חודשים ארוכים, השירות היה סגור לנסיינים בלבד, כאשר כל כאחד מהם קיבל הזמנות בודדות לחלוקה לחברים שיפתחו גם הם תיבה - מה שהביא לסחר בהזמנות לשירות המסקרן. בהמשך חילקה גוגל יותר ויותר הזמנות לגולשים, עד שבפברואר 2007 פתחה החברה את השירות לרישום לכל גולש.

  

מי שזכה להזמנה בהתחלה, או פתח תיבה מאוחר יותר בעצמו, גילה ממשק נקי מבאנרים (עם מודעות טקסטואליות), התוויות החליפו את התיקיות המסורתיות, פתיחת הודעה, מענה ושליחה היו מהירים והתבצעו מאותו חלון באופן דינמי (במקום לחכות שיטען חלון חדש), החיפוש נוח, מהיר ויעיל, ובשלב מסויים היה ניתן לצ'וטט עם החברים ישירות מתוך התיבה באמצעות תוכנת Google Talk.

  

המתחרות מתעוררות

יאהו, שגבתה תשלום עבור תיבה מוגדלת, סיפקה תיבה חינמית גדולה יותר אך המשיכה לגבות תשלום שנתי עבור תיבה של שני גיגהבייט. למרות שיאהו נשארה המובילה בתחום תיבות המייל, היא הבינה שעליה להמשיך ולחדש את שירות המייל שלה. בסוף 2006 שיפרה יאהו באופן מהותי את הממשק של תיבות המייל שלה, ובמרץ 2007, הודיעה על "נפח אחסון אינסופי" לתיבות המייל שלה. גוגל לא הגיבה במהלך דומה, והמשיכה להגדיל את הנפח בתיבות המייל שלה באופן הדרגתי.

 

הוטמייל, השירות הוותיק שהושק ב-1996 ונמכר למיקרוסופט, הוחלף ב-Live mail והציע לגולשים הרשומים לשירות כתושבי ארה"ב רק 250 מגהבייט של אחסון (פחות מ-Gmail) בממשק דמוי Outlook - תוכנת הדואר ולוח השנה המשרדית, ולשאר הגולשים שני מגהבייט בלבד. בשנה שעברה הוא הוגדל לחמישה גיגהבייט, והוא זמין לכל הגולשים, אז החליף השירות באופן מוחלט גם את hotmail.co.il.

  

למי שייכים המיילים שלי?

בתחילה לא היה כפתור מחיקה בג'ימייל - אלא רק העברה לארכיון. כפתור מחיקה אמיתי, התווסף רק לאחר לחץ מהגולשים. בגוגל מאמינים עד היום כי בגלל נפח האחסון הגדול, שעוד ממשיך לתפח היום והגיע לכשבעה גיגהבייט, לא צריך למחוק יותר מיילים אף פעם. בהתאם לתפיסה הזו, ובניגוד לתוכנות מייל אחרות ושירותים אחרים, גוגל אף לא מציעה לסדר הודעות לפי גודל ולמחוק הודעות גדולות במיוחד, או כאלה עם קבצים מצורפים גדולים במיוחד.

 

המוטו של גוגל הוא להפוך את כל המידע בעולם זמין לכל אחד. אך חשוב לזכור שבשמירת ארכיון כה גדול - בנוסף למידע אחר שיש לגוגל עלינו (בעיקר מה חיפשנו ואיפה גלשנו) המידע הזה זמין גם לגוגל בעצמה, ולמי שיוכל להוציא אותו ממנה, בין אם זו תהיה דליפה לא מכוונת, או בהוראה של בית משפט.

 

יש לזכור גם כי בשירות הנוח והקל לחיפוש השליטה על המידע ועל המכתבים נמצאת בידי גוגל, אם לא עושים גיבוי מקומי של הדואר. החברה הודתה בעבר כי מספר תיבות נמחקו מהשירות. אין לאף אחד תעודת ביטוח שהוא לא יהיה קורבן של פריצה, תקלה טכנית, או חסימת חשבון בגלל חשד לשליחת ספאם או שיקולים אחרים.

 

"לגייר כמה שיותר שירותים"

בפברואר 2006 נפתח הסניף הישראלי של גוגל, ובהמשך שני מרכזי פיתוח - בתל אביב ובחיפה. למרות שעבודות התרגום והגיור על מוצרי גוגל השונים לא נעשית באופן בלעדי במרכזי הפיתוח הישראליים, אמר מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל, עם פתיחת הסניף "המטרה שלנו היא לגייר כמה שיותר שירותים של גוגל לשפה העברית", אך סירב לפרט מעבר לכך באילו מוצרים מדובר.

  

שלושה חודשים לאחר מכן, הושק Gmail בתרגום עברי. השילוב של תוכנת המסרים המידיים GoogleTalk בתוך תיבת המייל, המאפשר לגולשים לצ'וטט מבלי להוריד את התוכנה, לא קיים עדיין בגירסה העברית. ברנד אמר אז כי גוגל בחרה לתרגם תחילה את שירות הדוא"ל ומנוע החדשות google news מאחר שאלה (דואר אלקטרוני וחדשות) השימושים הפופולריים ביותר ברשת לאחר חיפוש.

  

בשנתיים ושלושת החודשים שחלפו מאז שהוצג gmail בעברית, GoogleTalk עדיין לא תורגמה ולא שולבה בו, וכמוה גם תכונות נוספות אחרות הקיימות בגירסה האנגלית אך עדיין לא תורגמו.

 

רוצים לדעת אם מישהו ניסה לחדור לכם למייל ואפילו להעיף החוצה חטטנים שנמצאים במחשבים אחרים ואיתרו את הסיסמה שלכם? אם החשבון שלכם מכוון לאנגלית (או רוסית, ספרדית, תורכית ושפות אחרות) תמצאו את האפשרות הזאת, שנוספה לאחרונה בתחתית המסך. בעברית היא לא קיימת.

 

כך גם לגבי אפשרויות אחרות שהתווספו בחודשים האחרונים - צביעת התוויות לאיתור מהיר של הודעות בתוך בליל ההודעות בתיבה, ניהול נוח יותר של אנשי הקשר, אפשרויות Labs נסיוניות לשיפור הניווט והשימוש במייל, ועוד שיפורים, שבעברית פשוט אינם.

 

זלזול בגולשים הישראלים

לאחר השקת הגירסה העברית, התעוררה ספקית המייל המקומית וואלה! והחלה לשדרג את הנפח של תיבות המייל שלה, ואף כיוונה את שירותיה לשוק הבינלאומי עם המותג WallaMe. ב-2004 הודיעה כי תספק תיבת מייל בנפח של גיגהבייט אחד ללא צורך בהזמנות, ב-2005 הוגדלה התיבה לשלושה גיגהבייט, ושבוע אחרי ההשקה של gmail בגירסה עברית (שכבר הוצע בנפח של 2.7 גיגהבייט), הציעה וואלה תיבה בנפח חמישה גיגהבייט.

 

הגולשים כנראה לא נהרו או חזרו לוואלה שפיגרה אחרי גוגל באפשרויות שמציעה התיבה. יותר משנה לאחר מכן - ספטמבר 2007, השיקה וואלה שירות מייל חדש ומתקדם יותר, המזכיר במקצת את שירות המייל של יאהו וכבר מנסה להדביק את הפער. לפני שלושה חודשים הכריזה וואלה כי התיבות המייל שלה יהיו אינסופיות.

   

הענקית מארצות הברית לא שקטה על השמרים בתחומים אחרים, ותרגמה בשנתיים האחרונות לא מעט שירותים ומוצרים נוספים לעברית - כמו בודק איות, Adsense - להצבת פרסומות באתרים, סרגל כלים לדפדפן, בלוגר - לניהול בלוגים, חבילת היישומים המשרדיים Google docs ועוד, אך את Gmail זנחה - ולא שיפרה משמעותית בזמן הזה.

 

הזלזול במשתמשים דוברי העברית של שירות הדואר, הוא ככל הנראה תוצאה של עודף בטחון עצמי, שעלול להיות בעוכרה של גוגל אם לא תפעל לתקן את המצב. גוגל כנראה לא חוששת למעמדה בתחום הדואר מבוסס הרשת בישראל, ולא רואה במתחרים המקומיים איום.

 

החלפת חשבון דואר אלקטרוני, דומה במקצת להחלפת חשבון בנק: מדובר בכאב ראש לא קטן, הכרוך באי נוחות רבה. גוגל יודעת זאת, וכל עוד מצבה בישראל טוב משל המתחרות, הגולשים הישראלים לא יטרחו להצביע בעכבר - ולעזוב.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עשור לגוגל: דואר אלקטרוני
מומלצים