שתף קטע נבחר

הדיבר הצרכני הראשון: לא תַטעה

פסק הדין שהרשיע את רשת הום סנטר בהטעיית צרכנים בפרסום הוא ציון דרך בתולדות הצרכנות בישראל. הוא מתווה את כל העקרונות שצריכים לעמוד לנגד עיני כל סוחר, וגם אומר לצרכנים דבר חשוב מאוד: תתלוננו!

לא בכל יום זוכה הצרכנות בישראל לטפיחת עידוד משמעותית על השכם. אתמול זה קרה בבית משפט השלום בראשון-לציון. השופט אברהם היימן הרשיע את רשת הום סנטר ושלושה מבכיריה בשורת עבירות על חוק הגנת הצרכן, תוך שהוא אומר דברים נוקבים על מטרת החוק, וכיצד הום סנטר הפרה אותו.

 

בין השאר נחשף בפסק הדין, שמעדותו של אחד מאנשי הרשת עלה בבירור כי מהצרכנים הוסתר מחיר ההרכבה וההובלה של ארון - כדי שהום סנטר תצטייר כרשת זולה יותר ממתחרותיה. ועל כך כתב השופט דברים היפים לכל עסקה צרכנית שהיא: "אל מול זכותו של הצרכן לתפוס במבט אחד את המוצר ואת מחירו, ללא דרישה וחקירה, כך חובתו של העוסק - בעלי העסק - המוכר, לא להפריד ולא להותיר לצרכן לחקור האם מעבר למחיר הנקוב של המוצר קיימים תשלומים נוספים".

 

ומכיוון שהום סנטר לא עמדה בדרישות החוק - היא הורשעה בסעיף זה שעונשו המקסימלי כ-170 אלף שקל.

 

השופט גם הרביץ תורה בסוחרים שינסו להבא לגלגל אחריות על יבואנים. הום סנטר ניסתה לטעון להגנתה, כי האשמה לכך שעל פריטים מיובאים לא היה מידע בעברית, כנדרש בחוק, היא באשמת היבואן, וכי אין ביכולתה לפקח על כל פריט הבא בשערי חנויותיה. "טענה זו מוטב היה אלמלא נשמעה", קבע השופט היימן, והרשיע את הרשת.

 

תקצר היריעה מלסקור את כל אמירותיו החותכות של השופט, אך הדברים שהובאו עד כה מדברים בעד עצמם.

 

ההתעקשות הולידה תוצאה מבורכת

פסק הדין הזה גם משמש רוח גבית טובה לממונה על הגנת הצרכן. מתברר כי באחד המקרים שבהם הורשעה הרשת, התריע בפניהּ הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי, כי היא עוברת על החוק, ודרש ממנה להימנע מכך. ואולם הרשת התעלמה והמשיכה בשלה.

 

זה עלה לה ביוקר, מפני שעקב התנהלותה זו היא הורשעה בביצוע עבירה מתמשכת - להבדיל מעבירה שעשויה להיות מעידה חד-פעמית. בשלב זה עדיין לא נגזר עונשה של הרשת, אך מעניין יהיה לראות בבוא היום איזה ביטוי תקבל התנהגותה הפסולה והעבריינית בהקשר זה בעונש שייגזר עליה.

 

ויש בפסק הדין הזה לקח חשוב נוסף: משתלם להתלונן בפני התמ"ת על הטעיות.

 אחד האישומים המרכזיים, זה שדן באותיות הקטנות אשר הום סנטר ניסתה להסתתר מאחוריהן, נולד מתלונה של אזרח עקשן. הוא לא ויתר, הקדיש מזמנו להגשת התלונה, למסירת המידע לתמ"ת, ולאחר מכן לעדות בבית המשפט - והנה התוצאה המבורכת.

 

בשולי הדברים נזכיר, כי חלק מהעבירות שבהן הורשעה, ביצעה הום סנטר בעת שהייתה מועמדת לקבל את תו אמון הציבור, או לאחר שהוענק לה התו. בהערכה זהירה ניתן לומר, כי התו שהתנוסס על פרסומיה לא השפיע באופן מהותי - לא על עצם התנהלותה ולא על תפיסתה כיצד יש להתנהל מול הצרכנים.

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות, ובעלת הטור השבועי "האותיות הקטנות" ב-ynet צרכנות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים