שתף קטע נבחר

הלכות בחירות

מיהו שליח לדבר מצווה ומיהו לעבירה? מותר לעבוד בתשלום עבור מועמד לא מתאים או להצביע למועמד לא ראוי "כי לחצו"? רגע לפני הקלפי, הרב שמואל אליהו חיבר מדריך לגולשי ynet

הרודפים אחר הכבוד

בחירות נתפסות אצל רוב האנשים כדבר לא מכובד. המועמדים נראים כאנשים הרצים אחרי הכבוד וכל הרודף אחר הכבוד – הכבוד בורח ממנו. על כן נראה לנו שכל העיסוק בבחירות לא שייך לקדושה. נוסיף לזה את המנהג המקובל אצל חלק מהפוליטיקאים להבטיח ולא לקיים, והרי לך סיבה למה יש אנשים שמתרחקים מהפוליטיקאים ומהבחירות.

 

אף על פי כן צריך לדעת שיש ערך גדול לבחירות - הקובעות הרבה דברים ששייכים לקדושה בעיר או במדינה. ראש ממשלה ממנה הרבה מינויים. שופטים, מערכות חינוך. תקציבים. החלטה אחת שלו יכולה להרבות קדושה. החלטה שגויה יכולה לעשות ההיפך ואף לעלות בחיי אדם. אם יש ביכולתינו להשפיע על ההחלטות הטובות - האם אנחנו פטורים מכך?

 

ועוד בסדרה:

  

מי שמצביע - משפיע

חכמינו אמרו שכל מי שיכול להשפיע ולא משפיע – נתפס על עוון הציבור. כולנו ערבים זה לזה. ואם אפשר להשפיע על הכלל לטובה בכל דרך חייבים להשפיע. ואם זה דרך הבחירות שמשפיעות על כלל האומה – אין אנו יכולים לפטור את עצמינו מכך, ואפילו אם זה רק ספק. ואפילו המועמדים לפעמים רודפים אחרי הכבוד.

 

חשיבות הבחירות לעירייה ולממשלה 

צריך לזכור כי מי שבוחר ראש עיר טוב לעיר יכול להשפיע על מגוון נושאים שנחשבים חומריים אבל יש להם הרבה חשיבות הלכתית, החל מענייני תברואה, דרך תעסוקה ורווחה, ועד לשרותי דת ולחינוך. כל מי שהשתתף בבחירתו של ראש עיר מוצלח והדברים הללו מתנהלים טוב – הבוחר שותף לכל המצוות שנעשו על ידו במשך כל שנות כהונתו הללו. אם האדם היה יכול בחור ולא בחר – הוא מתרשל במלאכתו.

 

אם כן, יש כאן כל כך הרבה מצוות בהטלת פתק אחד. המצווה הזאת קיימת אצל כל המצביעים שבחרו באותו ראש עיר שעשה את הדברים הנכונים.

 

ואם יהפוך עורו?

צריך לדעת כי יש שליח לדבר מצווה וכל דבר שהשליח עושה – נזקף לזכותו של המשלח. ואם השליח יעשה עבירה – זה לא לחובתו של המשלח כי אם הצבעת עבור מישהו שנראה נאמן ואחר כך הפך את עורו, אין המעשים הרעים שהוא עשה מתייחסים אליך. אבל אם השליח אמר שיעשה דברים חיוביים ועשה כן. הרי הוא שליח שלך. 

 

אל תבחר אדם שמעשיו מוכיחים שהוא מבטיח דבר אחד ועושה דבר אחר. בזה שאתה נותן לו שוב כוח - אתה מעודד אותו לשקר ולרמות, בראותו כי השקר משתלם. ועוד שאתה נותן לו כוח להמשיך ולעשות עבירה חמורה ובזה אינך יכול לומר "אין שליח לדבר עבירה".

 

לא ל"רודפי הנאות" 

לצערינו, המציאות הזאת של אנשי שלטון שהם מחויבים לבעלי הון, אנשי שלטון שרודפים אחרי הטיפה המרה. אנשי שלטון שרודפים אחרי תענוגות בנסיעות לחו"ל וכד'. זו מציאות מצוייה וכל מי שיכול לבחור אנשים בני חורין שאינם מחוייבים לבעלי הון. שאינם משועבדים למנעמי השלטון. הרי זו חובתו.

 

חשיבות השלטון

חכמינו לימדו אותנו שעצם זו שיש ממשלה מסודרת זו ברכה. מלכות פרעה נקראת מלכות וגם מלכות בישראל שאינה מבית דוד נקראת "מלכות". אמנם זה לא בגדר מלך עם כל הלכותיו אבל יש לה כמה וכמה דינים של מלכות.

 

כל המלכויות הללו הם הכנה למלך המשיח, שיצטרך לנהל את העם ואת המדינה על פי רצון ה'. הרמב"ם למד שבתחילת דרכו ינהל המשיח את עניני עם ישראל במלחמות ובכלכלה. במיסים ובתחבורה על פי ההלכה.

 

דינא דמלכותא דינא

יש שאלה: האם החוקים של המדינה מחייבים מבחינה הלכתית.

 

תשובה: כל חוקי מכס וכל חוקי תנועה. הפקעת קרקעות לצורך בניין כביש וכד'. ההלכה אומרת שדינא דמלכותא הוא דין. ולכן חשוב להשפיע על הדינים הללו שיש להם תוקף הלכתי, ולא יהיו הפקעות עקומות.

 

אמנם צריך להדגיש שלא בכל עניין יש למלכות תוקף. כל אחד מבין שהציווי של המן להשתחוות אליו הוא לא בגדר "דינא דמלכותא" למרות שכך ציווה המלך אחשוורוש, וכך הדין בכל ציווי שלעבור על דברי תורה. בין אם הוא ישירות ובין אם הוא מכללא.

 

מחמת החשיבות הגדולה שיש להחלטות השלטון, יש חשיבות גדולה עוד יותר לבחור איש הגון וראוי בבחירות. ולפעמים אדם מכריע בקולו, קול אחד. ולפעמים אלפים או עשרות אלפים מכריעים את הבחירות, ולכל אחד מהם יש שייכות במצווה הגדולה הזו. במיוחד שלהחלטותיהם יש לפעמים סמכות של הלכה.

 

חשיבות ההצבעה

מחמת החשיבות הגדולה של הבחירות חשב החזון איש שזה חשוב מאוד שילכו להצביע להשפיע על ההתנהלות של המדינה. לדעתו היה בזה קידוש השם. גם להצביע וגם לשכנע אחרים.

 

בזמן החזון איש מי שלא שילם מיסים לא יכל להצביע. מספרים שפעם אחת מישהו בא אליו ואמר לו שאין לו לשלם את המיסים ולכן הוא לא מצביע. אמר לו החזון איש: יש לך תפילין? אמר לו: הן. ראה החזון איש שהוא מחפש להתחמק ואמר לו: לך תמכור את התפילין שלך, תשלם את המיסים ותצביע עבור המועמד שיכול לעשות טוב לכלל הציבור במשך חמש שנים שלמות.

 

התפלא הבן אדם. למכור תפילין בשביל בחירות. אמר לו החזון איש: תפילין אתה יכול לשאול מאחרים. אבל את הקול שלך אי אפשר להעביר לאחרים. תפילין תוכל לקנות מחר, אבל אם מחר יהיה לך כסף לא תוכל מחר להצביע והציבור כולו יסבול בללך שלא הצבעת ולא נתת כוח לאיש הציבור לפעול למען הציבור.

 

לתרום מ"מעשר כספים"

מכאן אמרו שאם מותר למכור תפילין לשם בחירות – מותר לקחת גם כספי מעשר כספים לסייע למועמד ראוי להנהיג את הציבור בדרך ראויה. אך צריך להזהר מאוד בתרומות למפלגות, כי יש שם גורמים שונים, ובכל מקום כזה יש בזבוז. לכן צריך לראות שכספו יגיע לידיים הנכונות שבאמת יביא תועלת ותוצאות.

 

לעבוד בתשלום עבור מועמד לא מתאים?

אחרי שראינו כמה חשובות הבחירות. נבין למה אסור לעבוד עבור מפלגה שלא מתאימה. כי כשרואים את האדם עובד בשביל מפלגה שאינה ראויה חושבים שבודאי זה ראוי ושומעים לו ומצביעים כמו שהוא מבקש מהם. והרי זה דומה למי שמוכר בחנות שמוכרים חזיר ומשכנע אחרים לקנות את החזיר - הרי זה איסור חמור אע"פ שלא אוכל שם כלום.

 

להצביע למועמד לא ראוי כי לחצו?

פעם מישהו שאל את אבא, הרב מרדכי אליהו, על בחירות שמישהו הפציר בו שיבחר בו בבחירות, והוא לא שלם עם הבטחתו - האם אני חייב לעמוד בדיבורי? ענה הרב: לצערנו יש אנשים רבים המבטיחים "הרים וגבעות" לפני שהם רוצים להיבחר, וכך המבטיח יודע שהוא מבטיח סתם, והשומע גם יודע שדרכו שלילית - על כן אין בהבטיחו דבר של ממש.

אף על פי כן, מי שהפצירו בו לבחור במישהו, ולא נעים לו לסרב למבקש, או שהמבקש מפציר בו. יכול לומר לו שהוא יצביע עבורו ומייד יאמר בלבו שאיננו מתכוון לכך ויבטל ההבטחה בלבו.

 

האם להיות איש ציבור?

 

מיהו מנהיג

בימינו אנו עדים לחרפה ולבזיון כאשר כל אחד מהמועמדים מתאמץ להיבחר בכל מחיר, ולא בוחלים בשום אמצעי עד כדי ביזוי המועמדים האחרים ומציאת גבנת אצלם. וצריכים ללמוד ממשה רבנו כיצד לגשת למועמדות, שכן משה רבנו סירב בכל תוקף עד ש'נדחף' למנהיגות.

 

מאידך, מי שראוי להיות מנהיג ולהקים את התורה ולא עושה הוא בבעיה גדולה, שהתורה כתבה: "ארור האיש אשר לא יקים את דברי התורה הזאת לעשותה" – וביאר הרמב"ן (דברים כז): "אמר רב אסי בשם רבי תנחום בר חייא: למד ולימד ושמח ועשה ... והיה סיפק בידו להחזיק ולא החזיק – הרי זה בכלל "ארור".

 

לצערינו בימינו לא רודפים אחרי המועמדים לשררה כמו אצל משה ודוד, אלא מרובים האנשים שדוחפים את עצמם לשררה. אם כן איך נדע את מי לבחור כאיש ציבור? הרי איש ציבור אמיתי ראוי שלא ידחוף את עצמו להיות בראש. בשביל זה צריכים ראשי הקהל לחפש את הראויים ולכפות עליהם להציג את מועמדותם. אחר כך הקהל יבחר מבין האנשים שראשי הציבור רואים אותם כראויים.

 

דוגמא אישית  

כמה גדולה וחשובה חובת השמירה על כל דיבור והבטחה היוצאים מפיו של האדם, ובראש ובראשונה מפיהם של הגדולים, היות והם מהווים סמל דוגמה ומופת לאנשים הפשוטים, אשר בוחנים בדקדוק ובעקביות כל מעשה, הנהגה ודיבור שלהם, ושואפים להדמות אליהם ולנהוג כמותם.

 

לצערנו הרב, אלו המחזיקים ברסן השלטון מגלים הפרה מוחלטת של כל המצע היסודי שלהם שניתן סמוך לבחירות, וההתנהגות הזו לא רק מסוכנת לביטחון ישראל, אלא גם מסוכנת לעיצוב התדמית של הדורות הבאים, כי פשוטי העם רואים כיצד המנהיגים אינם עומדים בדיבורם והבטחותיהם, וגם הם ינהגו כך, ואחריתו מי ישורנו.

 

לא להתכבד בקלון חבירו

בימינו כשלא ממנים אדם לפי כישוריו ואנשים מציגים את עצמם כראויים, מן הראוי היה שאדם שרוצה לשכנע קהל לבחור עבורו, שיאמר כמה שהוא טוב ומה שעשה ופעל בעבר, ושפניו לפעול בעתיד, ותו לא; וגם דרך זו אינה מומלצת שכן ריח גאווה ויהירות יש בה, אך זה הרע במיעוטו. ולצערנו, לא די שלא נוקטים בדרך הנ"ל אלא שצועדים בדרך של גינויים חריפים על אחרים וחיפוש כל דרך אפשרית להתכבד בקלונם.

 

על כל פנים, צריכים להוציא חוקה של בחירות, שכל מי שמתמודד צריך ליידע את הציבור על פעליו הטובים לשעבר ולעתיד, ושלא יזכיר כלל את מעשי המתמודדים האחרים לטוב ולמוטב. וידוע שדרך אחרת גוררת עמה עוון אחרי עוון, שכן כשהאחד מספר רעה של חברו, יש בסיפורו בדרך כלל תוספת שקרים ורכילויות, והשני יגיב באותה הדרך וכן על זה הדרך עד אין סוף. דרך זו היא דרך קשה ביותר לעם ישראל, וצריכים להתרחק ממנה ולהיזהר ממנה מאוד, וזמן הבחירות לא נותן שום היתר לעשות עבירות. וידע אדם שמצווה באה בעבירה אינה מצווה ויש בזה גם חילול ה'.

 

לא לחילול ה'

באחת הערים שמעתי שאיזו מפלגה חילקה לאנשים לולבים במחיר מוזל ועכשיו הם אומרים להם "חילקנו לכם על מנת שתצביעו עבורנו. אם אתם לא מצביעים עבורנו המצווה שעשיתם עם הלולב בטילה כי זה "לולב הגזול". כך הם חושבים להונות את הציבור ולחייב אותם להצביע לאנשים שמשתמשים בכתרה של תורה לצורך עצמם.

 

הנה מלבד החילול ה' שיש בדבר יש כאן שקר גמור. כי הלכה אינה כן שאי אפשר להתנות תנאי למפרע. ואפילו אם אמרו להם כך מראש זה איסור כיוון שהכסף למימון המפלגות הוא כספי מדינה, והתנאי של המדינה הוא שהכסף הזה ניתן על מנת שישתמשו בו כחוק, ושוחד בחירות או איומים אינם על פי החוק. אם כן מי שמצביע לאותה מפלגה בגלל הלולב, הרי הכסף שקנו בו את הלולב נלקח ברמאות על ידי אותה מפלגה שחתמה כי תעשה בו שימוש על פי החוק ולא עשתה כן. ואלה שיצביעו לה הם בחשש "לולב הגזול".

 

חשיבות האחדות

בשעה שכל האבנים שהניח עליהם יעקב את ראשו רבו ביניהם, פתר הקב"ה

את הבעיה בכך שעשה מהם מפלגה אחת. זה חידוש. כי בנוהג שבעולם שבשעה שאדם נמצא בכעס ומריבה עם חברו, הם נפרדים ומתרחקים האחד מהשני. אלא שהקב"ה לא עשה כן, אלא בשעה שהיו האבנים רבות זו עם זו - חיבר ביניהן ועשאן לאחת, ואז שכן השלום והשקט ביניהם.

 

בתקופתנו צריכים ללמוד ולקחת מוסר כל המועמדים והמתמודדים במסע הבחירות, שהדרך היחידה והאמיתית שתוביל לנצחון אמיתי נגד כל שונאינו ואויבינו, ושתביא בסופו של דבר להחשת הגאולה, היא באחדות גמורה שיתאחדו ויתלכדו כל עם ישראל תחת כנפי השכינה, ואז יתקיים "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון". ולוואי ויעשו המפלגות אגודה אחת לעשות רצונו בלבב שלם. ואז יתגלה משיח צדקנו בקרוב. אמן כן יהי רצון.


פורסם לראשונה 11/11/2008 15:08

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
הרב שמואל אליהו
צילום: אביהו שפירא
בתור לקלפי
צילום: הרצל יוסף
מומלצים