שתף קטע נבחר

תקציב 2009: בלי גזירות, בלי קיצוצים

צמרת האוצר מגבשת תוכנית תקציב ללא קיצוצים או גזירות, שתוצג לממשלה הבאה. זאת למרות ירידה תלולה בהכנסות המדינה והגדלת הגירעון פי 5-6

חדשות מעודדות מהאוצר: תקציב ללא קיצוצים או גזירות. זו התכנית שמתגבשת היום (ב') בצמרת המשרד, אשר תוצג לממשלה הבאה כמפתח לאישור מהיר של תקציב 2009. זאת, למרות הירידה התלולה בהכנסות המדינה בחודשים האחרונים, אשר הגדילה פי 5-6 את הגירעון המתוכנן, מ-7 מיליארד לכ-30-40 מיליארד שקל.

 

 

את הטיפול בגירעון התופח מציעים באוצר לדחות ולפרוס במתווה רב-שנתי, במקום לנקוט בצעד המסורתי של קיצוצי רוחב במיליארדים מתקציב ההוצאות. על פי אותו רעיון, לא מן הנמנע שגם חוק ההסדרים הנלווה לתקציב לא יוגש במתכונת הרחבה שהונחה על שולחן הכנסת, לבד מקומץ תיקוני חקיקה הכרחיים ודחיית הדיון ברפורמות המבניות.

 

באוצר מפריכים את הפרסומים האחרונים לפיהם קיצוץ המיליארדים נדון כביכול בשבוע שעבר בדיון של אגף התקציבים שנערך במעלה החמישה. לטענת האוצר, מדובר בכנס השנתי הקבוע, שבו נדונה תכנית העבודה הרב-שנתית. באוצר טוענים כי הכנס לא עסק בגובה התקציב, מאחר וזהו אינו הפורום המתאים, ולדיון היה "קשר עקיף בלבד" לתכנית שתוצג לממשלה הבאה.

 

בגלל המשבר הגלובלי

ציר הרעיון שמתגבש בצמרת המשרד הוא להשתמש בגירעון כ"מייצב אוטומטי" של התקציב - מושג מקובל בכלכלה - אשר מבדיל בינו לבין מסגרת התקציב. לפי העיקרון הזה לא מגדילים את ההוצאה הממשלתית בתקופה של עודף הכנסות, ולכן גם לא מקצצים בהיקף ההוצאות בתקופות של שפל בהכנסות מהסוג הדרמטי הפוקד היום את המשק.

 

העיקרון הזה מתחייב שבעתיים נוכח גלי ההדף של המשבר העולמי שכבר פוגעים במשק הישראלי. לפיכך סבורים באוצר כי אין לנקוט היום בצעדים דרסטיים להקטנת הגירעון. אחרת, הקיצוצים יחריפו ויעמיקו את בעיית ההאטה המאיימת על המשק, עד שלא יהיה ניתן לעצור את כדור השלג הזה.

 

הדעה בצמרת האוצר היא כי ניתן לשמור על מתווה ההוצאות, ובמקום לקצץ בו - לגייס יותר כסף במלוות לתקופות זמן מוגבלות, דבר שיאפשר לחיות עם גירעון גבוה - אפילו עד 35 מיליארד שקל. במתווה יורד שבמהלכו ניתן להפחית בהדרגה את היחס בין החוב לתוצר, עד אשר נתקרב בחזרה לגירעון "יותר נורמלי".

 

לפי התכנית המתגבשת, נוכח משק שנמצא במצב של האטה, המתווה הזה יאפשר לממשלה להזרים למשק יותר ביקושים. לאו דווקא בקצב יורד של הוצאה ממשלתית שמתאים את מסגרת ההוצאות להאטה, אלא דווקא בכיוון אשר מבטא את היפוכה של ההאטה - כמאיץ לחידוש הצמיחה.

 

יתכן שיחול שינוי בסדרי העדיפויות

עם זאת, בצמרת האוצר לא מוכנים להתחייב כי בתקציב 2009 שיוגש לממשלה הבאה גם יישמר התוכן שמילא את אותה מסגרת הוצאות שאושרה בקיץ שעבר (בגבולות של 313 מיליארד שקל). לא מוציאים שם מכלל אפשרות שיחול שינוי בסדרי העדיפויות בהתאם להרכב הממשלה ולקווי היסוד שלה, כי זהו תפקידה של כל ממשלה. החלק של האוצר יסתכם בקבלת ההנחיות, והוא יגיש את הצעת התקציב החדשה בהתאם.

 

באוצר כבר נערכים להתמודד עם מגבלת 45 הימים שבהם תאלץ הממשלה הבאה להעביר את התקציב השוטף גם בכנסת, ומאמינים שתהיה להם תקופה יותר ארוכה, אשר תכלול גם את הימים שלפני השבעת הממשלה. לאחר שהנשיא יחליט על מי תוטל הרכבת הממשלה ולפי ההרכב המסתמן, יתחילו ראשי האוצר לדבר עם הנפשות הפועלות החדשות.

 

בצמרת האוצר סבורים כי גם במגבלת הזמן יש מרחב של אפשרויות וחופש פעולה. אם הרכבת הממשלה תתעכב, לא מוציאים שם מכלל אפשרות שיציעו לאשר בזמן רק את מסגרת התקציב כמות שהיא, מבלי להיכנס לתוכנית מדוקדקת. מאוחר יותר, שלא תחת לחץ השעון, יציעו לאשר את התוכן ובמידת הצורך אפילו בתקציב נוסף.

 

ממעיטים בכוחם והשפעתם של הפקידים

באוצר מבקשים להמעיט בכוחם של הפקידים להשפיע על מהלכי הממשלה, קל וחומר על שר האוצר שייבחר. לטענתם, רגילים לייחס לפקידים יותר כוח ממה שיש להם באמת, ולמעשה הם מוגבלים לספק לשר רק את "הכלים המקצועיים" לפי אמונתם, אבל ההיסטוריה מלמדת כי בשורה האחרונה, השר הוא שקובע את אופי ומתווה התקציב. הוא זה שגם קובע מה יגיע לשולחן הממשלה, וכל השאר תלוי באישיות של השר שקובעת אם וכמה הוא יצליח להעביר שם.

 

באוצר נמנעים מלנקוב בשמו שר עתידי המועדף עליהם, ומפרטים רק את תכונות השר שהיו מעדיפים. חשוב להם מאד שיהיה מעליהם שר חזק, אדם בעל שיעור קומה, אשר נהנה מגיבוי מלא של ראש הממשלה. כזה שיוצר לעצמו מעמד מכוח אישיותו, וכמובן - בן אדם שיהיה "כיף לעבוד אתו".

 

המשק לא על סף פשיטת רגל

הבעיה הקשה שהכי מטרידה אותם כעת היא לא תקציב 2009, שעדיין בדרך, אלא של 2010 שהם חייבים להתחיל לעבוד עליו בו זמנית. לדברי גורמים באוצר, המצב לא נורא אם יובטח להם כי המשבר הנוכחי הוא אפיזודה שתחלוף עד סוף השנה, אבל לא כן אם יתגלגל לשנה הבאה וחלילה אם לא ייעצר לפני 2011. עם זאת, מוקדם להתנבא לפני שיווכחו בהשפעת המהלכים של הנשיא ברק אובמה על המשק הישראלי, שהוא מוטה יצוא.

 

עם זאת, לא תומכים שם בהערכה של אחד הבכירים, כאילו המשק על סף פשיטת רגל אם לא תהיה התייצבות עד סוף 2009. באוצר סבורים כי הבכיר נסחף. עד סוף השנה, המשק אמנם יהיה בבעיה לא פשוטה אבל עדיין רחוק מפשיטת רגל. אבל אם יתגלגל לעבר 2011 - המשק ייקלע לבעיה מאד חמורה. 

 

לפיכך אפשר להמשיך במתווה של התכנית להאצת המשק כפי שיצאה לדרך, אבל להחזיק את היד על הדופק. בצמרת האוצר מאמינים שאנחנו מתמודדים בינתיים עם גלי ההדף של המשבר העולמי לא רע. האבטלה טרם הגיעה אפילו ל-6.5 אחוז. המבחן יהיה בשער החליפין של הדולר. מאד מקווים באוצר שהוא ימשיך לשמור על יציבותו. כי זה הגורם המרכזי שיקבע איך המשק יתנהל והמרכיב הכי חזק השולט במה שיקרה לו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוד הכהן
תקציב 2009 לנוכח ההאטה
צילום: דוד הכהן
מומלצים