שתף קטע נבחר

פלסטינים בעזה: "תרומות? שיפתחו מעברים"

מדינות העולם התחייבו לתרום מיליארדי דולרים לשיקום עזה, אך תושבי הרצועה מביטים באדישות. בבית הקפה דליסה מעריכים שלא ייראו תוצאות בשטח בזמן הקרוב. עקרת בית שביתה נפגע מסבירה: "עד עכשיו ראינו מילים, לא מעשים"

גם הפלסטינים שעובדים בהברחות טוענים שהם מעדיפים להעביר סחורות מעל האדמה ולכן קוראים לפתוח את המעברים. בצל ועידת התרומות בשארם א-שייח השכנה, שם הובטחו כ-4.5 מיליארד דולר לשיקום עזה, תושבי רפיח שבדרום הרצועה אומרים כי הם רוצים גבולות פתוחים ולא נדבות.

 

"אני רוצה הפסקת אש וגבולות פתוחים. המעברים עדיפים על המנהרות", אומר אבו מוחמד (22), בעודו רוכן מעל פתח מנהרה באזור ציר פילדלפי. אבו מוחמד וחבריו לעבודה פועלים כעת לשקם מנהרה שהופגזה על ידי צה"ל בשבוע האחרון.


בבית הקפה לא מתעניינים בוועידה (צילום: AP)

 

הוועידה בשארם א-שייח שבמצרים מציעה אף היא הזדמנות חדשה בעזה, מאחר שמנהיגי העולם מנצלים את הכינוס כדי לדון מחדש במדיניותם כלפי הפלסטינים. הסגר על עזה, שהוטל על ידי ישראל ומצרים בעקבות השתלטות חמאס ביוני 2007, לא הצליח לרפות את ידי הארגון. במקום, הוא רק העמיק את העוני והביא לעלייה בתמיכה בחמאס. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" נותרה עזה עיי חורבות וארגוני סיוע בינלאומיים טוענים כי שיקום עזה יתאפשר רק אם ייפתחו המעברים.

 

בבית הקפה היוקרתי "דליסה קפה" שבעיר עזה, יכולים הלקוחות לצפות בנאומי הוועידה בשארם המוצגים בשידור חי. אולם רובם כלל אינם מביטים למרקע. "אני לא חושב שאפשר לתלות תקוות בכינוס כזה", אומר ווסים ג'רדט (24), סטודנט להנדסה, שהעדיף לשתות קפוצ'ינו עם שני חבריו. "לא נראה לי שיהיו תוצאות בשטח בזמן הקרוב". 

 

מתגעגעים לגבולות הפתוחים

לפי אומדנים פלסטיניים, כ-15 אלף בתים נפגעו כתוצאה מתקיפות צה"ל ברצועת עזה בזמן המבצע. הנשיא הפלסטיני, מחמוד עבאס (אבו מאזן), אמר בפתח הוועידה בשארם כי הרשות זקוקה ל-2.8 מיליארד דולרים כדי לשקם את עזה. בתוך פחות מיום אחד התברר כי הכינוס השיג מעל למצופה כשמדינות העולם התחייבו לתרום כ-4.5 מיליארד דולר. 


מקווים שהפיצויים יגיעו בהקדם. בית פגוע בעזה (צילום: AP)

 

בעיר עזה, נאיף משראווי (60), הסוחר בחלקי חילוף למכוניות, אמר שהוא דווקא מעוּדד לנוכח התכנסות פרנסי העולם במצרים. הוא הסביר כי הסגר רע לעסקיו, משום שהדלק שמגיע לעזה דרך המנהרות הוא יקר יותר וגרוע יותר מהדלק שמגיע מישראל. המשלוח האחרון שקיבל משראווי מישראל הגיע במאי 2007 - חודש לפני הפיכת חמאס. הסוחר העלה זכרונות משנות ה-70, אז הוא נהג להיכנס למכונית המרצדס שלו ולנסוע לחיפה, מבלי לעבור מחסומים ועמדות בידוק.

 

סולפה עיאד (33), עקרת בית מעזה, סיפרה כי היא עוקבת בדריכות אחר ההתפתחויות בשארם, מאחר שהיא זקוקה נואשות לכספי הפיצויים בעקבות

הפגיעה בביתה בשכונת זייתון. לדבריה, הבית נבנה מהכסף שחסך בעלה בעת שעבד כפועל בניין בישראל. המבנה ספג פגיעות קשות בזמן "עופרת יצוקה".

 

עיאד ציינה כי בקרב נפגעי המבצע ישנו בלבול באשר לגוף שיעביר להם פיצויים - האו"ם או ממשלת חמאס. "אני כל כך שמחה שהעולם תומך בנו, אבל אני מקווה שכל ההבטחות והתרומות יגיעו גם לעם הפשוט שבאמת נפגע במלחמה. אני אחת מאותם אנשים, אבל עד עכשיו האכילו אותנו רק במילים ולא במעשים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבריחים במנהרות
צילום: AP
גז לבישול בשוק השחור
צילום: AP
מומלצים