שתף קטע נבחר

דרושה מנהיגות רוחנית חדשה

ההשפעה של הציונות הדתית הלכה ופחתה נוכח הפילוג בהנהגתה הרוחנית, ההתבדלות החברתית וההשפעה החרדית. כדי לחזור לעמדה שממנה ניתן לשנות, דרושה מנהיגות רוחנית אמיצה, שתפרוץ דרך חדשה המתאימה לאתגרי הימים האלה

הפולמוס הציבורי בעקבות דבריו של ראש ישיבת ההסדר ברמת גן, הרב יהושע שפירא שליט"א, על ה"ניאו-רפורמים" בציונות הדתית" מעניק הזדמנות מצוינת להתייחס לדרכה האידיאולוגית והתנהלותה הציבורית של הציונות הדתית בימינו אלה.

 

מייסדי הציונות הדתית בתרס"ב (1902) - תנועת המזרחי - ובראשם הרב יצחק יעקב ריינס זצ"ל, סללו דרך חדשה ביהדות שהייתה שונה ואחרת מדרכם של רבותיהם. מייסד הפועל המזרחי הרב שמואל חיים לנדאו (שח"ל) זצ"ל אף הגדיר זאת כ"מרד הקדוש". מול הגישה החרדית האנטי-ציונית שהייתה שלטת ביהדות האורתודוכסית, ידעה דרך זו לתת ביטוי רוחני למציאות הציונית החדשה, ובעקבותיה לחידוש הריבונות היהודית בארץ ישראל.

 

דרכה של הציונות הדתית צלחה לאורך כל שנות קיומה בראש ובראשונה מפני שהיא זכתה לגיבוי מלא ומוחלט לכתחילה, ולא בדיעבד, של גדולי תורה הציונים, ובראשם הראי"ה קוק זצ"ל. המנהיגות הרוחנית ידעה להתמודד בכל תקופה ותקופה עם אתגריה ולהוביל פתרונות חדשים על פי הצורך. מנהיגות רוחנית זו הייתה מגובשת, מאוחדת ומדברת בקול אחד.

 

תנועת הציונות הדתית הצליחה גם מפני שידעה לתרגם אידיאולוגיה רוחנית חדשה למציאות חיים מעשית. התנועה לא הסתפקה ביצירת מדף ספרים חדש עם שפע רעיונות מבריקים שיהיו מונחים בארון הספרים היהודי, אלא יישמה את החזון לאורח חיים מלא ומציאותי בחיי הפרט ובחיי המדינה.

 

במצבים קשים הצליחה התנועה הציונות לגשר על פני מחלוקות פנימיות ולהתייצב מאוחדת מול האתגרים הלאומיים. דוגמה מובהקת לכך הוא האיחוד בין המזרחי לבין הפועל המזרחי בתשט"ו (1955), שבעקבותיו קמה המפד"ל. איחוד זה הוא הגורם העיקרי שאיפשר למפד"ל להטביע חותם יהודי ברור על אופיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, וזאת לאורך ארבעת העשורים הראשונים למדינה.

 

תנועת הציונות הדתית הצליחה גם הודות ליכולתה להיות שותפה מלאה, כתף אל כתף עם הציבור החילוני. האחריות המשותפת לדתיים וחילונים בנשיאה בעול שהנהיגה הציונות הדתית היא שאפשרה להגיע להישגים. התנועה התרחקה משיטת "הכל או לא כלום" - שברוב המקרים הניבה תוצאה של "כלום" - ובמקומה העדיפה לבחור בשיטת "השגת האפשרי", שיש הקוראים לה בטעות "פשרני".

 

איפה שגינו?

מה השתבש? מה קרה? מה השתנה? מדוע אין ניכרת שוב השפעה ממשית של הציונות הדתית המאורגנת על ניהול המדינה כבעבר? התשובה פשוטה - כמעט כל הסיבות שפורטו לעיל כשהובילו להצלחת הציונות הדתית חדלו למעשה להתקיים בימינו אלה.

 

כיום אין מנהיגות רוחנית מאוחדת. לצערנו, יש מחלוקות חריפות בתוך עולם הרבנות הציונית, עד כדי כך שאלה לא סומכים על אלה בענייני כשרות, פסקי הלכה, שיטת חינוך ועוד. הגיעו הדברים לכך שאלה אינם מתחתנים עם אלה עם אלה ואינם גרים בשכנות יחד. גם המנהיגות הפוליטית מפוצלת ומפולגת מזה כ-28 שנה. כל מוטציה פוליטית שהתפלגה, נכשלה בקבלת אמון הציבור - ראו תמ"י, מימ"ד, מורשה, איחוד לאומי, תקומה ואח"י שגרמו נזק בל ישוער למפד"ל המקורית.

 

חלק לא מבוטל של הציבור הדתי לאומי הסתגר ביישובים משלו, התבדל בתוך שכונותיו ויצר חיץ בינו לבין יתר הציבור הישראלי. לא היה מאמץ רציני לצמצם את הקיטוב החברתי. שיטת "הכל או לא כלום" השתלטה על חלק מהמנהיגות הרוחנית והפוליטית, ולכן אי אפשר להגיע להסדרים כדי לסגור את המסחר בשבת ברוח האמנות השונות (גביזון-מדן), וקשה למצוא נוסחה לקיים בית ספר אחד בישוב קהילתי תורני. ניכר כי השפעה חרדית, שאין לה עם הציונות ולא כלום, משפיעה וסוחפת אחריה חלק מרבותינו.

 

אנו חייבים לעצמנו לערוך חשבון נפש נוקב ולראות לאן פנינו מועדות ואיך ניתן לחזור ולהיות הגורם המשפיע ביותר על מדינת ישראל. בדרך המוצעת על ידי חלק מהמנהיגות הרוחנית והפוליטית המובילה לפילוגים לא נגיע רחוק.

 

שלב ראשון במהפכת הציונות הדתית הסתיים בהצלחה לפני כ-40 שנה. עתה אנו זקוקים לשלב נוסף במהפכה הרוחנית שחוללו לפני כ-107 שנים הרבנים ריינס ולנדאו זצ"ל. דרושה לנו מנהיגות רוחנית, והיא קיימת! והיא מוכנה לפרוץ דרך רוחנית חדשה המתאימה לאתגרים של ימים אלה.

 

אני קורא להם לגלות אומץ לב ציבורי ולשאוב תעצומות נפש מהרבנים מייסדי הציונות הדתית ולבצע את השלב השני במהפכת הציונות הדתית. אם יעשו כן, הרוב המכריע של הציונות הדתית יילך אחריהם וייתן להם גיבוי. כך נציל את מדינת ישראל ואת ארץ ישראל.

 

  • ח"כ זבולון אורלב הוא יו"ר סיעת הבית היהודי – המפד"ל החדשה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אורלב. מה השתנה?
צילום: גיל יוחנן
מומלצים