שתף קטע נבחר

עתירה לבג"ץ לא לאפשר לאל-על לטוס לאילת

חברת ישראייר, שעומדת מאחורי המהלך, טוענת שהחלטת שר התחבורה התקבלה בהליך פגום, ותוך הפרתן של חובות מנהליות. דובר משרד התחבורה: "השיקול הוא טובת אזרחי המדינה"

חברת "ישראייר תעופה ותיירות" הגישה היום עתירה לבג"ץ נגד שר התחבורה ישראל כץ, ונגד רשות התעופה האזרחית (רת"א) בבקשה לבטל את החלטת השר כץ לאפשר לחברת "אל-על" להפעיל טיסות סדירות מנתב"ג לאילת.

 

לטענת חברת ישראייר, החלטת השר התקבלה בהליך פגום מן היסוד מבלי שקוימה חובת ההיוועצות הקבועה בחוק, ותוך הפרתן של חובות מנהליות בסיסיות הכוללות שלילת זכות הטיעון של חברת ישראייר והפרת חובת השימוע, הפרת חובת איסוף הנתונים והפרת חובת נימוק ההחלטה.

 

עוד מבקשת ישראייר כי ההחלטה בבקשתה של אל-על להפעיל טיסות סדירות לאילת – תתקבל על-ידי שר אחר, במקום שר התחבורה וזאת לנוכח העובדה כי דעתו של שר התחבורה כבר מנויה וגמורה עמו לאפשר לאל-על להפעיל טיסות אלו, וכי הוא אינו יכול לבחון סוגיה זו ללא משוא ופנים וללא דעה קדומה.

 

מהעתירה שהוגשה באמצעות עורכי הדין יום בונן, מירב שיבק וברק גליקמן, ממשרד עורכי הדין פישר-בכר-חן-וול-אוריון ושות' נטען כי באפריל 2009 דחתה רשות התעופה האזרחית, שהיא הגורם המקצועי המופקד על התחום בקשה זהה של אל-על.


ישראל כץ. האם בחן את הסוגיה ללא משוא ופנים? (צילום: ניב קלדרון)

 

כשלושה חודשים לאחר מכן נטען בעתירה, הגישה אל-על את הבקשה מחדש ללא שהשתנה דבר מאז החלטתה הקודמת של הרשות לבד מהשינוי בזהותו של שר התחבורה. לטענת העותרת כי יומיים לפני המועד שנקבע לשמיעת הגורמים העתידים להפגע מההחלטה – הודיע השר כץ כי יש לאפשר לאל-על להפעיל טיסות סדירות מנתב"ג לאילת, ומיד לאחר בקשה זו פתחה רת"א בהליך שימוע בהול ובמהלכו לא נשמעה טענה כלשהי של ישראייר לגופו של העניין, משום שזה התרכז בדיונים לעניין הצורך לנהל את ההליך באופן נכון והוגן.

 

לכניסת אל-על השלכות מרחיקות לכת

מספר ימים לאחר תום השימוע נמסר לישראייר כי ייקבע לוח זמנים לדיון מסודר בנושא, אולם ארבעה ימים לאחר מכן, בעודה ממתינה להודעה בעניין לוחות הזמנים לשימוע, טוענת ישראייר כי למדה מהתקשורת שהשר כץ דבק בעמדתו ובהתאם לכך הודיע כי החליט לאשר "עקרונית" את בקשתה של אל-על, ללא שימוע, ללא דיון מקצועי, מבלי שמונחת בפני גורמי המקצוע התשתית שהם עצמם סברו כי היא מתחייבת לפני קבלת החלטה, ומבלי שניתן להם הסבר לקבלת ההחלטה.

 

לטענת ישראייר, לכניסת אל-על שהינה מונופול מבוסס וענק תעופה לתחום הטיסות הפנים-ארציות, צפויות להיות השלכות בעלות משמעות מרחיקת לכת, ולמרות זאת השר החליט זאת מבלי שקדם להחלטה הליך בחינה של השלכותיה האפשריות על שוק התעופה, על הציבור ועל המפעילים הנוספים בקו לאילת לא כל שכן הליך תקין.

 

לטענת ישראייר התנהלות זו מתאפיינת בכוחנות ובשרירות שלטונית המתיימרות לשמש תחליף לתשתית עובדתית ומשפטית "מדובר בהחלטה מוטעית בעלת פוטנציאל הרסני שהתקבלה באופן שערורייתי, ולאחר שהשר הצהיר ברבים מה תהיה תוצאת ההליך או טרם שהוחל", נטען בעתירה.

 

תגובת דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה: "שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ ומשרדו ימשיכו לקדם את מדיניות הליברליזציה בענף התעופה ולעודד את התחרות שתשפר את השירות ותוזיל את תעריפי הטיסה לנוסעים.

 

השיקול שעומד לנגד עיניו של שר התחבורה הוא טובת אזרחי מדינת ישראל ואנו נכבד כל החלטה שתתקבל על ידי בג"ץ".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ישראייר. לטענתה, ההתנהלות מתאפיינת בכוחנות
מומלצים