שתף קטע נבחר

נוסעים: "אנחנו מיואשים, יום מהטיול כבר הלך"

שביתת פקחי התעופה ביוון גרמה אתמול לעיכובים ממושכים בטיסות מנתב"ג לכל אירופה, ונוסעים רבים נאלצו לחכות בשדה שעות רבות. הערכות: השיבושים יימשכו גם בימים הקרובים, כפי שפורסם ב"ממון" של "ידיעות אחרונות"

"איבדנו יום של טיול ואנחנו עדיין לא יודעים מתי נמריא. כל רגע מישהו מוסר מידע אחר. בהתחלה אמרו ב-6 בבוקר. אחר כך ב-1 בצהריים, ועכשיו מדברים על רבע ל-4. אנחנו מיואשים".

 

כך אמר אתמול שמעון עמיר מגן יבנה, שהיה אמור לצאת עם הטיסה של חברת אליטליה לרומא ב-5 בבוקר, אך נאלץ להמתין שעות ארוכות בשדה בגלל שביתת פקחי התעופה ביוון. השביתה ביוון, אליה התלוו עיכובים גם בשדה התעופה בקפריסין, יצרו אתמול תגובת שרשרת ועיכובים בטיסות לכל יבשת אירופה: הטיסה לרודוס, למשל, התעכבה מ-8:15 בבוקר לשעה 13:35, וטיסת קרוס-אייר לפריז יצאה באיחור של שעתיים.

 

טיסת אייר ברלין שאמורה הייתה לצאת בשעה 04:50 בבוקר המריאה רק ב-07:44, וטיסת ארקיע לקופנהגן שאמורה הייתה לצאת ב-04:55, המריאה רק ב-09:20.

 

בין הנוסעים בטיסת אליטליה היו גם חברי קבוצת תיירים שיצאו לטיול במרוקו. אנשי הקבוצה, שמונה 31 איש, הגיעו לנתב"ג ב-2:30 לפנות בוקר אבל הבינו במהרה כי לפניהם המתנה מורטת עצבים. ראש הקבוצה יעקב זגורי מדימונה אמר אתמול בצהריים: "אנחנו עייפים וזועמים. אנחנו נמצאים פה כבר שעות ולא יודעים מה יקרה". פולט, אשתו של יעקב: "אנחנו זרוקים כאן שעות. עכשיו אמרו לנו לעבור לשער אחר, אבל אף אחד לא יודע מתי נמריא לרומא. אני מיואשת".


 

שמעון עמיר ואשתו, אתמול. "אנחנו מיואשים" (צילומים: יריב כץ)

 

"לא ישנו כל הלילה", סיפרה ז'קלין דדון מבאר-שבע, "נתנו לנו לאכול אבל אנחנו רוצים לטוס מכאן. הלך כבר יום אחד מהטיול למרוקו ומי יודע מה מחכה לנו באירופה בגלל הבלגן".

 

"זה לא הולך להיות יותר קל בימים הקרובים," אמר אתמול בצהריים גורם בנתב"ג, שהעריך כי השיבושים יימשכו עוד כמה ימים. שלשום, אחרי שנאסר עליהם לשבות שביתה כללית, החלו פקחי התעופה של יוון לנקוט "צעדים" ששיבשו טיסות ליעדים ביוון וגם חלק מהטיסות לאירופה.

 

אתמול בבוקר הוחמר המצב, כאשר התברר שיש עיכובים רציניים בקבלת אישורי טיסה גם בתחום האווירי של קפריסין. בקפריסין טענו שהעיכובים במעבר בתחום האווירי נוצרים בגלל "עבודה לפי הספר" של פקחי התעופה היווניים.


לוח הטיסות בנתב"ג אתמול. הרבה שיבושים ועיכובים

 

"כל המרחב האווירי מחובר"

המרחב האווירי של יוון וקפריסין הוא חלק מארגון הפיקוח האווירי האירופי "יורו קונטרול" שהוקם כדי לייעל את המעבר של מטוסים מעל אירופה. "הכל קשור ומחובר וכשיש עיכוב בקפריסין הגלים מגיעים הרבה יותר רחוק", הסביר אתמול גורם ברשות התעופה בישראל.

 

לארגוני העובדים ביוון יש כוח עצום, ואחד מהארגונים הללו מאגד בתוכו גם את פקחי הטיסה. מגדלי הפיקוח של יוון שולטים בכל התנועה האווירית שחולפת מעל המדינה, ולמעשה כל הטיסות מהמזרח התיכון למרבית מדינות מערב אירופה חולפות מעל שטחים גדולים של יוון, ולכן הן מושפעות מהשביתה של מגדלי הפיקוח במדינה.

 

יתרה מכך, ראשי נציגות פקחי הטיסה לא דיווחו מראש מתי בדיוק הם נכנסים לשביתה, כללית או שביתת האטה, מה שמכונה "שביתה איטלקית". כאמור, כל עצירה של הפעילות האווירית מעל יוון, או כל האטה בפעילות האווירית הזו, יוצרות פקק תנועה גדול בכל נמלי התעופה האירופיים שמהם יוצאות, או מגיעות, טיסות מיעדים שחולפים מעל המרחב האווירי של יוון. ככל שהפקק הזה גדל, כך גם גדלים האיחורים.


 

ממתינים שמשהו יזוז. נוסעים אתמול בנתב"ג

 

בנוסף, מכיוון שאנחנו נמצאים בתקופת הקיץ שבה חברות התעופה מפעילות את המטוסים כמעט לאורך כל היממה, איחור של מטוס בטיסה אחת גורר אחריו תגובת שרשרת שעלולה להימשך מספר ימים.

 

כלומר, לאחר שייפסקו השביתות או ה"האטה" בפעילות פקחי האוויר של יוון, או אלה של קפריסין, תנועת המטוסים לא תחזור לסדרה באופן מיידי. למשל: אם ארקיע מפעילה בבוקר מטוס שאמור לטוס לכרתים, לשוב לארץ, לצאת לברצלונה, לשוב לארץ ובשלב מסוים לטוס לפריז, ברלין או קופנהגן, איחור של שעתיים או שלוש ביציאה הראשונה של המטוס גורר אחריו איחור בסבב עצום של טיסות.

 

ומה עם פיצוי לנוסעים?

העיכוב שנגרם בגלל פקחי הטיסה היוונים משפיע גם על הטיסות היוצאות מישראל וגם על אלה שמגיעות אליה מאירופה.

 

טיסה שאמורה הייתה לצאת בשעה מסוימת ו"איבדה" את הזמן שבו היא אמורה לעבור בנתיב אווירי מסוים, נכנסת לתור ארוך בהמתנה לקבלת אישור נתיבי טיסה. בקיץ העמוס התור ממשיך לעכב את לוח הטיסות, וזה בדיוק מה שחווים הנוסעים בנמל בן גוריון, כמו גם בנמלי תעופה אחרים באירופה.

 

ומה עם פיצוי לנוסעים? עורך הדין נרי ירקוני, לשעבר ראש רשות התעופה, אמר אתמול כי "אין הבדל במקרה של עיכוב טיסה סדירה וטיסת שכר. בשני המקרים קובעת אמנת ורשה לנוסעים 'פיצוי סמלי"'.

 

לדבריו, יש לבחון הגשת תביעה נגד חברת התעופה שכן היא זו שיש לה חוזה עם הנוסע. זאת למרות שבמקרה שפקחי תעופה נוקטים עיצומים, בתי המשפט לא ימהרו להטיל את האשמה על חברת התעופה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ממתינים לטיסה. נוסעים אתמול בנתב"ג
צילום: יריב כץ
מומלצים