שתף קטע נבחר
צילום: ירון ברנר

קרב הקישוריות - מלחמת העולם הסלולרית ה-1

המערכה שמנהלות חברות הסלולר נגד ביטול דמי הקישוריות מהווה קצה הקרחון בלבד במלחמת העולם הסלולרית שמתנהלת בימים אלו. שלוש החברות הגדולות מנהלות קרב בלימה על עצם האפשרות לתחרות עתידית בתחום

כאשר מביטים בקרחון, אנו נוטים להאמין שהחלק שנמצא מעל המים הוא כל הקרחון, אך כמובן שלא כך הדבר. קרחון בדרך כלל הוא דבר ענק ורק קצהו נמצא מעל המים. ומכאן כנראה מגיע הביטוי קצה הקרחון. מה באמת קורה בדיון על הקטנת דמי הקישוריות? האם אכן מדובר על אובדן תשלום בין החברות שיפגע בהכנסותיהן? מה פתאום! מדובר בקצה הקרחון, והקרחון נמצא הרבה מתחת למים. שלושת חברות הסלולר חולקות כמעט שווה בשווה את כולנו.

 

 

אני מתעלם ברשותכם מחברת מירס מכיוון שהיא שולית (כ-5% מהשוק). לצורך הדיון, בואו נניח שלכל חברה יש שלושה מיליון מכשירים. חוק המספרים הגדולים נכנס כאן לפעולה ובעצם אומר שכאשר מתעסקים במספרים גדולים אזי אין כמעט סטיות והכל מתנהל שווה בשווה.

 

כל אחד מאיתנו מקבל בממוצע נניח 1,000 דקות שיחה ומוציא 1,000 דקות שיחה בחודש. הרי מספר הדקות הנכנסות והיוצאות שווה בהגדרה. אם נבחן את חשבונות כל תושבי המדינה, בממוצע תתקשר שליש מהשיחות לחברה שבה אנו מנויים ושני שליש לחברות האחרות. ובאותו מינון גם נקבל שיחות.

 

כלומר, כל חודש מתקשרים מנויי סלקום נניח מיליון דקות לאורנג' ומיליון דקות לפלאפון, גם מנויי אורנג' מוציאים מיליון שיחות לסלקום ומיליון לפלאפון. כך גם בפלאפון. כך שכל חברה מוציאה נניח שתי מיליון דקות לחברות אחרות ומקבלת שתי מיליון דקות מהחברות הללו.

 

אנטנה להשכרה

אז אם כך אין בעצם משמעות לדמי הקישוריות כי ממילא אף חברה לא משלמת אותה. כמו אצל סיינפלד THE SHOW IS ABOUT NOTHING. אז היכן הפגיעה בהכנסות החברות? האם החברות הסלולריות יוצאות למלחמת עולם על כלום? תסמכו עליהן שהן יודעות היטב מה עומד על כף המאזניים. זהו רק קצה הקרחון, הדיון הוא בעצם על מה שנמצא הרבה מתחת לפני המים והרבה יותר משמעותי וחשוב מאגורה לכאן או לכאן.

 

הדיון הוא על עצם האפשרות של תחרות עתידית. משרד התקשרות כבר נתן רישיונות לשלושה מפעילים וירטואלים ובקרוב מאוד יינתנו הרישיונות למפעילים וירטואליים נוספים. אלו לא יהיו מפעילים רגילים עם פריסה של אנטנות ותחנות ממסר כמו שלוש הגדולות הקיימות עתה, אלא ישתמשו ברשת קיימת של אחת משלוש החברות הגדולות הקיימות ולכן המינוח "וירטואלי".

 

למתחרים האלה יהיו משרדים וסניפי שירות בדיוק כמו לשלוש הקיימות, רק ללא רשת סלולרית שלהם ולשם כך הם יצטרכו לעשות שימוש ברשת של אחת המפעילות הקיימות. אם כך כמה ישלם המפעיל הרביעי עבור השכרת האנטנות? אם משרד התקשרות יקבע כי דמי הקישוריות - קרי דמי המעבר לרשת אחרת - יהיו 20 אגורות הקישוריות. אזי, שכירות בפועל של רשת כזו שווה גם היא לפחות ל-20 אגורות. מכיון שרוב השיחות של מפעילים וירטואלים יהיו לרשתות קיימות, אזי הם ידרשו לשלם 20 אג' כדמי קישוריות + 20 אג' דמי שכירות באנטנות.

 

נוסיף למדורה גם נניח 20-15 אגורות של עלות השירות - נציגי השירות שמתקנים את המוצרים, כמו גם האנשים ה"באמת נורא נחמדים" שמעבירים אותך את כל מדורי הגיהנום על מנת להתנתק - וכך הגענו לעלות של 60-55 אגורות לדקת שיחה. זהו, ברגע זה נגמרה התחרות!

 

אותו מפעיל וירטואלי מסכן לא יוכל לתת מחירים תחרותיים לגופים הגדולים שמקבלים כיום מחירים שבין 25 ל-35 אגורות לדקה. אותם מפעילים וירטואליים יחזיקו בתחילה בנתח שוק אפסי והם יסבלו מתנודתיות רבה בדמי הקישוריות. כל שיחות מנוייהן ייצאו החוצה וישלמו מחיר מלא של קישוריות, ודמי הקישוריות שיגיעו אליהם עלולים להיות נמוכים. וזהו בסופו של דבר חזונן של חברות האפ"ס תחרות (אורנג, פלאפון סלקום).

 

חשבוניות בסינית

אם מחירי הקישוריות יישארו גבוהים, אף מפעיל וירטואלי לא יוכל להיכנס לתחרות מלאה מול חברות האפ"ס תחרות. הן יוכלו לרחוץ בנקיון כפיהן ולומר: אנו בעד תחרות, אבל ההשקעות שעשינו הן כל כך גדולות, כך שבעצם אתם צריכים להודות לנו על עצם זה שקמנו בכלל.

 

האם יש תחרות? אפ"ס תחרות. אני מנהל כספים, אני רואה מאות חשבוניות כל חודש. בבואי לבחון את חשבונית הסלולר האישית שלי כפי שאני בודק את כל שאר החשבוניות. אני נכנס לאולטרה ריכוז, מבטל פגישות וסוגר טלפונים. האם מישהו יכול להבין כמה הוא משלם לדקה בפועל? האם אתם חושבים שחשבוניות אלו שסיכומן בלבד משתרע על עמוד שלם – האם זה במקרה? לא. זה בכוונה.

 

על מנת לטשטש כל שריד בין ההסכם הערטילאי שנחתם אי אז במחיר לדקה, לבין המחיר הכולל את כל החבילות למיניהן עבור כל מיני תצורות של דקות. האם זה מקרה שבארה"ב ובעולם המתוקן יש חבילות של דיבור חופשי ושימוש בגלישה חופשי במחיר סביר ואצלנו בכלל לא מתקרבים לדיון בזה?

 

האם מישהו מבדיל בפרסומות האינסופיות של חברות האפ"ס בין חברה אחת לאחרת? הלא כל הנושא הוא שיווק, מיתוג, חווית שירות וכו', אך אף פעם לא תשמעו מילה על מחיר, ואם כן אז היא מוסווית בתשלומים שונים על חבילה בצורה כזו שאף אחד לא יוכל לחשב את עלות הדקה בסופו של דבר בפועל.

 

אז בבקשה חברי הכנסת היקרים, כאשר תגיע למפתנכם סוגיית דמי הקישוריות שלכאורה עוסקת בסוגיה קטנה, אך בפועל טומנת בחובה את עתיד התחרות בסלולר בכלל, אל תאלמו דום ותאמרו "פאס" בבואכם לדיון מול חברות האפ"ס.

 

יהודה מודעי הוא מנהל כספים בחברה תעשייתית. ניתן לשלוח דוא"ל אישי ל-Yehudam7@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים