שתף קטע נבחר

הפרטת נמל אילת יצאה לדרך: האוצר פרסם מכרז

רשות החברות הממשלתיות פרסמה מכרז למכירת 100% מאחזקות המדינה בנמל הדרומי של ישראל. ההסתדרות מאיימת להכריז על סכסוך עבודה בנמל, בטענה שהממשלה לא חתמה על הסכם להסדרת זכויות העובדים לפני ההפרטה

הפרטת נמל אילת יצאה לדרך: רשות החברות הממשלתיות במשרד האוצר פרסמה מודעה למכירת כל אחזקות המדינה בחברת הנמל. המודעה פורסמה באתר האינטרנט של רשות החברות הממשלתיות ובכלי התקשורת, והיא מזמינה את המעוניינים לפנות לרשות החברות  עד מאי הקרוב. ההפרטה תתבצע באמצעות מכירה פרטית למשקיע או קבוצת משקיעים מהארץ או מחו"ל.

 

הפרטת נמל אילת היא השלב השני מתוכנית הרפורמה בנמלים שיזם ראש הממשלה בנימין נתניהו בהיותו שר האוצר, שאושרה בשנת 2005 בכנסת ובדצמבר שעבר בוועדת השרים לענייני הפרטה. השלב הראשון כלל פיצול של רשות הנמלים לארבע חברות עסקיות נפרדות בבעלות ממשלתית. את הליך המכירה מלוות חברת הייעוץ האסטרטגי TASC וחברת הייעוץ הבינלאומית Rebel group. בעיתון "כלכליסט" פורסמה הערכה לפיה הנמל יימכר תמורת כ-150 מיליון שקל.

 

כצפוי, מעורר פרסום המכרז התנגדויות מצד 130 עובדי הנמל. ההסתדרות מאיימת להכריז בנמל סכסוך עבודה, אם הממשלה לא תחתום עם העובדים על הסכם להסדרת ההפרטה. ההפרטה היא חלק מתוכנית הרפורמה בנמלים משנת 2005 והיא מעוגנת בהסכם שחתם שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, עם ההסתדרות, אחרי מאבק קשה שלווה בשביתה ארוכה. אלא שבהסתדרות טוענים כי הסכם הרפורמה, שהסמיך את ידה של הממשלה להפריט את הנמל ב-2010, חייב אותה לחתום לפני כן על הסכם נוסף שיתמקד בזכויות עובדי הנמל אחרי ההפרטה, ושהממשלה לא דיברה עם ועד העובדים לפני פרסום המכרז ולא חתמה על הסכם כזה.

 

בהסתדרות מדגישים כי הם אינם מתנגדים להפרטה אלא רק דורשים הידברות וחתימת הסכם. באוצר אומרים בעניין העובדים: "החברות מקיימת שיחות עם נציגות העובדים ועם ההסתדרות על מנת להבטיח את זכויות העובדים בתקופת הזיכיון ולאחר סיומה".

 

הנמל שירד מגדולתו

נמל אילת היה בעבר הנמל המרכזי של ישראל, ואף היווה עילה לפתיחתן של שתי מלחמות בין ישראל למצרים - מלחמת סיני ומלחמת ששת הימים, שפרצו לאחר שמצרים סגרה את מפרץ אילת לתנועת אוניות ישראליות. מאז הסכם השלום עם מצרים ופתיחת תעלת סואץ לאוניות ישראליות הוא איבד מחשיבותו, וכיום הוא משנע רק כ- 6% מהסחר הימי של ישראל.

 

המטען העיקרי העובר בו הוא ייבוא כלי רכב ממזרח אסיה וייצוא דשנים. בשנת 2010 יובאו דרך הנמל כ-119,129 כלי רכב המהווים כ-65% מכלל הפעילות בנמל, ויוצאו דשנים בהיקף של כ-2.25 מיליון טון. סך ההכנסות של הנמל עמד ב-2010 על כ- 124 מיליון שקל. הנמל החל להפעיל בשנה שעברה מסוף נוסעים מודרני. במהלך השנה פקדו את הנמל 10,637 נוסעים ובחודשיים הראשונים של 2011 פקדו אותו מספר דומה של תיירים. 

 

החברות מקיימת שיחות עם נציגות העובדים ועם ההסתדרות על מנת להבטיח את זכויות העובדים בתקופת הזיכיון ולאחר סיומה.

 

שר האוצר, יובל שטייניץ, ציין כי: "הפרטת חברת נמל אילת מהווה צעד חשוב בהפרטת הנמלים, ביישום הרפורמה בנמלים משנת 2005 ועידוד התחרות בענף הנמלים". מנהל רשות החברות הממשלתיות, דורון כהן, הוסיף "הפרטת חברת נמל אילת תוביל לפיתוח של הפעילות הנמלית והלוגיסטית בעיר אילת וסביבתה על ידי גורם פרטי בעל יכולת ומומחיות בהפעלת טרמינלים, ותביא לגידול משמעותי בשינוע הסחורות ובתנועת התיירים בנמל". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל אילת
צילום: יוסי דוס-סנטוס
מומלצים