שתף קטע נבחר
צילום: צפריר אביוב

מה לוקחים לממ"ד?

פיקוד העורף גיבש רשימה של ציוד חיוני ומומלץ למרחב המוגן, בשיתוף גורמי הצלה וחירום שונים. ישנן גם המלצות לציוד חשוב עבור בעלי מוגבלויות. אחרי שביררתם היכן המרחב הקרוב אליכם, כדאי להצטייד מראש ברשימה הבאה

בהישמע אזעקה, צבע אדום , או קול נפץ, יש להגיע תוך 15 שניות למרחב מוגן - ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) או ממ"ק (מרחב מוגן קומתי), לכן מוטב שתכינו את הציוד הנדרש לכם מראש. אחרי שביררתם היכן החדר המוגן הקרוב אליכם, כדאי להצטייד ברשימה הבאה.

 

  

  • 4 ליטרים מים בבקבוקים סגורים בעבור כל אדם, יספיקו ליממה אחת. מומלץ להכין כך מים לשלוש יממות.

 

  • מזון באריזות סגורות כגון שימורים או חטיפים.

 

  • ערכת עזרה ראשונה.

 

  • מטף לכיבוי אש.

 

  • תאורת חירום או פנס וסוללות.

 

  • רשימת טלפונים של ארגוני החירום, של בני משפחה והשכנים.

 

  • אמצעים נגד שיעמום: ספרים, משחקים, עיתונים, תשבצים, נגן מוזיקה.

 

  • העתקי מסמכים חשובים, מסמכים רפואיים, מרשמי תרופות בשימוש קבוע, מסמכי זיהוי, מסמכים אישיים ומסמכים פיננסיים (מומלץ להחזיק גם במקום אחר מחוץ לבית לגיבוי).

 

  • במקרה הצורך: ציוד איטום - יריעות ניילון מסוג פוליאתילן בעובי 100 מיקרון לפחות וסרט הדבקה רחב ושקוף בעובי 30 מיקרון לפחות וברוחב 50 מ"מ שיספיקו לאיטום פתחי החדר.

 

  • מוצרי היגיינה, לבוש חלופי.

 

  • טלוויזיה, רדיו וסוללות, טלפון, טלוויזיה ומחשב בעל חיבור לאינטרנט כדי להמשיך להתעדכן.

 

  • כל הוראות פיקוד העורף יועברו באמצעי התקשורת, על כן וודאו מראש כי המכשירים שהכנסתם לחדר המוגן פועלים, ומקמו אותם במקום בו יש קליטה.

 

  • דאגו שהטלפון הנייד יהיה טעון וכי המטען ימצא בהישג יד בכל עת.

 

  • ודאו שהחדר שבחרתם יכול לעמוד בעומס של מספר מכשירים במקביל ושיש בו נקודות חשמל וטלוויזיה. אל תשכחו מפצל חשמל.

  

  • התקינו תיק ציוד אישי - למקרה של פינוי מהבית לכמה ימים (למשל, תרופות, כסף מזומן, אוהל, גפרורים, נרות, סכין רב-שימושי, ציוד מיוחד לתינוקות, ציוד לאנשים עם צרכים מיוחדים וכו').

  

  • הכינו רשימה מראש, בכתב, כדי שלא תפספסו אף פריט חיוני לכם.

 

כיצד לאחסן תיק לשעת חירום

  • את פריטי החירום שאספתם יש לאחסן במרחב או החדר המוגן בבית. מומלץ מאוד לבחור תיק ולהכיל בו את פריטי החירום, ככל שגודלו מאפשר זאת. פריטים גדולים או כבדים במיוחד (כגון מטף כיבוי, בקבוקי מים, תאורת החירום) ניתן להחזיק בצמוד אליו ובכל אופן, לא מומלץ להוציאם מן המרחב או החדר המוגן בבית. במקרה שיש הכרח להחזיקם במקום אחר, חשוב לציין זאת בפני בני הבית ואולי אפילו על גבי או בתוך התיק.

 

  • אפשר כמובן לחלק את התיק לפריטים משפחתיים ולשקיות אשיות (כאשר כל שקית מכילה את הציוד האישי של בן משפחה אחר). כך או כך, חשוב מאוד להכניס פריטים רבים ככל האפשר שיש לשמרם יבשים אל שקיות ניילון אטומות (פנקס הנחיות, סט בגדים, מסמכים חשובים וצילומי תעודות מזהות).

  

  • מנו אחד מבני המשפחה שיהיה אחראי על תחזוקתו השוטפת של התיק (החלפת המים ובדיקת מלאי המזון אחת לשלושה חודשים, בדיקות תקופתיות למטף אחת לחצי שנה או על פי הנחיות היצרן, בדיקת סוללות ותקינות אמצעיים אלקטרוניים אחת לחצי שנה, רענון מסמכים אחת לשנה או על פי חידושם וכיוצא בזה).

 

  • הזמינו את בני הבית לשיחת הכנה משפחתית. הציגו בפניהם את התיק, את מקום אחסונו ואת הפריטים שבו. הקפידו לוודא כי בני המשפחה מכירים כל פריט ויודעים כיצד ומתי להשתמש בו.

 

לסובלים מבעיות רפואיות

  • הצטיידו ככל האפשר במסמכים רפואיים החתומים על ידי הרופא המטפל, ובהם מצוינים: מצבכם הבריאותי, רשימת תרופות להן אתם זקוקים ומינון נדרש, רשימת בדיקות שגרתיות שעליכם לעבור ומרשם רזרבי.

 

  • דאגו למלאי תרופות מספיק והקפידו על רישום תרופות שאסור לכם להשתמש בהן.

  

לאנשים עם מגבלות תנועה

  • בחרו מרחב מוגן שיתאים למגבלות התנועה שלכם. כך שבהישמע ההתרעה תוכלו להגיע אל המרחב המוגן בבטחה ובתוך 15 שניות לפי הנחיות פיקוד העורף.

 

  • אם אתם זקוקים ליותר מהזמן המצוין בהנחיות להגעה למרחב המוגן, אתרו מרחב מוגן אחר.

 

  • ארגנו את המרחב המוגן ואת הדרך אליו לנגישות ולנוחות מרביות. פנו את כל החפצים העלולים להפריע לתנועה. אם אתם משתמשים בכיסא גלגלים או בקלנועית ממונעים, ודאו שיש לכם סוללות נוספות וזמינות, מטען וכיסא גלגלים שאינו ממונע.

 

  • ייתכן מצב בו לא ניתן יהיה להשתמש במעלית. היו מוכנים לצורך לשאת אתכם ללא כיסא גלגלים במקרים מסוימים. דאגו לסיוע ותרגול.

 

  • היו מוכנים לאפשרות של נקר בגלגל. הכינו ערכה לתיקון הנקר ולמילוי אוויר בהתאם לצורך, או לחלופין, הכינו פנימיות רזרביות ומשאבה.

 

  • שקלו אפשרות להצטייד בזוג כפפות כבדות לצורך סיבוב גלגלים בדרכים משובשות.

 

  • הכינו תיק, שעליו רשומים פרטיכם האישיים, ובו ציוד חיוני עבורכם לשהייה במרחב המוגן, באריזה שמסוגלת להתחבר לכיסא הגלגלים, להליכון, לקלנועית וכדומה.

 

  • לקבלת אמצעי עזר וציוד לשהייה ממושכת במרחב המוגן ניתן לפנות ל-"יד שרה" בטלפון 5444*, או ל-"מילב"ת", בטלפונים 03-5303739, 03-5303759.

  

לכבדי שמיעה וחרשים

  • ניתן להכין תג עם כיתוב מתאים (כמו: "אני קורא שפתיים") לעת חירום.

 

  • בני 12 ומעלה שרמת הירידה שלהם בשמיעה היא מ-50 דציבלים ומעלה - זכאים לזימונית. על מנת לקבל זימונית, יש למלא טופס בקשה לקבלת זימונית לשעת חירום ולשלוח אותו לאגף השיקום במשרד הרווחה והשירותים החברתיים, ת"ד 1260, ירושלים, 91012.

 

  • מידע נוסף על קבלת זימוניות ניתן לקבל באתר של אגודת החירשים בישראל ובטלפון 03-7303355 או בפקס 03-7396419, וכן באגף השיקום במשרד הרווחה, בטלפון 02-9708186/7 או בפקס 02-6708387.

 

  • למידע נוסף ניתן לפנות לארגון אח"א, המספק שירות שיחת וידיאו בשפת הסימנים או מענה ב-SMS, בטלפון 052-7251507.

 

לאנשים עם מגבלה שכלית, התפתחותית ואוטיזם

  • מומלץ לתרגל מראש את הפעולות הנדרשות לכניסה למרחב מוגן ואת ההתנהגות הנדרשת בעת הישמע "צבע אדום" או אזעקה.

 

  • הכינו תרופות, עזרים נדרשים וציוד אישי משמעותי.

 

  • יש להכין, בין היתר, לבוש רזרבי, מוצרי היגיינה אישיים.

 

  • חשוב ליצור במרחב המוגן אווירה מרגיעה ולדאוג לעיסוקים מרגיעים ומפיגי לחצים. ניתן לעשות זאת על-ידי שיתוף, פנייה אישית בשמו של האדם, תרגילי נשימה וכיו"ב.

 

לאנשים עם מגבלות ראייה ועיוורים

  •  ארגנו את המרחב המוגן ואת הדרך אליו לנגישות ולנוחות מרביות. פנו את כל החפצים העלולים להפריע לתנועה.

 

  • הכינו כרטיס זיהוי אישי הכולל: שם ושם משפחה, מספר תעודת זהות, קופת חולים והרופא המטפל, שם המטפל הצמוד, רשימת תרופות, סוג הדם, צרכים מיוחדים, רגישויות, דגשים רפואיים וטלפונים של בני משפחה וקרובים.

 

 

  • לקבלת מידע נוסף ניתן לפנות לאגף השיקום במשרד הרווחה, בטלפון: 02-6708186/7, או בפקס: 02-6708387.

 

לנעזרים בעובדים זרים

  • הסבו את תשומת לבם של העובדים הזרים לפרסומים בשפות שונות באמצעי התקשורת, וכן במרכז המידע של פיקוד העורף בטלפון 1207.

 

לנפגעי נפש

  • הצטיידו במלאי תרופות מספיק, במרשם ובמסמכים המפרטים את אופן הטיפול בכם.

 

  • המרפאות ויחידות השיקום בקהילה ערוכות למתן מענה שגרתי ודחוף עבורכם.

 

  • היוועצו בכל שאלה עם התומך או המטפל הקבוע, רצוי במסגרת בה אתם מסתייעים או מטופלים בדרך כלל. רצוי גם להתחבר לאתרים ופורומים רלוונטיים ברשת האינטרנט.

 

 

  • לקבלת מידע וסיוע, ניתן גם לפנות למרכזי החוסן או למרכזי בריאות הנפש, שמספרי הטלפון שלהם רשומים למעלה.

 

 למידע נוסף ניתן לפנות למרכז המידע הארצי בטלפון 1207 ולאתר פיקוד העורף

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
אל תשכחו להכין רשימה
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים