שתף קטע נבחר

הבידור הממוחשב 2011: השנה של סוני

התחרות בין סוני, מיקרוסופט ונינטנדו: מה קיבלנו מהחברות הללו השנה, ומה עומד להיות במהלך 2012

שנת 2011 המשיכה לגלול לפנינו את המלחמה על הסלון בין סוני, מיקרוסופט ונינטנדו. למרות שהקונסולה הביתית של סוני, מבחינה מספרית בכל אופן, עדיין במקום השלישי (בפער צנוע מה-360 של MS), החברה לא קיפחה את לקוחותיה ודאגה להשקיע סכומי עתק בעסקי הבידור הממוחשב. רק לאחרונה הזכירה Activision לתעשיית הבידור עד כמה שוק משחקי הוידאו יכול להיות מכניס – 760 מיליון דולר הכניס משחק קול אוף דיוטי האחרון ביומיים הראשונים שלו בשוק, כמו ההכנסות הכוללות לשלושה להיטי על קולנועיים. גם אם המלחמה קשה, אף אחד לא עומד להרים פה ידיים באמצע.

 

עוד ב - games.co.il:

 

גדולה באירופה, פחות באמריקה

למרות שה-PS3 הושקה בנובמבר 2006, כשנה לאחר יציאת המתחרה מבית מיקרוסופט, היא הצליחה לצמצם פערים באופן משמעותי עד היום, עם כ-55.5 מיליון קונסולות PS3 מול כ-58.2 מיליון ל-Xbox360. השנה מכרה סוני כ-1.5 מיליון מכשירים יותר ממייקרוסופט, דבר שמקרב אותה למקום השני שכבר מנבאים לה חלק מהאנליסטים זה שנתיים.

 

למרות הפער הזניח בגודל בסיס המשתמשים, ה-Xbox 360 עדיין מצליחה לגרום ליותר מלקוחותיה לרכוש משחקים. למעט משחקים שמצטיינים בשוק האירופאי כמו FIFA, רוב הכותרים שיצאו במקביל לשתי הפלטפורמות נמכרו טוב יותר אצל הקונסולה האמריקאית. Modern Warfare 3, למשל, מכר 2 מיליון עותקים יותר באקסבוקס, הדומיננטית בשוק האמריקאי חובב ה-Shooters.

 

בלעדיים מפנקים

2011 צפויה להיזכר כאחת מהשנים הפוריות של דור הגיימינג הנוכחי. גם אם רכשתם חצי מהמשחקים הבולטים שיצאו השנה, לבטח חשבון הבנק שלכם חטף טלטלה קשה. השנה התחילה עם משחקים כמו Crysis 2, Portal 2, Dead Space 2 ו-L.A. Noire, ומסתיימת במבול משחקים שקשה לעמוד בפניו, הכולל את Deus Ex, Batman: Arkham City, Battlefield 3, Modern Warfare 3, ו-Skyrim. למרות הצרות הכלכליות שהולכות ומתרבות ברחבי העולם, גיימרים עדיין רכשו כמות מכובדת של משחקים, ובנות זוג (לרוב; לפעמים גם בני זוג) ברחבי העולם מצאו את עצמן רווקות בפועל.

   

 
מה עם המשחקים האקסקלוסיביים של סוני? החברה מתגאה ב-16 אולפנים בבעלותה המלאה המייצרים תוכן בלעדי ואיכותי ל-PS3. הבולטים באלה השנה היו LittleBigPlanet 2, Killzone 3, Infamous 2, Resistance 3 ו-Uncharted 3, היצע טוב הרבה יותר ממה שמיקרוסופט יכולה לטעון לו, שכלל בעיקר את Gears of War 3 ו-Forza 4.

 

לזוז? כאילו, עם כל הגוף?

מקום אחד שבו סוני רושמת לעצמה אכזבה - אם כי אולי לא לאכזבת הגיימרים - הוא ה-Move, בקר התנועה, או ה-Wii המשופר, שהושק בקול תרועה רמה בספטמבר 2010. יותר משנה לאחר ההשקה וה-Move עדיין לא עבר את ה-10 מיליון יחידות. לקינקט של ה-360 יש כ-11 מיליון מכשירים בבתי לקוחות, ובהתחשב בכך שקינקט אחד תומך ב-4 שחקנים, בעוד רבים קנו 2 או אפילו 4 בקרי Move לתמיכה במולטיפלייר, המשמעות היא שבסיס המשתמשים של טכנולוגיית התנועה המיקרוסופטית כנראה כפול מזה של סוני.

 

בניגוד למיקרוסופט, סוני לא דואגת להמון משחקי Move בלעדיים, והם ברובם משחקים קיימים שעודכנו לתמוך בבקר כדוגמת Heavy Rain, Killzone 3 ו-LittleBigPlanet 2, משחקים שעובדים מצויין - ואולי טוב יותר - עם בקר רגיל.

 

 

יחי החנפנות

בעוד שב-2006 ראשי השיווק המפולפלים בסוני החליטו שתינוק בוכה בחדר אפל זה המפתח להצלחה במכירות (כמה שהם טעו...), שלוש שנים לאחר מכן הגיע הקמפיין המוצלח "It Only Does Everything". הקמפיין, שלרוב פתח בקריאת "פלייסטיישן יקר", הציג את הקונסולה בתור מכשיר רב יכולות והצליח בעיקר בזכות ההומור ונוכחותו של "קווין באטלר", מנהל סוני פיקטיבי שגולם בכריזמתיות על ידי השחקן ג'רי למברט.

 

בעוד ל"באטלר" עדיין שמור תפקיד חשוב בשיווק של Sony Computer Entertainment, השנה הוצג ל-PS3 גם הקמפיין Long Live Play, שיר הלל לכל הגיימרים ברחבי העולם - בעיקר אלה שיש להם PS3. בחלק מהפרסומות החדשות יש יותר פאתוס ופחות הומור מהבאטלר, אבל ידוע שעם חנופה אפשר להגיע רחוק.
 
 

לא סופרים את ה-PSP

ההדרדרות של הניידת של סוני המשיכה גם השנה, עם ירידה משמעותית במספר הכותרים שנמכרו בעבורה ביחס ל-2010. סוני אמנם מכרה מעל ל-70 מיליון מכשירי PSP, אבל נינטנדו הצליחה למכור כמות יותר מכפולה של מכשירי DS. הבעיה העיקרית של ה-PSP תמיד הייתה משחקים בלעדיים איכותיים, והשנה האחרונה הייתה קטסטרופלית לגמרי מהבחינה הזאת. נראה כי החותמת הסופית לכישלון היא שבסוני החליטו לא להמשיך להשתמש בשם המותג ובחרו בשם אחר והתחלה חדשה.

 

לה דולצ'ה ויטה?

לאחר הדלפות אינספור הוצגה לבסוף ה-Vita, היורשת הרשמית של ה-PSP, בתחילת השנה ביפן. המפרט של המכשיר סובב לא מעט ראשים: עם עוצמה שמתקרבת לזו של ה-PS3, מסך מגע גדול, קישוריות 3G ומשטח מגע בנוסף לשני ג'ויסטיקים, קל להבין מדוע.

 

 
הפעם סוני דואגת לדבר החשוב - משחקים בלעדיים לקונסולה, ביניהם מותגים חזקים כמו Uncharted חדש, ביושוק חדש, Resistance חדש, ספין-אוף בסדרת Assassin's Creed ועוד רבים. המכשיר צפוי לצאת בארה"ב ואירופה בפברואר 2012, לאחר השקה ביפן שבועיים מהיום. עם איכות גרפית של קונסולה ביתית מודרנית, ספריית משחקים מבטיחה וקישוריות רשת רציפה עם תמיכה באפליקציות כמו Facebook, Twitter ו-Skype, נשמע של-Vita יש סיכוי של ממש להוציא את סוני מגומחת הכשלון בשוק הנייד.

 

סוני נגד האקרים, הלקוחות חוטפים

אביב 2011 היה טראומטי עבור סוני ולקוחותיה, לאחר שהחברה השביתה את שירותי האונליין של הקונסולה עקב פריצה נרחבת לשרתים שלהם. רק מספר ימים לאחר מכן התברר גודל הנזק, שכלל גישה של הפורצים למידע אישי רגיש של 77 מיליון משתמשים. הסיבה לפריצה, אגב, הייתה כנראה אנטגוניזם שעוררה סוני בקרב חוגים מסויימים עקב מאבקה האגרסיבי בקונסולות פרוצות, שכלל את תביעתם של האקרים שפרסמו מידע על מנגנוני האבטחה של הקונסולה. סוני הפסידה יותר מ-100 מיליון דולר על חקירת הפריצה ותיקון נזקיה, אבל הנזק הגדול ביותר אולי נגרם לתדמיתה, למרות המשחקים חינם שהציעה כפיצוי ללקוחות.

 

 

הדור הבא נוקש בדלת?

אולי לא, אבל כבר רואים אותו מהמרפסת. בחודשים האחרונים מהלכות ברשת בלבוש מפתה שמועות בלתי פוסקות על כך שבמהלך 2012 יחשפו סוני ומיקרוסופט פרטים ראשונים אודות קונסולות הדור הבא שלהן. ישנם אף דיווחים שאולפני פיתוח כאלה ואחרים של סוני כבר החלו ליצור משחקים עבור הקונסולה הבאה של החברה, וזה יהיה למעשה מאוד הולם לשחק ב-Uncharted 4 ו-Killzone 4 על ה-PlayStation 4.

 

עם זאת, קונסולה חדשה לא צפויה לפני סוף 2013, ו-2012 אמורה להיות השנה של ה-Vita. סקר שפורסם לאחרונה טוען ש-63% מבעלי ה-PS3 ו-60% מבעלי ה-PSP מתכננים לרכוש את הניידת החדשה, שתאפשר חוויית משחק שעם כל הכבוד לאייפון ולאנדרויד, ניתן יהיה לקבל רק בה: איכות PS3 - יחד עם ממשק גיימינג מוכח של שני גו'ייסטיקים וכפתורים - בכף היד.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים