שתף קטע נבחר

עופר עיני מבקש עוד שביתה ברכבת: "אין ברירה"

ההסתדרות ביקשה מבית הדין לעבודה לאשר להשבית שוב את התנועה על הפסים, "לאחר שהמשא ומתן נקלע למבוי סתום". עיני: "השביתה אינה מטרה". האחראי על עובדי התחבורה בהסתדרות: "אין דרך אחרת לעצור את שר התחבורה"

אם חשבתם לרגע ששביתת הרכבות הפתאומית והפראית בשבוע שעבר - בניגוד לצו בית הדין ובזמן שראשי ועד העובדים יצאו לנופש - הייתה חד פעמית, תחשבו שוב. ההסתדרות עתרה הלילה (יום א') לבית הדין לעבודה בבקשה להשבית שוב את התנועה, בנימוק ש"אין דרך אחרת לעצור את שר התחבורה". טרם נקבע דיון בבית הדין בבקשה, שנועדה לבטל את צו המניעה שהוצא בשבוע שעבר. כמו כן, טרם נקבע מועד לשביתה האפשרית.

 

סכסוך עבודה ברכבת - כותרות אחרונות:

 

לטענת ההסתדרות ועובדי הרכבת, העתירה הוגשה "לאחר החלטה חד צדדית של שר התחבורה בדבר הוצאת תחזוקת הקרונות למיקור חוץ ללא קשר לתוצאות המשא ומתן, ולאור שינוי הנסיבות ובהיקלעות המשא ומתן למבוי סתום". בעתירה הודגש שהמדינה פועלת בניגוד להסכם שחתמה רק בשבוע שעבר בנושא עובדי הקבלן. "עוד לא יבשה דיו ההסכם, וכבר מנסה המדינה לחמוק מהעקרונות עליהם היא חתמה ולעשות דין לעצמה חרף ההסכמות החתומות", הוסיפו בהסתדרות.

 

"המשא ומתן נקלע למבוי סתום". לא נקבע מועד לשביתה (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
"המשא ומתן נקלע למבוי סתום". לא נקבע מועד לשביתה(צילום: ירון ברנר)

 

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר כי השביתה אינה מטרה, "השביתה זה הדבר האחרון שהייתי מעוניין בו. השביתה אינה מטרה בפני עצמה אלא רק סוג של גורם מאזן בין העובדים למעסיק בתוך המשא ומתן". הוא קרא לשר התחבורה "לחזור לשולחן המשא ומתן בלי תנאים מוקדמים ולנהל משא ומתן אמיתי וענייני".

 

ביום חמישי הנחה השר ישראל כץ את הנהלת רכבת ישראל לחתום עד סוף החודש על הסכם לתחזוקת חוץ של קרונות הרכבת על ידי היצרנית הקנדית בומברדייה. הוא הביע תקווה שהחתימה תושג בהסכמה, אולם ההסכם לדבריו, ייחתם בכל מקרה. בתגובה, נטש יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, את הפגישה בנושא.

 

השביתה היא לא מטרה. יו"ר ההסתדרות עופר עיני (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
השביתה היא לא מטרה. יו"ר ההסתדרות עופר עיני(צילום: גיל יוחנן)

 

אבי אדרי, האחראי בהסתדרות על עובדי התחבורה, אמר בשיחה עם ynet ש"במקום להושיט יד לשלום ליו"ר ההסתדרות, החליט שר התחבורה שהוא יוצא להעסקת עובדי קבלן בלי שום קשר לתוצאות המשא ומתן. מבחינת שר התחבורה יש כאן מצב מוגמר ואין אפילו מה לנהל משא ומתן. כשמישהו שם לנו שעון חול ואומר לנו שעד סוף החודש הוא מכניס לחברה עובדי קבלן אתכם או בלעדיכם, אין לנו ברירה חוץ מלבקש לשבות.

 

"איך נעצור אותו? אין לנו עם מה לעצור אותו", הוסיף אדרי. "בבקשה, בנימוסים, במה? במקום שיבוא ויגיד - אני מקצה וכך וכך זמן למו"מ, הוא אומר 'לא משנה, החלטתי שאני מכניס עובדי קבלן'. עם מצב כזה אנו לא יודעים לחיות".

 

לדברי אדרי, אמש פנו בהסתדרות לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, אך הוא לא ציין מועד מתוכנן לשביתה. "לא ניתן שעובדי כתף אל כתף, כלומר עובדים שעובדים את אותה העבודה, אחד מהם יהיה עובד קבלן ואחד מן המניין, לא נאפשר למצב כזה לקרות, לא אפשרנו למצב כזה לקרות בשביתה האחרונה במשק ולא נוכל לתת לזה לקרות גם ברכבת".

 

הנהלת הרכבת: הצענו לעובדים תוספת שכר

מהנהלת הרכבת נמסר כי בשנתיים הקרובות היא עומדת לרכוש מאות קרונות ועשרות קטרים. "הגידול החד במספר הרכבות והקטרים, אינו מאפשר לרכבת ישראל להכשיר, בתקופה קצרה, מספר כה רב של עובדים, על מנת לתחזק בצורה טובה ובטיחותית את הצי החדש". לפיכך, מוסיפים ברכבת, "הוחלט על ידי הממשלה כי תחזוקת הקרונות והקטרים החדשים תיעשה על ידי יצרן הרכבות, במקביל להמשך תחזוקת הרכבות הקיימות בחברה, על ידי עובדי הרכבת".

 

לטענת הנהלת הרכבת, במשא ומתן שנערך בשנה וחצי האחרונה ניסתה ההנהלה להגיע להסכמות עם העובדים, אך "ועד העובדים מנע כל התקדמות בנושא, למרות התחייבות ההנהלה לביטחון תעסוקתי, גיוס מאות עובדים נוספים בחוזה קיבוצי ותגמול שכר נדיב של 12% על המהלך". לפיכך, טוענים ברכבת,

"אין כל מקום לשביתה".

  

בתוך כך, הבוקר פרסם "כלכליסט" מפי עובד בכיר ברכבת כי "בשבועות האחרונים חתמו מאות אנשים על טופסי תמיכה בעמיר פרץ, אם יחליט להתמודד מול עיני על ראשות ההסתדרות. החתימות נאספו בניגוד לדעתה של יו"ר ועד הרכבת גילה אדרעי, שעד יום רביעי קיבלה תמיכה מעיני". עם זאת, גורמים בוועד אומרים כי מדובר בכמה עשרות עובדים בלבד וש"המחתים מוזמן לחשוף את רשימותיו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עיני. בדרך לעוד שביתת רכבות
צילום: אוהד צויגנברג
יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי
צילום: גיל יוחנן
מומלצים