שתף קטע נבחר

עוד לא ברצלונה: אתגרים בפיתוח אורבני בחיפה

בשבוע שעבר הודיעה המועצה הארצית לתכנון ובנייה על תוכנית לחיבור נמל חיפה לעיר התחתית והפיכתה לברצלונה של ישראל. ערן כתר סבור שלמרות שלחיפה יש נכסים רבים, שערים אחרות בעולם היו שמחות לזכות בהם - יש לה עוד מה ללמוד. דעה

בשבוע שעבר הודיעה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה על תוכנית לחיבור העיר התחתית בחיפה לנמל , והפיכתה ל"ברצלונה של ישראל". אכן, לחיפה נכסים רבים שערים רבות בעולם היו שמחות לזכות בהם: נמל ים מפותח, חופי ים ארוכים, גנים תלויים המפורסמים ביופיים ורכס ירוק הצופה על כל אלה.

 

כתבות נוספות על חיפה בערוץ הנדל"ן :

 

ואולם, אין בחיבור בין הנמל, ההר והאקלים הים התיכוני בכדי ליצור את הגרסא המקומית לברצלונה. תהליך פיתוח ומיתוג ברצלונה החל לפני למעלה מ-20 שנה וכלל מספר צעדים מרכזיים - שחיפה וערים אחרות יכולות ללמוד מהן.

 

הדמיית התוכנית לחיבור הנמל עם העיר התחתית בחיפה. עדיין לא הגרסה המקומית לברצלונה (הדמיה: משרד אדריכלים עמי שנער – אמיר מן) (הדמיה: משרד אדריכלים עמי שנער – אמיר מן)
הדמיית התוכנית לחיבור הנמל עם העיר התחתית בחיפה. עדיין לא הגרסה המקומית לברצלונה(הדמיה: משרד אדריכלים עמי שנער – אמיר מן)

 

מרחב עירוני שוקק

ההליכה ברחובות ערים כגון ניו-יורק, פריז או לונדון היא חוויה תרבותית עשירה ומרתקת. כדי לשפר את החוויה האורבנית שברצלונה מציעה, פרנסי העיר נקטו במספר צעדים. ראשית, יצירת מרחבים ציבוריים אטרקטיביים שמיועדים לשרת בראש ובראשונה את הולכי הרגל. לשם כך נסללו מדרכות רחבות, נבנו כיכרות ומקומות התכנסות, והושם דגש על שימור וטיפוח המרחב הציבורי.

 

שנית, עירוב שימושים של מסחר, משרדים, מגורים ובילוי בכל רחבי העיר יצר עיר פעילה, ערה ומסקרנת בכל שעות היממה. כך, הרחובות גדושים במהלך הבוקר באנשי עסקים העובדים בלב העיר; אחר הצהריים המרחב מתמלא בתושבים ומבקרים המשוטטים ברחובות להנאתם ועורכים קניות; לבסוף, בשעות הערב הרחובות נמצאים בשימוש של בליינים שנמצאים בדרכם למסעדה, פאב או טפאס בר.

 

באופן דומה, יצירת "קמפוס הנמל" בעיר התחתית בחיפה ובנייה של לופטים למגורים באזור הם צעדים חשובים בדרך לאיכלוס הרחובות גם מעבר לשעות הפעילות העסקית, ושיפור החוויה האורבנית שחיפה מציעה.

 

רשת תחבורה יעילה

כוחה של עיר נשען על המרחב שעוטף אותה. בעבר מרחב זה התבסס על עורף חקלאי של איכרים וכפריים, שבאו לעיר כדי למכור את תוצרתם החקלאית ולצרוך שירותים. כיום, מרחב זה כולל פרברים עירוניים ויישובים כפריים, שתושביהם מגיעים לעיר על מנת לרכוש מוצרים ושירותים - אשר נדרשת כמות אוכלוסייה גדולה כדי לקיימם.

 

כך, למשל, מגוון שירותי התרבות והמסחר בתל-אביב לא יכול להתקיים רק על כתפי 400 אלף תושבי העיר, ונדרשים כל תושבי גוש דן כדי לקיים היצע זה. בהתאם לעקרון זה, אחד מיסודות הפיתוח הכלכלי בברצלונה נסמך על פיתוח רשת תחבורה שתאפשר הגעה מהפרברים למרכז העיר באופן יעיל, נוח ומהיר. במובן זה, פיתוח תשתית המטרונית בחיפה (מערכת תחבורה המחברת ביעילות ומהירות בין חיפה לקריות) תסייע לחיפה להגביר את עוצמתה במרחב.

 

מסחר ברחובות

כוח קנייה עירוני הוא משאב מוגבל, ויכולת התושבים לתמוך במספר מרחבים מסחריים מצומצמת. כדי לשמר את כוח הקנייה של ברצלונה ברחובות העיר, פרנסי ברצלונה הטילו מגבלות על פיתוח מרכזי קניות עירוניים ומתחמי מסחר בשולי המרחב העירוני.

 

לקניונים מספר יתרונות ברורים: הם מציעים מבחר גדול של חנויות במרחב אחד, מוגנים מפגעי מזג האוויר ובמקרים רבים מציעים חניה נוחה. בעקבות יתרונות אלה ואחרים, הקניונים מושכים כוח קנייה מתוך רחובות העיר ומחלישים את המסחר ברחובות. מעבר למשמעות הכלכלית, החנויות ברחוב ועוברי האורח הם אחד הדברים שהופכים את ההליכה בברצלונה לחוויה אורבנית תוססת. בהקשר החיפאי, הדומיננטיות של הגרנד קניון ושל מרכזי מסחר אחרים בעיר ובפרבריה מקשה על פיתוח מסחר ער ברחובות הדר והעיר התחתית.

 

לסיכום, חיפה אינה ברצלונה וחיבור הנמל לעיר אינו פתרון קסם לאתגרים בפניהם העיר ניצבת. מאידך, צעדים שנעשים בימים אלה, כגון הקמת מינהלת עירונית לפיתוח העיר התחתית, שיקום השוק התורכי, בניית נתיבי המטרונית, שיקוע מסילת הרכבת בעיר ופעילויות אחרות - כל אלה מסייעות לחיפה לצעוד קדימה ולתפוס את מקומה כעיר נמל ים תיכונית חיה ומשגשגת.

 

הכותב הוא יועץ מומחה לשיווק ומיתוג ערים, ארגונים ואתרי תיירות , ומחבר-שותף של הספר: Media Strategies for Marketing Places in Crisis

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל חיפה. לא ברצלונה - אבל בדרך
צילום: אורן רייס
מומלצים