שתף קטע נבחר

אין לך ממיר? המייל של אגף הגבייה קרס

ברשות השידור העלו אתמול לאתר האינטרנט טופס בקשה לפטור מאגרת הטלוויזיה בשל היעדר ממיר דיגיטלי וטופס בקשה להחזר אגרת טלוויזיה ששולמה בהעדר ממיר דיגיטלי. את הטפסים יש למלא ולשלוח לכתובת מייל. רק שהתיבה חסומה. רשות השידור: "פועלים לסדר את התקלה במהירות"

רוצים להצהיר שאין לכם ממיר, או שרשות השידור חייבת לכם כסף משום שגבתה מכם אגרת טלוויזיה למרות שהצהרתם בעבר שאין ממיר בבית? כתובת המייל למשלוח ההצהרות האלה - נחסמה אחרי שהתיבה ככל הנראה התמלאה יום אחד אחרי שנפתחה לציבור.

 

 

ברשות השידור העלו אתמול (29 בספטמבר)  שני טפסים לאתר האינטרנט של הרשות, עם הפנייה בולטת בראש עמוד הבית של הרשות באינטרנט. הטופס הראשון הוא טופס בקשה לפטור מתשלום אגרת טלוויזיה בשל היעדר ממיר דיגיטלי , שמיועד לכל מי שלא מחזיק ממיר דיגיטלי בביתו, בין אם יש לו מסך טלוויזיה/מחשב ובין אם לאו.

 

הטופס השני - טופס בקשה להחזר אגרת טלוויזיה ששולמה בהעדר ממיר דיגיטלי - מיועד למי שהרשות גבתה ממנו אגרת טלוויזיה למרות שהצהיר בעבר מול אגף הגבייה, בכתב או בע"פ, שאין ברשותו ממיר דיגיטלי ולכן אינו יכול לקלוט שידורי טלוויזיה מאז שהשידור בישראל עבר לשידור דיגיטלי בלבד ב-2011. צרכנים כאלה צריכים להמציא הוכחות בכתב או בהקלטה, שאכן הודיעו זאת לרשות. אם יצליחו - יקבלו החזר כספי על האגרה ששילמו.

 

שני הטפסים מפנים לכתובת דואר אלקטרוני שמיועדת אך ורק לצורך פניות להחזר כספי ובקשות לפטור מתשלום האגרה למחוסרי ממיר. לגבי טופס ההחזר הכספי, מי שחושב שיש לו זכות לקבל החזר כספי, צריך לשלוח את הטופס + הוכחות, תוך 135 יום. בתום תקופה זו יאבד את זכותו לקבל החזר כספי. ברם, למרות שרק יום אחד עבר, התיבה התמלאה כל כך מהר (בדקנו שלוש פעמים - השכם בבוקר ופעמיים לקראת הצהריים), עד שלא ברור באיזו תדירות תרוקן בימים הקרובים. יתכן גם שמדובר בתקלה במייל. כך או כך, יש פה חסם לצרכנים המעוניינים להצהיר שאין ברשותם ממיר וכן חסם של ממש לצרכנים שיש להם פרק זמן מוגבל לממש את זכותם לקבל החזר כספי על אגרה ששילמו לשווא.

תיבת המייל המיועדת למשלוח הטפסים לרשות השידור במטרה לקבל פטור מתשלום אגרת הטלוויזיה התמלאה תוך יום ()
תיבת המייל המיועדת למשלוח הטפסים לרשות השידור במטרה לקבל פטור מתשלום אגרת הטלוויזיה התמלאה תוך יום

 

הסכמה שהושגה במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית

ברשות העלו את הטפסים לאתר במסגרת הסדר בתביעה ייצוגית שהגישו משרד עו"ד יעקב פינק ועו"ד אסף פינק. מדובר ב"הודעת חדילה" של הרשות שאושרה בבית-המשפט המחוזי בירושלים. בבקשה לתביעה ייצוגית נטען, כי מאז הרפורמה בשידורים ב-2011, אי אפשר יותר לקלוט את שידורי רשות השידור בלי ממיר דיגיטלי, בעוד שקודם לכן הם נקלטו באמצעות אנטנה וטיונר אנלוגיים. עקב כך, מאז 2011, כל מי שאינו מנוי ל-,yes או HOT, או מחזיק במקלט טלוויזיה/מחשב עם ממיר מובנה או בממיר שקולט את שידורי עידן + - לא יכול לקלוט שידורי טלוויזיה (כולל ערוץ 1 ו-2) ובכל זאת שילם אגרה. לפי הבקשה לתביעה - מדובר בגבייה לא הוגנת. 

 

בית-המשפט הסכים שיש בעייתיות בגבייה ממי שאין ברשותו ממיר דיגיטלי. לפי ההסכמה שהושגה עם רשות השידור: מיולי 2013, אנשים שאין להם ממיר דיגיטלי (כולל בית או בית עסק שבמסך הטלוויזיה/מחשב שלהם יש רכיב טיונר אנלוגי) יהיו פטורים מאגרת טלוויזיה. הם ידרשו למלא טופס באמצעותו יצהירו מול רשות השידור שאין להם ממיר. אחרי שלוש שנים של אי החזקת ממיר - ברשות השידור יפסיקו לשלוח להם דרישות תשלום. כלומר אסור יהיה לרשות לדרוש תשלום ממי שאין ברשותו ממיר כבר 3 שנים ומעלה והוא יחשב מראש כמי שפטור מתשלום האגרה. בנוסף, כל אזרח שיודיע לרשות שאין ברשותו ממיר דיגיטלי וכבר נפתחו נגדו הליכי הוצל"פ בגין השנתיים האחרונות - יפסיקו הליכי הגבייה נגדו תך 10 ימים.

 

מי יקבל החזר כספי? כל אדם ששילם את האגרה בשנתיים האחרונות למרות שהודיע לרשות השידור שאינו צריך לשלם אגרה כי אין לו ממיר, יוכל לבקש את התשלום ששילם בחזרה. שימו לב שמדובר רק במי שהודיע לרשות בכתב במהלך השנתיים האחרונות שאין לו ממיר דיגיטלי, או שיש ברשותו הקלטת שיחה. על אזרח כזה למלא טופס שיופיע עד 22 בספטמבר באתר רשות השידור, אותו עליו לשלוח לרשות, בליווי אסמכתאות ותצהיר מעו"ד, בטווח של 135 יום מהרגע בו רשות השידור תציג את הטופס באתר שלה. מדובר בהחזר של כ-800-750 שקל לאזרח שאין לו ממיר והצהיר על כך, לא כולל ריביות, שכר טרחת עו"ד ושאר הוצאות שהרשות תתבקש להחזיר לאזרח.

 

יש לקחת בחשבון שבשני המקרים מדובר במיעוט של הצרכנים. רוב הצרכנים חייבים על פי חוק להמשיך לשלם אגרה.

  

מנהל אגף הגבייה אבי כ"ץ מסר בתגובה: "במהלך הבוקר התגלתה תקלה טכנית אשר פגעה ביכולת לשליחת טפסים למייל שהוקם עבור בקשות הפטור וההחזר הכספי, ברגעים אלה אנו פועלים על מנת לסדר את התקלה במהירות".

 

המידע הראשוני לידיעה הגיע במייל האדום

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים