שתף קטע נבחר

תקלת האשראי: למה ברמי לוי ולא בשופרסל?

מה היה מקור התקלה, למה היא פגעה רק בחלק מרשתות השיווק, והאם כל לקוח צריך לבדוק עכשיו את חשבונו? שאלות ותשובות בעקבות התקלה

תקלה נרחבת בביצוע עסקאות אשראי נרשמה הבוקר (ה') ברחבי הארץ: עשרות לקוחות דיווחו כי לא הצליחו לשלם או למשוך כסף ברשתות שיווק ובתחנות דלק. בשעות הצהריים, כעבור מספר שעות של תקלה, דווח כי הבעיה תוקנה.

 

 

מתי החלה התקלה?

 

לפי רשתות השיווק התקלה החלה ב-1:00 בלילה והסתיימה בצהריים".

 

מה גרם בכלל לתקלה?

מקור התקלה במערכת שירותי הבנקאות האוטומטיים (שב"א). החברה מתפעלת את התקשורת בין המכשירים בנקודות המכירה ובין חברות האשראי לצורך אישורי עסקות, ונמצאת בבעלות הבנקים.

 

מדי יום שולחת שב"א קובץ נתונים לחברות המפעילות את מסופי האשראי. קובץ הנתונים שנשלח מחברת שב"א, לחברת ריטליקס – אחת החברות המספקת מסופי ותוכנות סליקה לבתי עסק לא היה תקין. התקלה נגרמה עקב טעות בפרמטר שער הדולר - נרשם שערכו הוא אפס. שגיאה זו גרמה לשיבושים במערכת, ולא איפשרה להעביר את המידע בעת גיהוץ כרטיס האשראי, לחברות כרטיסי האשראי.

 

מי זו חברת שב"א שגרמה לתקלה הזו?

חברת שב"א היא מונופול הנמצא בבעלות הבנקים ואחראי בלעדי להעברת המידע בין המסופים בבתי העסק ובין הסולקים וחברות כרטיסי האשראי. מציאות זו סופגת לא מעט ביקורת, ורשויות הפיקוח כבר החלו בנסיונות להכניס תחרות בתחום.

 

למה זה קרה ברמי לוי, מגה והום סנטר בין היתר, ולא בשופרסל?

את כרטיס האשראי מגהצים במסוף הנמצא בבית העסק. אחת החברות שמספקות את מכשיר המסוף זו ריטליקס. התקלה ארעה במסופים של ריטליקס ואלו מוצבים בחנויות מגה ורמי לוי וכו'. לעומת זאת המסופים המשרתים את רשת שופרסל הם שונים, ושם כאמור, לא ארעה תקלה.

 

3. האם לקוח שהעביר כרטיס ולא הצליח לשלם - צריך לבדוק עכשיו את החשבון שלו מחשש לתקלות וחיובים שגויים?

לבדוק את חשבון האשראי זה תמיד טוב וצרכנות נבונה כוללת מעקב אחרי החשבונות. ואולם, כאמור בתשובה הקודמת, אם הסליקה לא בוצעה הרי שלא היה חיוב.

 

האם כלל לקוחות האשראי צריכים לבדוק את החשבון מחשש לחיובים שגויים?

לפי חברות האשראי, התשובה היא לא. כיוון שהכרטיסים לא עברו בכלל בקופה, לא צפויים חיובים כאלה. אנחנו ממליצים בכל זאת לבדוק את החיובים שלכם, ליתר ביטחון.

 

2. האם צרכנים שמילאו דלק ולא יכלו לשלם - יחויבו בתשלום?

מצב כזה אינו אפשרי, כיוון שקודם מתבצע אישור האשראי ורק לאחר מכן ניתן למלא דלק. ברגע שלא קיימת תקשורת תקינה בין המסוף בבית העסק לחברות האשראי, הרי שהפעולה לא בוצעה ולכן גם החשבון לא חוייב.

 

5. האם כדאי לרוץ לכספומט להוציא מזומן מחשש לתקלות נוספות או התנפלויות צרכנים

על פי החברות הקשורות לתקלה הבוקר, 90% מהבעיות נפתרו ועד הצהריים צפוי הכל לשוב לסידרו, כך שאין צורך להילחץ. מקור התקלה אותר והיא די נדירה: אין מדובר בבעיה שמתרחשת באופן תדיר ושצריכה לגרום לנו לשנות הרגלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים