שתף קטע נבחר

פרסומות בתחפושות: ושלא יעבדו עליכם

משווקים יעשו הכל כדי שנראה את הפרסומות שהם מייצרים. הם אפילו ינסו להסוות אותן כ"לא פרסומת" כדי שנצפה בהן עד הסוף. לקראת פורים אנחנו חושפים בפניכם את הדרכים, שבהן המפרסמים עובדים עליכם בעיניים. הקמפיין שהתחפש - התחקיר הפורימי המלא

אם אתם אחד מ-20 מיליון הצופים מרחבי העולם, שצפו והתרגשו מסרטון הוידאו, שמראה לכאורה זוגות שלא נפגשו מעולם ומתנשקים לראשונה – ומול המצלמה, אז יש לנו שתי מילים להגיד לכם: עבדו עליכם. סליחה, בעצם שלוש מילים: עבדו עליכם בגדול. 

 

כתבות נוספות מאת ערן יסעור :

  

 

הקמפיין הכה מדובר לא היה תמים, והאחים והאחיות לנשק (או לנישוק) עשו זאת בשירותיה של חברת אופנה (שבכוונה לא נגלה את שמה כדי לא לתת לה במה פרסומית נוספת), שהלבישה את כל המשתתפים בסרטון בבגדיה, ויצרה מסע פרסום ויראלי - כזה שעובר מפה לאוזן - כדי לחשוף את הדגמים ואת העיצובים שלה בפני עשרות מיליוני צופים ברחבי העולם.

 

למה היא עשתה זאת? מכמה סיבות:

ראשית, צרכנים הפכו למשועממים. כשבכל שעת צפייה בטלוויזיה יש 10-5 דקות של פרסומות, וכשפרסומות תוקפות אותנו מכל עבר - צרכנים מפתחים עור עבה ונותנים לפרסומות לעבור לידם מבלי שבכלל יצפו בהן. סרטון כזה, שלא נראה כמו פרסומת, הוא מעניין ומסקרן וגורם לצרכנים לצפות בו.

 

שנית, מחירי רכישת זמן הפרסום הפכו למפלצתיים. מאד יקר לרכוש כיום זמן פרסום בטלוויזיה, בעוד שפרסום ויראלי ופרסום מפה לאוזן - הוא חינם. במיוחד כשמדובר בסרטון שאורכו יותר משלוש דקות.

 

ושלישית, פרסומת ויראלית יוצרת לעתים המון יחסי ציבור, שפרסומת רגילה לא נהנית מהם. כך למשל, "חשיפת" סרטון הנשיקות כפרסומת גרמה לעיתונים רבים בכל העולם לדבר עליה, שלא לדבר על סטטוסים בפייסבוק וכתבות ב-ynet...

 

אבל חברת האופנה וקמפיין הנשיקות שלה לא היו הראשונים "להמציא" את הגלגל. בשנים האחרונות יותר ויותר משווקים נוקטים בשיטה הזו כדי ליצור עניין וחשיפה למסרים השיווקיים שלהם. רוצים דוגמאות? בבקשה.

 

לפני מספר שנים שטף את האינטרנט הסרטון הבא, המתאר קבוצה של צעירים, שמצאו דרך "ללכת על המים":

 

 

ראשית, צפו בסרט. זה באמת מדהים לראות אנשים רצים על המים. וזה מה שגרם למיליונים ברחבי העולם (13.5 מיליון, נכון להיום!) לא רק לצפות בסרטון בעצמם אלא לעשות לו SHARE לחבריהם.

 

הסרטון נראה כאילו צולם ונערך על ידי אחד מחברי הקבוצה, שמספרים בהתלהבות על הטכניקה שמצאו ובין השורות גם מספרים באיזה סוג נעליים הם השתמשו. רק לאחר זמן הסתבר, שמי שהגתה את הרעיון, גייסה את השחקנים, מימנה את ההפקה ודאגה להפיץ את הסרטון באינטרנט היא יצרנית הנעליים, שהצעירים כל כך מתלהבים מהן במהלך הסרטון, ושאפילו העלתה סרטון "מאחורי הקלעים", שמציג איך הופקה הפרסומת המוסווית:

 

 

דוגמא נוספת מגיעה אלינו מאוסטרליה:

 

 

מי שיצפה בשלוש דקות הסרטון יראה בחורה צעירה, יפת מראה ונבוכה במידה הנכונה, שמספרת על פגישה שהייתה לה בפאב עם בחור צעיר שמצא חן בעיניה אבל היא לא הספיקה לשאול לשמו או לבקש את מספר הטלפון שלו. מה שכן, הבחור הותיר מאחוריו את הז'קט שלו ולכן היא פונה אליו או למי שמכיר אותו, ומבקשת שיצרו איתה קשר כדי שתוכל להחזיר לו את המעיל ולהכיר אותו טוב יותר.

 

סיפור "סינדרלה האוסטרלית המודרנית" התפשט כאש בשדה קוצים ורבים התגייסו כדי לנסות ולאתר את הצעיר המסתורי במה שנראה כמו תחילתו של סיפור אהבה מתוק. הכל היה תמים ונפלא עד שהתברר, כי מי שעמדה מאחורי הפקת הסרט והפצתו היא כמובן יצרנית המעיל, שזכתה לחשיפה חינם ובתקציב אפסי. (לקריאה נוספת).

 

גם יצרנית הג'ינס ליווי'ס רצתה קמפיין מוסווה משל עצמה. לשם כך היא שלחה שתי בחורות צעירות, שישבניהן המוצקים נארזו בג'ינס של החברה, כדי שיסתובבו ברחוב. הטוויסט היצירתי היה, שהחברה הטמינה מצלמת וידאו בחלקם האחורי של המכנסיים כדי לקלוט את המבטים שנועצים העוברים ושבים בישבניהן של הבחורות. המסר שרצתה ליווי'ס להעביר היה פשוט: אם תלבשי את הג'ינס המחמיאים לגזרתך שלנו, הישבן שלך ייראה כל כך טוב בתוכו שכולם ילטשו לעברו מבטים.

 

לא מאמינים? לטשו מבט בעצמכם:

 

 

הדוגמא הבאה היא ללא ספק אחת הדוגמאות המרהיבות ביותר לקמפיין שהתחפש: 

 

 

בסרטון תוכלו לראות רוכב אופניים צעיר, שרוכב בחשכה לאורך כבישים וסמטאות עליהם מודבקות מדבקות עגולות. מי שמכיר את תוכנת GUITAR HERO יזהה במדבקות האלו את הקודים, שמאפשרים לכל אחד לנגן שירים מוכרים. רוכב האופניים שלנו רוכב לאורך הקודים בסינכרון מושלם לשיר רוק-כאסח מוכר ובטייק אחד.

 

מי עמד מאחורי הקמפיין שנראה כמו יוזמה של רוכב אופניים מוכשר במיוחד? החברה שמשווקת את גיטר הירו כמובן, שתיזמנה את העלאת הסרטון ליו טיוב בדיוק כשהוציאה גרסה חדשה ומתקדמת למשחק, ואפילו הסכימה להודות בכך.

 

את הסרטון הבא אני כמעט בטוח שראיתם (ואם לא - תצטרפו ל-6.5 המיליון שכבר נחשפו אליו). רואים בו מישהו מחליק מצלע הר במגלשה שנראית כמו מקפצת סקי, ואז הוא עף למרחק עצום באוויר מעל שדה ירוק ונוחת בדיוק מושלם בתוך גיגית מלאת מים.

 

 

מי עמד מאחורי הסרטון? לא תאמינו: חברת מיקרוסופט, שאפילו פתחה בשלב מסוים אתר מיוחד כדי ליהנות קצת מפרסום החינם שזכתה בו.

 

ולסיום, סרטון ויראלי, שמראה שחקן בייסבול תופס במיומנות עצומה כדור בייסבול שנייה לפני שהוא עומד להתנגש בעוצמה בראשה של הבחורה שמראיינת אותו, ושנחשד גם הוא כפרסומת שהתחפשה:

 

 

חובבי הקונספירציות מונים מספר סיבות לחשדות שלהם, שמי שעומד מאחורי הפקת הסרטון הבאמת מדהים הזה הוא מותג הגילוח ג'ילט:

 

1. שלא כנהוג, בקצה המיקרופון של הכתבת אין קוביה ממותגת כפי שכל כתב של רשת טלוויזיה מוכרת משתמש בה ברחבי העולם.

 

2. החברה שהעלתה את הסרטון ליוטיוב ידועה ככזו, שבעבר העלתה ליוטיוב סרטונים שקשורים לג'ילט.

 

אז מה המסקנה מהפרסומות המחופשות שחשפתי בפניכם? שלא משנה לאן נברח, תמיד תחכה לנו בקצה הדרך פרסומת או מסר שיווקי שמחפשים (ומוצאים) אותנו.

 

ערן יסעור הוא מומחה לשיווק ולמיתוג, ומייצג בישראל את ארגון ה-Superbrands הבינלאומי ואת פרסי החדשנות של מוצר השנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים