שתף קטע נבחר

הטעיה ואי סימון מחירים: רשתות הסופרמרקט עם הכי הרבה תלונות

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בדקה על אלו רשתות צרכנים התלוננו הכי הרבה ב-2017. בראש הרשימה: זול ובגדול, יינות ביתן, ויקטורי, טיב טעם ורמי לוי. הכי פחות תלונות היו על חצי חינם, שופרסל ואושר עד. נקודת תורפה: מדובר בכלל התלונות שהגיעו לרשות, כך שיתכן שאחוז מסוים מהן לא מוצדקות. הרשות מסרה ל-ynet: "כ-75% מהתלונות הועברו לתיקי חקירות"

זול ובגדול, יינות ביתן, ויקטורי, טיב טעם ורמי לוי הן רשתות הסופרמרקטים שצרכנים התלוננו עליהן הכי הרבה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ב-2017. שלוש ההפרות העיקריות בגינן צרכנים פנו לרשות היו אי הצגת מחיר בסימון מוצרים, הטעייה (בפרסום, במבצע, הבדל בין מחיר המדף למחיר הקופה) וכן פגם במוצר. בתחתית הרשימה, עם הכי פחות תלונות שהגיעו לרשות, דורגה חצי חינם, ומעליה שופרסל ואושר עד.

 

יש לכם תלונה על רשת שיווק? כיתבו לנו >>

 

עם זאת, בדיקת מספר התלונות, שנערכה ביחס למחזור הרשתות, לא נעשתה על בסיס תלונות שנמצאו מוצדקות, אלא על כלל התלונות שהגיעו לרשות. כלומר, באופן היפותטי, יתכן שרוב התלונות שהגיעו על רשת מזון "שמככבת" בראש מצעד התלונות, הן לא מוצדקות. אף על פי כן, סביר להניח שאם יש הרבה מאוד תלונות על רשת שיווק, ככל הנראה הצרכנים לא מתלוננים עליה סתם כך.

 

ברשות אמרו ל-ynet כי אמנם לא נעשה פילוח של תלונות שנמצאו מוצדקות לצד תלונות שנמצאו לא מוצדקות, אך מספר התלונות על כל רשת מעיד על שביעות רצון הצרכנים ממנה. על הרשות להגנת הצרכן מוטלת חובה לבדוק את תלונות הצרכנים על מנת לפתוח בחקירה נגד רשתות, אך לא כולן נבדקות. ברשות מסרו עוד ל-ynet: "לגבי 74.79% מהתלונות הועלה חשד להפרה לפי חוק הגנת הצרכן והן הועברו לתיקי חקירות".

 

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן (מקור: הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן)
(מקור: הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן)

 

מספר התלונות חולק במספר המחזור

מהרשות נמסר בהודעה לעיתונות: "ניתוח הנתונים מבוסס על תלונות שהגיעו לרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן בשנת 2017. הממצאים המוצגים בהודעה מבוססים על נתונים מספריים בלבד ואין בממצאים אלו כדי להעיד על תוכן או מהות התלונות".

 

לגבי שיטת הניתוח נכתב כי "הרשות להגנת הצרכן מקבלת תלונות על קמעונאי מזון. על מנת להשוות בין הרשתות השונות, נערכה השוואה על בסיס מספר התלונות ביחס למחזור (פדיון הרשתות בשנת 2016 מ.ק). הנחת היסוד הייתה כי לאור הדמיון בין החנויות, המחזור מהווה בסיס הוגן להשוואה, מפני שהוא מייצג, ככלל, מספר צרכנים דומה ביחס לסך הכל.

 

הרשות מסבירה כי התלונות נבדקו באופן יחסי למחזור, באופן הבא: "נלקח הסכום של כלל המחזור השנתי של 2016 של כל הרשתות עליהן התקבלו תלונות. באופן דומה, נלקח סך כל התלונות בגין הרשתות האמורות. מספר התלונות חולק בסך המחזור. נמצא כי, הממוצע עבור חברות אלה הוא 1.08% תלונות, לכל מיליון שקל במחזור.

 

"בשלב הבא, ערכה הרשות בדיקה של מספר התלונות ביחס למחזור, בכל אחת מהרשתות. התוצאות מתוארות בגרף. הקו האדום מתאר את ממוצע התלונות למיליון שקל בכלל הרשתות. החברות שנמצאות מעל הקו הכחול- מקבלות בממוצע יותר תלונות מהממוצע ביחס למחזור הכספי.

 

ברשות מבקשים מצרכנים לפנות בתלונות: "ניתן לפנות לרשות באמצעות הגשת תלונה באתר הרשות ובטלפון 02-6739674, ולסייע במאמצי הרשות למאבק הכולל בפגיעה בציבור הצרכנים". עד כה השיתה הרשות כוונות חיוב ועיצומים בסך של כ-18 מיליון שקל בתחום המזון, ברם, שימו לב שלא כל תלונה נבדקת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים