שתף קטע נבחר

Dead Cells: יצירת מופת דו-מימדית

בעולם שדוהר לעבר התלת-מימד, דווקא ז'אנר המשחקים הדו-מימדיים מסרב לעבור מן העולם. Dead Cells מאיים להיות אחד ממובילי הז'אנר. בדקנו

בשנה האחרונה יכלו המבקרים בחנות המשחקים המקוונת Steam לרכוש משחק בשם Dead Cells, שהיה זמין למכירה כחלק מתוכנית "גישה מוקדמת". מדובר בתוכנית שמאפשרת למפתחים להתחיל ולמכור משחק עוד בטרם הוא מוכן, במטרה לקבל פידבק מהקהל וללטש באמצעותו את המשחק. מנעד המשחקים שמוצעים בדרך הזו נע בין כותרים שבקושי פועלים, לבין כאלה שנראים כמו מוצר מוגמר. Dead Cells השתייך לסוג השני, שכבר לפני שנה נראה מוכן לצאת לחנויות. ועכשיו, כשהוא באמת מושק, אין אלא להתפעל מהדרך אותה הוא עבר. אם בקיץ 2017 היה זה משחק מצוין, עכשיו מדובר ביצירת מופת של הז'אנר.

 

 

איזה ז'אנר, אתם שואלים? אם אין לכם סבלנות, נגיד שמדובר במשחק פעולה דו-מימדי, מה שיאפשר לכם לדלג על המשך הפסקה, והפסקה הבאה. אבל האמת היא שזו שאלה עליה קשה לענות, בייחוד בעברית. באנגלית, ניתן לתאר את המשחק כ-Roguelike-Metroidvania, אבל גם זה עוזר רק אם אתם מכירים את שני המושגים האלה.

 

Roguelike נקרא על שמו של משחק בשם Rogue, מ-1980, ומתאפיין במבוכים שמשתנים בכל פעם בה אתם משחקים, כמו גם במוות קבוע של הדמות (כשמתים, מתחילים מההתחלה). Metroidvania קרוי על שמן של סדרות המשחקים Metroid ו-Castlevania, שמתאפיינות במפות גדולות עם הרבה מכשולים, שחלקם דורשים יכולות מיוחדות אותן צריך למצוא לפני שממשיכים הלאה.

 

Dead Cells (צילום מסך)
Dead Cells(צילום מסך)

 

כשמחברים את שני המושגים, מתחילים להבין איך Dead Cells עובד. בכל פעם שתתחילו לשחק, יהיה זה מהשלב הראשון - כשבמקרה הזה גם כלי הנשק שתקבלו יהיו רנדומליים. כל שלב תמיד ייראה אותו הדבר מבחינת עיצוב, וחלק מהרכיבים בו יהיו זהים, אבל המבנה הכללי של המבוך יהיה חדש בכל פעם. כשתתחילו לשחק, חלק מהאזורים ברחבי השלבים - ולמעשה גם חלק מהשלבים עצמם - יהיו נעולים מאוחרי מנעול שדורש יכולת מסויימת, אותה תצטרכו למצוא.

 

Dead Cells (צילום מסך)
(צילום מסך)

 

הדבר הקבוע היחיד, ששורד את המוות שלכם, הוא שדרוגים. חלק מהאויבים שאותם תהרגו, יפילו מתכונים לשדרוגים. אחרים יפילו תאים - מטבע בו ניתן להשתמש באזור שנמצא בין כל שני שלבים, כדי לפתוח את השדרוגים האפשריים. לא מדובר בהוספת כח לדמות, אלא הרחבה של הארסנל הזמין והיכולות המיוחדות. אם תשקיעו מספיק תאים עבור חרב חדשה, למשל, תקבלו אותה על המקום, אבל בפעם הבאה בה תתחילו לשחק, אין וודאות כי היא תהיה מבין 3 כלי הנשק אותם מאפשרים לכם לבחור בתחילת כל ניסיון.

 

Dead Cells (צילום מסך)
(צילום מסך)

 

אם כבר בכלי הנשק עסקינן, בכל רגע נתון יכולים להיות לכם שניים כאלה, וכן שתי מלכודות. ב-Dead Cells יש הרבה מאוד כלי נשק - חרבות, חניתות, קשתות ומגנים ממגוון רחב של סוגים. כל אחד מהם מרגיש ייחודי, עם אסטרטגיות משחק שונות. כך, למשל, תוכלו למצוא חרב שעוצמתה עולה אם אתם משתמשים בה אחרי מהלך התחמקות, וחנית שאפקטיבית במיוחד כשהיא פוגעת בשני אויבים יחד. מגוון המלכודות רחב גם הוא, וגם הן יכולות לשנות את הדרך בה אתם משחקים בצורה דרסטית.

 

Dead Cells (צילום מסך)
(צילום מסך)

 

כיוון שמטרת הביקורת הזו אינה לספר רק איך המשחק עובד, אלא מה טוב בו, בואו נדלג על ההסבר אודות הדרכים בהן ניתן לשדרג את הדמות במהלך הניסיון - מספיק לומר שיש כזו, והיא מאלצת אתכם לעשות בחירות קשות - כדי להגיע לפואנטה: מה הופך את Dead Cells לאחד המשחקים הטובים ביותר בז'אנר שלו, וכן לאחד ממשחקי הפעולה הדו-מימדיים הטובים ביותר של השנים האחרונות.

 

Dead Cells (צילום מסך)
(צילום מסך)

 

נתחיל במערכת השליטה: היא מהודקת, מדוייקת ומאוד מתגמלת. המשחק הזה מאפשר לכם לנוע במהירות, לבצע בקלות מהלכים שפוגעים במספר רב של אויבים, ולעולם לא להרגיש שהוא לא הוגן כלפיכם. כל אויב "מזהיר" אתכם לפני תקיפה, ואם לא התחמקתם, זה לא כי לא היה לכם מספיק זמן - אלא כי אתם עוד לא טובים מספיק. אבל כבר לאורך השעות הראשונות, תוכלו כנראה להרגיש שיפור משמעותי ביכולות שלכם. שלבים שנראו קשים בהתחלה, ייראו קלים מאוד, אבל המשחק יאפשר לכם גם להעלות את רמת הקושי בצורה ניכרת לאחר שתסיימו אותו בפעם הראשונה.

 

Dead Cells (צילום מסך)
(צילום מסך)

 

וזה, יש לציין, כנראה לא יקרה בפעם הראשונה שבה תשחקו בו. כדי לסיים את המשחק צריך לעבור שבעה שלבים, ושלושה בוסים. זה תהליך ארוך למדי - בפעם הראשונה בה תסיימו את המשחק, הניסיון צפוי לקחת קרוב לשעה. ולשרוד שעה ב-Dead Cells זה מאוד לא קל. אם צריך להצביע על פגם במשחק, הרי שהוא כאן: כשמגיעים למצב בו כל ניסיון לוקח חצי שעה או יותר, התסכול של חזרה להתחלה די משמעותי.

 

Dead Cells (צילום מסך)
(צילום מסך)

 

תוכלו, לפחות, להתנחם בכך שבניסיון הבא שלכם אולי תחשפו עוד פריט בעולם של Dead Cells. אין כאן סיפור או נרטיב אמיתי, אך ברחבי השלבים פזורים בצורה רנדומלית חדרים, שחלקם מופיעים לעיתים רחוקות מאוד, עם סצינות קטנות שנותנות קצת צבע לעולם. תמיד כיף למצוא אותן, ולגלות עוד משהו שטרם ראיתם במאות הניסיונות הקודמים.

 

אם זה לא מספיק, תתנחמו בכך ש-Dead Cells הוא משחק יפהפה, עם שלבים ייחודיים מבחינת מראה ומוזיקה מצויינת. כיאה למשחק פעולה דו-מימדי, הוא נראה קצת מיושן, אבל האסתטיקה הזאת פועלת לטובתו. ואגב, יש לו את אחד מתפריטי ההגדרות המוצלחים ביותר במשחק מחשב אי פעם: תוכלו לבחור איך ייראו פרטי המזון שיופיעו ברחבי השלבים. רוצים בשר? בסדר. תפריט צמחוני? יש כזה. רק מאפים צרפתיים? בגט בדרך אליכם!

 

בשנים האחרונות, חווה ז'אנר משחקי הפעולה-הרפתקה הדו-מימדיים סוג של רנסנס. כותרים כמו Rogue Legacy, Ori and the Blind Forest, Hollow Knight ורבים אחרים מתחרים על תשומת הלב של שחקנים שרוצים משחקים כמו אלה של שנות התשעים. Dead Cells הוא לא סתם עוד תוספת לרשימה הזו, אלא מתמודד ראוי על תואר המשחק הטוב ביותר בז'אנר כיום.

 

המשחק זמין למחשב, פלייסטיישן 4, אקס-בוקס וואן ונינטנדו סוויץ'. מחיר: כ-90 שקל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים