שתף קטע נבחר

לאחר שתנובה וטרה העלו את מחירי מוצרי החלב: בכמה ייקרו אותם הרשתות?

המחלבות הגדולות ייקרו מגוון מוצרים בשיעור של עד 3.4%, אבל במקרים רבים הרשתות העלו את המחירים מעבר לשיעור זה. אילו רשתות הקפיצו את המחיר של יולו, איזו רשת ייקרה מארז יוגורט ב-24% ומי יצא צדיק? בדיקת ynet

לאחר ששתי המחלבות הגדולות בישראל, תנובה וטרה, העלו מחירים של רבים ממוצרי החלב מתוצרתן בעד 3.4%  לפני  החגים, בדקנו איך ועד כמה השפיע המהלך על הכיס של הצרכנים. מהבדיקה עולה, כי רוב רשתות השיווק (מתוך 23 שבדקנו) העלו לאחרונה לצרכנים את מחירי רוב המוצרים שתנובה ייקרה וחלק מהמוצרים שטרה ייקרה. הן גם דאגו לייקר לצרכנים לפחות מוצר אחד או שניים (מתוך עשרות שבדקנו) מעבר להעלאות המחיר של תנובה וטרה.

 

גל ההתייקרויות: גם מחירי מוצרי החלב יעלו

תנובה עתרה לבג"ץ: דורשת לייקר מוצרי חלב בפיקוח

 

שתי המחלבות הודיעו שהן מייקרות מוצרים שמחיריהם לא נמצאים תחת פיקוח משום ששר האוצר, משה כחלון, מסרב לאשר את העלאת מחירי המוצרים המפוקחים והדבר עולה להן מאות מיליוני שקלים. המחלבות שלחו מחירונים חדשים לרשתות השיווק. חלק מרשתות השיווק העלו את המחירים לצרכנים לפני ובמהלך החגים. אחרות חיכו ל"אחרי החגים".

מוצרי חלב של יולו (צילום: מירב קריסטל)
רוב רשתות השיווק העלו מחירים של מוצרי חלב רבים(צילום: מירב קריסטל)
 

 

טרה ייקרה את היוגורט ב-2%, יש רשתות שייקרו אותו ב-6%

כך למשל, טרה ייקרה את יוגורט סימפלי פרוט 150 גרם של מולר (טרה) ב-2% לרשתות. עם זאת, המחיר שלו לצרכנים עלה ביינות ביתן מ-4.80 שקלים ל-5 שקלים, התייקרות של 4% - מעבר למה שטרה ייקרה את המוצר. גם בפרש מרקט היוגורט הזה התייקר ב-4%, מ-5 שקלים ל-5.20 שקלים. מחירו בסופר דוש עלה מ-4.90 שקלים ל-5.20 שקלים - התייקרות של 6%.

 

יש רשתות כמו קשת טעמים שלא ייקרו את המוצר, אבל מחירו שם במילא לא נמוך: 5.20 שקלים. בשופרסל, רמי לוי, ויקטורי ואושר עד מחירו לא השתנה אבל המבצעים עליו נעלמו, מה שבפועל מעלה את מחירו בעשרות אחוזים (אם כי לרוב אלה מבצעי כמות במסגרתם כופים על הצרכן לקנות מספר יוגורטים כדי לקבל הנחה).


 

מי הקפיץ את המחיר של יולו ומי יצא צדיק?

יש גם לא מעט רשתות שניצלו את העובדה שתנובה ייקרה את מעדן החלב יולו ב-3.4% כדי לייקר אותו עוד יותר. שופרסל דיל ייקרה את יולו ב-4.5% מ-4.50 שקלים ל-4.70 שקלים. גם בשופרסל שלי המוצר התייקר ומחירו הגיע ל-5 שקלים – הגבוה ביותר מבין הרשתות. יולו "מיוחד" (עם אחוז גבוה יותר של מוצקי קקאו או בטעם קפה) עולה שם עכשיו 5.7 שקלים. גם רשת סופר ברקת ייקרה את המעדן מעבר לייקור של תנובה - ב-7%. יוחננוף ייקרה אותו ב-8%.

 

ברמי לוי, יולו לא התייקר בחלק מהסניפים ובאחרים - מחירו עלה מ-4.70 שקלים ל-4.80 שקלים, התייקרות של 2%, כלומר בסך הכל התייקרות בשיעור נמוך מזה שתנובה התכוונה לו. אצל רמי לוי בהחלט אפשר לראות מגמה: הרשת אמנם ייקרה לצרכנים רבים מהמוצרים שהמחלבות ייקרו, אבל תמיד בשיעורים דומים או נמוכים ממה שייקרו המחלבות. כלומר היא יצאה "צדיקה".

 

עם זאת, המבצעים בחודש יולי היו טובים יותר ממחיר או מבצעי אוקטובר, כך שבכל זאת לעומת מחירי המבצע יש ברשת זו (כמו בכל הרשתות) התייקרות שמעבר להתייקרות של המחלבות על המוצרים האלה. 

 

יש גם רשתות "צדיקות" אחרות שעוד לא העלו את מחירו של יולו (ואולי גם לא יעלו). בחצי חינם, רשת שלא ייקרה (בינתיים) מוצרי חלב רבים, המחיר של יולו נשאר 2.90 שקלים (המחיר הנמוך ביותר ליולו שמצאנו). אבל ביולי היה מבצע 4 ב-10 – כלומר ביולי אפשר היה לקנותו בחצי חינם במחיר נמוך יותר: 2.5 שקלים.


 

אילו רשתות ייקרו יוגורט ב-24%?

עוד מוצר שתנובה ייקרה לרשתות ב-3.4% הוא גבינת עמק דק 28% 200 גרם. בשלוש הרשתות הגדולות ביותר המחיר של הגבינה בדרך כלל עלה, אבל בשיעור דומה או נמוך מהייקור של תנובה.

 

כך למשל, הגבינה הזאת התייקרה בשופרסל דיל ב-3% מ-15.30 שקל ל-15.80 שקל וביינות ביתן מ-14.70 שקל ל-14.90 שקל - התייקרות של 1.3%. ברמי לוי המחיר לא השתנה או עלה מ-14.70 ל-15.10 - התייקרות של 2.7%.

 

באושר עד מחירה ירד ב-5% בסניף אחד, עלה ב-5% בסניף אחר ולא השתנה ברוב הסניפים. לעומת זאת בסופר ברקת, מחסני השוק ומגה בעיר מצאנו התייקרויות של 6%-7.5% - מעבר לייקור של תנובה.


 

לעומת מוצרי תנובה שרובם התייקרו בעקבות המחירון החדש של תנובה, יש רשתות שעדיין לא ייקרו את כל מוצרי טרה. למשל, אריזת שמינייה של גביעי יוגורט ביאנקו ביו במתיקות מעודנת 1.4% 150 גרם של מולר לא התייקרה בשופרסל, ויקטורי, חצי חינם ויוחננוף. עם זאת, במגה בעיר ייקרו את המארז מ-16.90 שקל ל-19.90 שקל – עליית מחירים של 18%. ביינות ביתן (שמחזיקה גם במגה) המחיר עלה מ-14.90 שקל ל-18.50 שקל - התייקרות של 24%.


 

עוד תופעה שעולה מהבדיקה: יש עצירה דרמטית של מבצעים. ביולי היו מבצעים על רוב מוצרי החלב שבדקנו. באוקטובר – אין כמעט מבצעים במדפי החלב. ייתכן שזה קשור גם למחסור בחלב וייתכן שיש כאן הימנעות ממבצעים שמשמעותה בשטח - העלאת מחירים. אפילו במוצרים שלא התייקרו כמו יוגורט יופלה דובדבן 3%, היו מבצעים ביולי של 4 ב-16 שקל ברשתות וכרגע אין מבצעים על המוצר.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים