שתף קטע נבחר

למה צריך את התורה שבעל-פה, ומיהם הקראים?

שאלה:

 

השבוע שמעתי שיש זרם ביהדות שנקרא "קראים". הם מקיימים אך ורק את הכתוב במקרא, בתנ"ך - ולא מקבלים את המשנה והגמרא וכל הפירושים השונים. היהודים לא ממש מקבלים אותם, אך הם מחשיבים עצמם ליהודים לכל דבר. האמת שלי הם נשמעים מאוד הגיוניים.

 

אני לא רוצה, חלילה, לבטל את דברי הרבנים ואת דברי חז"ל - אך ברצוני לשאול: הרי את כל הפירושים לתורה קיבלנו מאוחר יותר, ומאז נוספו עוד ועוד דעות, ולכל דור יש עוד ועוד ספרים ופירושים והלכות שלא היו כלל בתנ"ך. אז למה זה נחוץ? למה לא לעשות פשוט מה שכתוב שם, וזהו?

 

תשובה:

 

שלום וברכה,

 

אנו מאמינים שכאשר משה הוריד תורה מן השמים, הוא לא הוריד רק תורה שבכתב אלא גם תורה שבעל-פה. אז מדוע לא להסתפק בתורה שבכתב? כמו בכל מערכת משפטית אנו לא יכולים לעסוק רק בחוקים הכתובים, משתי סיבות עיקריות: א. החוק הכתוב אינו יכול למצות את כל הפרטים והמקרים הנולדים מהחוק. ב. גם לחוק הכתוב ישנה פרשנות המבטאת את רוח החוק ואת כוונת המחוקק.

 

אם ניקח לדוגמה את מערכת החוקים של מדינת ישראל, הרי שלבתי המשפט במדינת ישראל ניתנת הזכות לפרש את החוק, ולהחילו על המקרים השונים הבאים לערכאה ולהכרעה משפטית. הכרעות אלו מחייבות את כלל אזרחי המדינה, מכיוון שלבתי המשפט ניתן הזכות לפרש את החוק הכתוב ולתת לו תוקף.

 

כך גם לגבי התורה שבכתב: לחכמי הדורות ניתן היתר לפרש את חוקי התורה, משפטיה ומצוותיה ביחס לפרטים שאינם כתובים בתורה, וכן ניתנה להם הסמכות לפרש את רוח המצווה והחוק התורני. לדוגמה: התורה מצווה על עשיית סוכה, אך ברור הוא כי העיקר חסר מן הספר: מהי סוכה? מה גדרה, פרטיה? וכו', תפקידה של התורה שבעל-פה להגדיר מה נכלל בגדר המצווה ולעסוק בפרטיה, שהרי אחרת המצווה חתומה ואינה מובנת.

 

לחכמים העוסקים בתורה שבעל-פה ניתנה הזכות לא רק לעסוק בפרטי המצווה, ובפירוש התורה והלכותיה - אלא אף הרשות

להמשיך ולדרוש, לפרש ולחדש הלכות לפי המציאות המשתנה. כפי שכל מערכת משפטית מסתעפת במשך הדורות, ובכך שומרת על הרלוונטיות שלה לחיים המשתנים - כך אף התורה ומצוותיה. לפרשנות זו של חכמי הדורות יש תוקף הלכתי ומשפטי, כמו שנאמר: "על פי המשפט אשר יורוך".

 

הפולמוס עם הקראים עתיק יומין (כפי הנראה הם הפכו לזרם מעוצב כתנועה דתית סביב המאה השמינית). אולם אנו מאמינים שהתורה שבכתב וזו שבעל-פה ירדו כרוכים יחד, ולכן אין להפרידן.

 

בהצלחה (משיב: הרב רמי ברכיהו).

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

פורסם לראשונה 08/05/2012 09:50

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים