שתף קטע נבחר

קמע הפלוגה נפסל: הצנחנים מאיימים במרד

כבר יותר מ-30 שנה שבקבוקון הבושם ה"פצ'ולי" מלווה את לוחמי מסייעת 202. הבקבוקון שמונצח כסמל המסייעת מכיל לפי המיתוס נוזל מגוף האשה ובחטיבה הוחלט כי המנהג ייאסר. הלוחמים מאיימים למרוד: "זה סמל מיתולוגי שמדרבן אותנו"

האם יפרוץ מרד בחטיבת הצנחנים  מכיוון שהסמל נאסר? לוחמים בפלוגה המסייעת של גדוד 202 מהחטיבה מאיימים לשבות מכל פעילות במוצב זרעית שבו הם משרתים בגבול הלבנון, במחאה על החלטה לאסור את נשיאת אחד מהסמלים הוותיקים של הפלוגה. כך נודע היום (ג') ל-ynet.

 

ההחלטה גרמה לשבר כללי במצב הרוח של החיילים. סמל הגדוד ()
ההחלטה גרמה לשבר כללי במצב הרוח של החיילים. סמל הגדוד

 

עוד בערוץ החדשות של ynet:

ישראל תולה תקוות בטנטאווי: "המצב נזיל מאוד" 

שער "טיים": חילונים וחרדים במלחמה על ירושלים

אינדיאנים חטפו ישראלי לשעבר ביערות האמזונס

 

כבר יותר מ-30 שנה שה"פצ'ולי", בקבוקון בושם, מלווה את לוחמי מסייעת 202. כל לוחם וגם חלק מהסגל נושא על חזהו את סמל הלוחמים. חלק מהלוחמים נוהגים לשים בתוכו בושם של חברתם או של עצמם. לפי המיתוס, הפצ'ולי מכיל נוזל מסוים מגוף האשה. בחטיבת הצנחנים ניסו ב-20 השנים האחרונות לבטל את הנוהג מספר פעמים. גם בפעם האחרונה שניסו, לפני כשלוש שנים, החיילים הביעו את מורת רוחם ואף מרדו - והפצ'ולי חזר.

 

"זה מה שמייחד אותנו". חיילי גדוד 202 בפעולה. ארכיון (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
"זה מה שמייחד אותנו". חיילי גדוד 202 בפעולה. ארכיון(צילום: יואב זיתון)

 

מפקד החטיבה, אלוף-משנה אמיר ברעם, החליט לאסור את המנהג ואתמול הודיע על כך ללוחמים מפקד הגדוד, סגן-אלוף איתמר בן-חיים. הלוחמים קיבלו את ההודעה בצורה קשה מאוד. קצינים בחטיבה האדומה טוענים שמדובר במנהג לא מכובד בלשון המעטה, שמבזה את כבוד האשה ולא ראוי ולא מכובד שיונהג על-ידי לוחמים בצה"ל. מצד שני, לוחמים מהפלוגה טוענים שההחלטה גרמה לשבר כללי במצב הרוח של החיילים, וחלקם שוקלים לא לעלות יותר לעמדות, לא לצאת לסיורים ולא לבצע משימות מנהלתיות כמו תורנויות.

 

מדובר צה"ל נמסר שהחיילים ממשיכים להתאמן ו"לבצע את המוטל עליהם בשמירה על ביטחון תושבי הצפון". עוד נמסר כי "ביעור התופעה המדוברת הוא צעד ערכי שנועד להבטיח את השמירה על כללי האתיקה, המוסר ורוח צה"ל עליהם מתחנכת הפלוגה והגדוד. לאחר קבלת ההחלטה על ידי מפקד הגדוד ומפקד חטיבת הצנחנים קיים מפקד הגדוד שיחה עם חיילי הפלוגה בה הסביר להם את חשיבות העניין מתוך הבנה כי מדובר בסמל פלוגתי ותיק".

 

החיילים: זה מה שמייחד אותנו 

אחד הלוחמים אמר ל-ynet: "זה לא קשור בכלל לענייני ותיקות-צעירות, וכל חייל שעולה לפלוגה הוותיקה מקבל את זה. זה הסמל שלנו, מה שמייחד אותנו מכל לוחם אחר בצבא, עוד הרבה לפני שהקצינים שקיבלו את ההחלטה הזו נולדו. כל לוחם בשייטת או במגלן שרואה צנחן עם הפצ'ולי יודע שהוא ממסייעת 202". עוד סיפר: "אנשים פה מבואסים, לא מסוגלים לתת אמון במפקד הפלוגה שלא תומך בנו בנושא. זה לא הפריע לאף אחד אחר. יש לנו פה לוחמים איכותיים שלא מחפשים לעשות בעיות, כולם נותנים מעצמם עד הסוף. זה סמל מיתולוגי שמדרבן את הלוחמים, וחלקם קיבלו אותו בירושה לאחר שעבר אצל חיילים שהשתחררו לפני שנים".

 

גורם בכיר בחטיבת הצנחנים הסביר את המהלך: "לאחר תהליך ארוך החלטנו שזהו סמל שאינו ערכי ומנוגד לערכים ולרמת המוסר שאנחנו מייצגים. החיילים אכן ממורמרים ולא קיבלו זאת בשלווה גדולה, ולא ציפינו שהם יקבלו את זה אחרת, אך כרגע אף אחד לא עזב עמדה וכולם עושים את כל הפעילויות. היו שני חיילים שאמרו שהם רוצים לעזוב אבל בסוף חזרו. חשוב לנו המורל ומצב הרוח של החיילים אבל חשוב יותר לשמור על הערכים. מי שיסרב פקודה יטופל כרגיל כמו בכל מקרה של סירוב פקודה. המג"ד אמר לחיילים שהוא יודע שזה יהיה קשה להם ושהוא לא מתכוון לדכא אותם. אלו לוחמים מעולים בפלוגה מצטיינת".

 

לגבי יכולת האכיפה של ההחלטה, הסביר הגורם: "נבדוק האם הסמל על הצוואר כמו שאנחנו בודקים שהחייל יוצא הביתה ומבצע כל משימה אחרת".

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קצינים טוענים שמדובר במנהג לא מכובד. הסמל השנוי במחלוקת
מומלצים