שתף קטע נבחר

כמה לוויים מותר להעלות בשבת לתורה?

שאלה:

מה מספר הלוויים המותרים לעלות בשבת בקריאת התורה?

 

יש לכם שאלה לרב? לחצו כאן  

 

<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

 

באיזה סדר הם עולים לפי מנהג האשכנזים, ולפי מנהג הספרדים? (ברוך).

 

תשובה:

א. חכמים תקנו להעלות אנשים לתורה לפי סדר מסוים, כדי למנוע מריבות ומחלוקות – תקנה המוגדרת

"מפני דרכי שלום" (תלמוד בבלי מסכת גיטין, דף נט). לפי תקנה זו, כאשר מעלים שבעה אנשים בשבת או שלושה בימי חול, הסדר הוא: ראשון כהן, אחריו לוי, ואחר כך ישראלים.

 

אין משנים ומוסיפים מהסדר, כדי לא להוציא לעז על העולה שמא אינו כהן או לוי כשר.

 

ב. בשולחן ערוך (אורח חיים סימן קל"ה י') נאמר, כי נהגו לקרות כהן אחר כהן בהפסק ישראל ביניהם, והיינו, שמעלים יותר מכהן אחד, אולם לא ברצף, אלא כאשר מעלים ישראל אחר ביניהם. במקרה זה, כאשר החזן קורא לכהן השני, הוא מציין - "אף על פי שהוא כהן". וכן נוהגים גם בלוי אחר לוי.

 

ג. הרמ"א כותב, שאפשר לעשות כך רק אחר שנשלם מניין שבעת הקרואים, אלא שבמקום צורך ודחק אפשר לסמוך על הדעה הראשונה, והיינו, אפילו אחר שלושה עולים, כדעת המחבר.

 

אולם, ב"משנה ברורה" (לו) כותב בשם האחרונים (לבוש ועוד), שבזמן הזה אין נוהגים להוסיף לוויים או כהנים אפילו אחרי שבעה קרואים כדעת הרמ"א, חוץ מעולה אחרון (שמוסיפים בשבת יותר משבעה הקרואים), וכן מי שעולה למפטיר. מדבריו משמע, שכך דעתו לנהוג.

 

ד. אולם, הוא מוסיף, ש"במקום הצורך, כגון שיש שני חתנים ושושבינים, ולכל אחד מהם יש כהנים ולוויים, חולקים את הפרשה לשניים. מתחילה קורין שבעה גברי לאחד, ואחר כך קורין לחתן השני ושושביניו". לפי זה, גם הוא מסכים שבמקום צורך גדול ומניעת צער, אפשר להוסיף כהנים ולוויים כשיטת הרמ"א.

 

ה. גם לשיטת המחבר, שאפשר להעלות אחרי שלושה קרואים כהנים ולוויים נוספים, בהֶפְסק ישראל ביניהם - כותב המשנה ברורה שיש הרבה ראשונים ואחרונים הסוברים שדבר כזה יכול לגרום לחשש של פגם ביחוס של הכהן או הלוי, ולכן צריך תמיד שיהיה סדר חדש של כהן, לוי וישראל, ואחר כך אפשר להעלות שוב כהן, לוי וישראל , ובזה אין חשש של פגם.

 

לסיכום:

לכתחילה אין מוסיפים כהן ולוי אלא לאחרון או למפטיר, ובסך הכל – שלשה לוויים.

 

בשעת הצורך, לאשכנזים - אחר שבעה עולים אפשר להתחיל סדרה חדשה של כהן, לוי וישראל.

לפי זה, יכולים להיות יותר משלושה לוויים.

 

לספרדים - גם אחרי שלושה עולים אפשר להעלות כהן, לוי וישראל. לפי זה יכול להיות מספר רב של לוויים – ארבעה חמישה.

 

למעשה, נראה שכיום לא נוהגים לעשות כן ברוב בתי הכנסת, בעיקר האשכנזיים, וצריך לחפש פתרונות אחרים של כיבודים כגון הגבהה, גלילה ופתיחת הארון. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רב היישוב כוכב יאיר).

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

     



  • פורסם לראשונה 03/09/2015 10:13

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים