שתף קטע נבחר

המדריך לחבר של המתגרש

לחבר או לחברה הכי טובים יש תפקיד משמעותי בליוויו של מי שעובר את תהליך הגירושים. החברים רוצים לתת יד וכתף, להיות שם, לדעת מתי להקשיב ומתי לדבר. אך כדי לעשות את זה נכון, חשוב שתקפידו על 10 כללים

גירושים הם אירוע משברי בחייו של אדם, ללא קשר לנסיבות האישיות, ולשאלה מי נטש ומי ננטש. הגירושים נתפסים, לא פעם, כסוג של כישלון אישי, ונלווים אליהם רגשות אשם כלפי הילדים, בן/בת הזוג והמשפחה המורחבת. אחד השלבים הקשים ביותר בתהליך הפרידה, מתחיל ברגע מתן או קבלת ההודעה על הפרידה ונמשך עד לטקס מתן הגט. זהו השלב בו ניתן ביטוי חיצוני עוצמתי לכעס גדול ואכזבה, לאי הסכמות על אופן הפרידה, ונלווה אליו פחד מיום המחר.

 

לחבר או לחברה הכי טובים יש תפקיד משמעותי בליוויו של מי שעובר את תהליך הגירושים. החברים רוצים לתת יד, כתף, להיות שם בשביל המתגרשים, לדעת מתי להקשיב ומתי לדבר. לעיתים הם מרגישים חסרי אונים, לנוכח הצער והקושי של החבר שלהם, כמו גם ההבנה שהם אינם יכולים לפוגג את הקושי רק מכוח החברות שלהם. לאלה שרוצים להיות שם למען החבר שלהם כשהוא עובר גירושים, מוגשים כאן, בראשי פרקים, המרכיבים שבהם כדאי להשתמש בתקופה הזו.

לא מספיק להיות חברים. צריך גם לדעת איך לעזור ברגע הקריטי (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
לא מספיק להיות חברים. צריך גם לדעת איך לעזור ברגע הקריטי(צילום: Shutterstock)
 

1. אמפתיה

זה כמעט כל הסיפור. רוב האנשים שעוברים פרידה מוצפים בלבטים ורגשות, ועליהם לעשות תכנון עתידי. בשלב הזה הם מאד זקוקים למישהו שיבין את מה שעובר עליהם, שיהיה איתם במקום המורכב הזה, כדי שלא יהיו בו לבד.

 

2. הקשבה

הקשבה נטו חשובה לא פחות. לפעמים כל מה שאלה שעוברים פרידה צריכים זה לדבר בקול רם ולשמוע את עצמם. יותר קל לעשות את זה עם עוד אדם (בינינו, מי לא מרגיש קצת מוזר כשהוא מדבר אל עצמו כשהוא נוסע במכונית, או במקלחת?), כי לפעמים, רק מתוך הדיבור הזה, האדם יכול למצוא את התשובות המתאימות לו.

 

3. זמינות

כמעט סביב השעון. לעוברים גירושים יש שעות קשות שבהן הם חייבים למצוא מישהו לדבר אתו, להוריד קצת מהנטל שיושב להם על החזה.

 

4. עצות

זה טריקי, אז לפני שאתם ממהרים לייעץ, נסו לבדוק עם עצמכם: ראשית, האם שאלו אתכם לדעתכם בכלל? והאם מה שלמדתם מהגירושים של הבן דוד שלכם באמת רלבנטי עכשיו? ואולי אתם נותנים את העצה שנדמה לכם שהיתה מתאימה לו אתם הייתם נפרדים מבן/בת הזוג שלכם?

 

5. התבוננות פנימית

גם אם אתם אומרים לעצמכם שהחיים שלכם אחרים, כמעט תמיד סיפור הגירושים של החבר יציף איזה זיכרון או רגש אצלכם. שאלו את עצמכם - האם אתם יכולים להיות עם החבר שלכם במקום שלו, או שאתם מביאים לשם את הזיכרונות שלכם ויחד אתם את התובנות שלכם על הקשר הזוגי בו אתם נמצאים? אם זה קורה, אתם כנראה מאבדים בשלב הזה את היכולת להקשיב לסיפור של החבר שלכם וכדאי שתפסיקו.

היו זמינים לחברים שלכם. הם זקוקים לכם (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
היו זמינים לחברים שלכם. הם זקוקים לכם(צילום: Shutterstock)
 

6. דיסקרטיות

נכון שברגע שסיפרו לכם על המהלך, זה כבר יצא מהפרטיות המלאה של החבר שלכם. אבל בין זה לבין האפשרות שהמידע הזה יעבור הלאה, לחבר אחר שלכם, יש עוד דרך ארוכה. לפעמים נורא קשה להכיל את הסיפור של החבר שלכם ויש צורך גדול לחלוק אותו עם מישהו נוסף. רק תזכרו שזה עלול לפגוע.

 

7. זווית ראייה אחרת

בתוך תהליך הפרידה לפעמים נראה שהחושך גובר על האור. זה הזמן להציע עוד זווית ראייה, להחדיר קרן אור אופטימית ולהשתמש בחוש הומור.

 

 

8. לפרוש רשת בטחון

כי אם נופלים לבור של פחדים, תחושת אובדן והתרסקות, הדכדוך יכול להיות כל כך גדול שהיציאה לחיים חדשים יכולה להפוך לקשה עוד יותר.

 

9. מעשיות

לפעמים צריך גם לעשות דברים. איזה דברים? תשאלו ותבררו איך אתם יכולים לעזור. אולי אתם יכולים לתת עצה מתחום העיסוק שלכם, אולי אתם יכולים לסייע בבחירת מקום מגורים חליפי, או ללוות ברכישת ציוד.

 

10. צניעות

העובדה שבחרו בכם כאיש/אשת סוד היא מחמאה גדולה, אבל חשוב לא להתבלבל ולחשוב שאתם יודעים יותר טוב מהחבר שלכם. הדבר האחרון שחסר לו זה לגלות שגם החבר הטוב שלו חושב שהוא לא מבין כלום. את זה כבר היה לו, כנראה, בבית.

 

לסיכום, לא קל להיות החבר המלווה. התקופה הזו יכולה להציף תהיות ושאלות גם אצלו. לא פעם אני אומרת לאנשים שעוברים גירושים קחו אוויר, התקופה הזו תחלוף. עכשיו הזמן לומר את זה גם לחברים של המתגרשים – קחו אוויר, התקופה הזו תחלוף, וגם לכם יהיה קל יותר אחר כך.

 

הכותבת הינה מגשרת-עו"ד בתחום המשפחה, בעלת הכשרה בטיפול זוגי ומשפחתי, ועוסקת במשך שנים כעו"ד בתחום הגישור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
אמפתיה, הקשבה וזמינות. תקפידו עליהן
צילום: Shutterstock
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים