שתף קטע נבחר

שבעת המופלאים בסוכה שלכם: למה הם?

 

 

בשבת חול המועד סוכות קוראים את קהלת, אחת המגילות שחיבר שלמה המלך לעת זקנתו, כך מספרים חז"ל. בתורה קוראים על שלושת הרגלים, ובהם כמובן חג האסיף – חג הסוכות.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>  

 

 

אנחנו יושבים בסוכות כי "בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים", ובכל לילה אנחנו מארחים אושפיזין, אורחים נכבדים - שבעה ימי סוכות, שבעה אורחים: אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרן ודוד.

 

שביעייה (לא סודית) זו היא חד-פעמית, ואין עוד אירוע בלוח השנה היהודי שבו הם מופיעים יחדיו. למשל, כשעושים "מי שברך" לחולה, לא עלינו, אז יוסף בחוץ ושלמה בפנים. והנה מגיע חג האושפיזין, חג הסוכות, ושלמה בחוץ ויוסף בפנים. למה?

 

שלמה המלך לא שייך

אנחנו יוצאים בסוכות מדירת הקבע - לדירת ארעי, הלא היא הסוכה, גם אם מזג האוויר כבר סתווי (ובחוץ לארץ לעיתים חורפי ממש). האושפיזין הם גדולי האומה שהבינו את טעם הגלות והנדודים, ולכן אנו מבקשים מהם כי יאצילו עלינו ברכה, ויהיו לנו למליצי יושר.

 

אברהם נדד ("לך לך מארצך וממולדתך"), יצחק נודד בגלל הרעב לאבימלך מלך גרר, יעקב בורח בצעירותו מעשיו אל לבן, ולעת זקנתו גולה מארץ כנען למצרים שם נמצא בנו, יוסף. האחרון חי במצרים מגיל 17. משה ואהרן נדדו 40 שנה במדבר ב-42 תחנות. דוד בורח בנעוריו משאול - ולעת זקנה בורח מאבשלום בנו כדי למנוע שפיכות דמים ומלחמת אחים.

 

שלמה המלך לא שייך לחבורה הזו. בימיו ישב עם ישראל תחת גפנו ותחת תאנתו. הוא היה בשיאו, ובנה את בית המקדש.

 

את שבעת האושפיזין אנחנו מזמינים לדירת הארעי שלנו, כי הם מבינים לליבנו. מבינים שכדי לקיים את מצוות ה' עזבנו את הבית, גם אם החורף מתקרב והגשם כבר מתדפק על החלונות. אנחנו יוצאים להזכיר את הסוכות שהיינו בהם במדבר בצאתנו ממצרים, ואתם תבינו לליבנו.

 

מועדים לשמחה ושבת שלום!

פורסם לראשונה 21/10/2016 13:12

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קובי הר צבי
הרב ישראל מאיר לאו
צילום: קובי הר צבי
מומלצים