שתף קטע נבחר

מותר להוציא תקע של כיריים בחג, ולחבר "חגז"?

שאלה:

האם מותר להוציא בחג את התקע של הכיריים (גז) על מנת להפעילם ע"י ''חגז'' מבלי שיהיה ניצוץ? (שלמה נ').

 

 

<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

 

תשובה:

יש צורך להתייחס בשאלתך לשני חלקים: א. הוצאת התקע החשמלי. ב. חיבור ה"חגז".

 

בשבת או יום טוב, ניתן להוציא שקע של מכשיר חשמלי כבוי. אין איסור בניתוק החשמל, כיוון שהמכשיר כבוי. אך ישנן שלוש בעיות בהוצאת תקע:

 

א. איסור "בונה" או "סותר" של מעגל חשמלי: יש אומרים שלדעת החזון אי"ש, גם כשהחשמל לא זורם, יש איסור של מלאכת בונה בהכנסת התקע ואיסור סתירה בהוצאת השקע. כדי לפתור בעיה זו, נכון להוציא את השקע בשינוי (למשל, ביד שמאל במקום יד ימין וכדומה). שינוי בעשיית מלאכה בשבת ובחג, מפחית את חומרת המעשה, מכיוון שהאיסור הוא לעשות מלאכה דווקא בדרך רגילה. השינוי מביא גם למודעותו של העושה שמדובר בשבת או בחג.

 

ב. מוקצה: התקע הוא כלי חשמלי האסור בשימוש בשבת ויום טוב, המוגדר "מוקצה". גם בגלל סיבה זו יש להוציאו בשינוי (או להתנות שאינך בודל ממנו).

 

ג. איסור בונה בקיר: יש שאסרו הוצאת תקע משום איסור בונה, כשם שאסור להוציא מסמר התקוע בקיר, והתירו הוצאת תקע רק בתנאי שרגילים להוציאו ולהכניסו בימי החול, אך פוסקים רבים לא הגבילו בתנאי זה.

 

האם ניתן לחבר את ה"חגז" בחג?

כיוון שבהכנסת ה"חגז" אין שום זרם חשמלי - אין בזה איסור. ביום טוב אסרו חכמים לכבות אש, אך התירו לגרום לכיבוי אש כגון להכניס נר לתוך מים או חול, ואז להדליק את הנר במטרה שכשיגיע לחול ייכבה. כך גם עובד ה"חגז": טרם ההדלקה מכוונים שעון שיכבה את להבת הגז לאחר זמן. אם כי יש פוסקים המחמירים גם בזה.

 

לסיכום: ניתן להוציא את התקע בשינוי, ולחבר את הכיריים ל"חגז", ויש מחמירים (משיב: הרב חן שריג).

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

פורסם לראשונה 07/05/2017 12:23

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות מכון צומת
"חגז". מה דין?
צילום: באדיבות מכון צומת
מומלצים