שתף קטע נבחר

הירידה ב-89': שביתות וסנוקר במקום כדורגל

הערב (20:30) עשויה הפועל ת"א לרדת לליגה השנייה. הפעם הקודמת שזה קרה לה מזכירה את אירועי השנה: החרמות, אי סדרים כספיים, חילופי מאמנים וכישלון מקצועי. איך החליטו השחקנים להתאמן וכיצד הגיב הכוכב משה סיני ברגע השפל? סיפור הירידה היחידה בהיסטוריה של האדומים

בשנת 1988 זכתה הפועל תל אביב באליפות המדינה תחת הדרכתו של המאמן יצחק שניאור ז"ל, וגם העפילה לגמר גביע המדינה (הפסידה 2:1 למכבי ת"א). שנה לאחר מכן הגיעה הנפילה הראשונה של המועדון, אשר היה אז בבעלות ההסתדרות. היא ירדה לראשונה בתולדותיה לליגה הארצית, אז הליגה השנייה בישראל. זה קרה דווקא כששיחקו בשורותיה הכוכבים הגדולים בתולדות המועדון: משה סיני, יוסי זאנה, גילי לנדאו, אלי "קוקוס" כהן ויעקב אקהויז.

 

לטבלת ליגת העל

 

הסימנים לנפילה צצו עוד בעונת האליפות, כשהחובות הכספיים השפיעו על התנהלות המועדון וגרמו לכך שציוד עוקל. הנושים פקדו אז את בית ברנר, ובעקבות ניהול כושל, אי סדרים כספיים וחוזים כפולים הורחקו משמונה משחקים שמונה מהשחקנים הבכירים של הקבוצה, והיא הוענשה בהפחתת ארבע נקודות ממאזנה בעונת 1988/89.

 

 

בעקבות הרחקת השחקנים הבכירים והמשבר הכלכלי החריף (הגירעון הגיע למיליוני שקלים), נכחו חמישה שחקנים בלבד באסיפת הפתיחה של אותה עונה, זאת לאחר ההודעות על קיצוץ בשכרם.

 

השחקנים החלו להתאמן בפארק הירקון ללא סמלי המועדון וללא החולצות הרשמיות שלו, והודיעו כי אינם רואים עצמם שייכים להפועל תל אביב, עד אשר ישולמו להם החובות. משה סיני נפגש אז עם יו"ר מפלגת העבודה שמעון פרס בניסיון לשפר את המצב, אך כלום לא עזר. מאיר נמני אמור היה להתמנות למאמן במקום שניאור, שעבר לאמן את הנבחרת, אבל בסופו של דבר קיבל היוגוסלבי מרדיסלב מאטיץ' את המושכות.

 

הסימנים למפולת נראו כבר בהתחלה ()
הסימנים למפולת נראו כבר בהתחלה

 

הבעיות לא נפתרו גם לאחר פתיחת העונה, וב-19 בנובמבר 1988 החליטו השחקנים שלא לעלות למשחק הליגה נגד צפרירים חולון במחזור העשירי (הפסד 1:0 בגשם שוטף), זאת במסגרת מחאתם על אי תשלום משכורתם.

 

בבוקר המשחק התנהל דיון בבית המשפט בנוגע לבקשת כונסי הנכסים להעביר כספים להפועל תל אביב עבור המשכורות. המנהל אלי איפלה וחבר ההנהלה ניסן ניסנוב (אביהם של הבעלים הנוכחיים שרון ויצחק ניסנוב) ניסו ליצור קשר עם השחקנים (בתקופה שבה טלפונים סלולאריים עוד לא היו בשימוש), אך לא הצליחו, גם לאחר שאיפלה יצא על אופנוע לחפש אותם ברחובות. מאוחר יותר התקשר קובי סגל לבלומפילד והודיע שהשחקנים החליטו שלא להתייצב למשחק. בהמשך התברר כי במקום לעלות לשחק, הם העדיפו להעביר את הזמן בסנוקר.

 

 

 

 

במקום השחקנים עלו למגרש שחקני הנוער (ביניהם פליקס חלפון ויוסי אבוקסיס). לאחר אותו מחזור, הפועל תל אביב דורגה עדיין מעל לקו האדום עם תשע נקודות, זאת על אף הפחתת הנקודות בתחילת העונה. הפועל טבריה (8 נקודות), הפועל כפר סבא (8 נקודות) והאחרונה בטבלה בני יהודה (4 נקודות) דורגו אחריה. אלי "קוקוס" כהן, רמי ארמה וקובי סגל נכללו ברשימת השחקנים שהסכימה הקבוצה לשחרר. "כל שחקן שירצה לעזוב - לא נעמוד בדרכו", הודיע הגזבר אברהם מזרחי. לבסוף "קוקוס" נשאר במועדון לאחר שבני יהודה לא הסכימה לדרישתו לקבל 60 אלף דולר עד לסיום אותה עונה.

 

התקשר להודיע שהשחקנים לא יגיעו למשחק. קובי סגל ב-1989 (צילום: ערוץ 1)
התקשר להודיע שהשחקנים לא יגיעו למשחק. קובי סגל ב-1989(צילום: ערוץ 1)

 

ההנהלה, בראשות היו"ר חיים צימר, טענה שהשחקנים הפרו חוזים, ולכן אינם תקפים עוד. כל שחקן ששבת קיבל מכתב ובו צוין שההנהלה אינה מכירה בחוזים שנחתמו, מאחר שהם הופרו בעצם קיום השביתה. אותם שחקנים זומנו לבית ברנר כדי לחתום על חוזים חדשים, שבהם היו סעיפים נוקשים האוסרים על קיום שביתות בעתיד. באותם חוזים כתבה ההנהלה כי אינה מתחייבת לשלם את החובות, אלא רק בסיום העונה, ואף אסרה על השחקנים להשמיץ את המועדון בכלי התקשורת.

 

 

בסופו של דבר, אף אחד מהשחקנים לא הסכים לחתום על החוזה החדש. רפי שמואל, שיצא מבית ברנר, אמר לעיתונאים: "אם היינו שובתים לפני המחזור הראשון, שמעון פרס היה מביא לנו כסף". בראיון ל"ידיעות אחרונות" אמר אקהויז: "הבלון הזה, של הפועל תל אביב כדורגל, התנפח לאט לאט בשנים האחרונות. עכשיו הגיע הזמן שהוא יתפוצץ, ואולי השביתה שלנו תצליח להביא שינוי לטובה, למרות שאני מאוד מאוד פסימי, כי יש ברדק שלם. נמאס לי להיות בהפועל תל אביב".

 

מאמן הקבוצה, מרדיסלב מאטיץ', קיבל את החוב שדרש (כ-5,000 דולר) יחד עם מימון מורה לאנגלית וביטוח חיים. למרות זאת, הקרקס נמשך. למחרת הגיע מאטיץ' לאימון, אבל התייאש כשראה בבלומפילד רק את שחקני קבוצת הנוער. השחקנים קיבלו כדור מהמנהל אלי איפלה ונסעו להתאמן בספורטק בחולון. מוריס ז'אנו, שלא ידע היכן נערך האימון, התאמן לבדו. בקרב האוהדים, התחושה הייתה שהמועדון עומד בפני התפוררות, ומזכ"ל מרכז הפועל, יצחק אופק, הכריז: "אם למועצת הפועלים לא אכפת שהפועל ת"א תתפרק - זה מה שעלול לקרות. מי שחושב שנממן את הקבוצה - טועה". אלי כהן תקף: "איציק אופק, זה שנוסע ביום כיפור, להפועל ת"א הוא לא דואג".

 

השחקנים איימו להחרים אפילו את הדרבי
השחקנים איימו להחרים אפילו את הדרבי

 

כעבור שבוע התייצבה הפועל תל אביב בהרכב מלא למשחק נגד מכבי חיפה, אבל הובסה 4:1. מההפסד 3:1 להפועל פתח תקווה במחזור ה-12 נעדר קובי סגל, שבעקבות החלטה להדיחו מההרכב עזב את בית המלון ולא הגיע עם הקבוצה למשחק. המאמן מאטיץ' הכריז: "הוא גמר אצלי את הקריירה". למחרת התנצל סגל ומאטיץ' הסכים להחזירו. במחזור ה-13 הביסה הפועל ת"א 0:3 את היריבה לתחתית הפועל טבריה בזכות שערים של הרכש מהפועל לוד דויד שרביט, משה סיני ואלי כהן, אבל האופטימיות נמשכה 24 שעות בלבד. ב-1 בינואר 1989 הכריזו שישה שחקנים - סיני, כהן, זאנה, סגל, אקהויז ולנדאו - כי אין בכוונתם להתייצב לדרבי נגד מכבי תל אביב בשל אי תשלום משכורתם.

 

רגע נדיר של נחת - הניצחון בדרבי ()
רגע נדיר של נחת - הניצחון בדרבי

 

אותם שחקנים התלוננו בפני מזכיר מועצת פועלי תל אביב, תדי קאופמן, שנציגי הביטוח הלאומי הגיעו לבתיהם ועיקלו דברים. זאנה אמר: "מסכן המאמן, הוא בא מיוגוסלביה לאמן אלופה ומצא קבוצה של שכונה. כל היום שביתות. מגיע לו צל"ש. מזלו שהוא לא מבין עברית, אם היה מבין מה שנכתב - היה קם ועוזב". בסופו של דבר עלו השובתים בהרכב והדרבי הסתיים בתיקו 0:0 מפתיע. זאנה אפילו נבחר לשחקן המצטיין.

 

רוב הכותרות על הפועל ת"א לא היו על כדורגל
רוב הכותרות על הפועל ת"א לא היו על כדורגל

 

בשבוע שלאחר מכן התפטר מחזיק תיק הפועל תל אביב אלי מילר, שרבים ראו בו כאחראי למשבר וכינו אותו "מחזיק תיק החובות". גם לאחר המחזור ה-18 דורגה הפועל תל אביב מעל לקו האדום אחרי תיקו 1:1 עם בית"ר ת"א, אבל כעבור שבוע הגיע הפסד נוסף, 3:1 למכבי נתניה, וחדר ההלבשה "סידר" כותרת למדור "סודות מחדש ההלבשה" ב"ידיעות אחרונות": "קובי סגל איים לזרוק כיסא על יוסי זאנה, השחקנים האשימו את יום טוב טליאס בשערים". טליאס המשיך בהרכב גם במחזור ה-20, שבו הפסידה הפועל תל אביב 2:0 להפועל ירושלים.

 

במחזור ה-21 ירדה הפועל תל אביב אל מתחת לקו האדום בעקבות הפסד 3:1 בבלומפילד להפועל כפר סבא, שכמו העונה, גם אז הייתה מדורגת מתחתיה. הפעם שיחק השוער הצעיר ניב עדן, שהחליף את טליאס ולא הצליח למנוע את המפולת. תיקו 0:0 עם בני יהודה במחזור ה-22 ו-1:1 עם צפרירים חולון במחזור שלאחר מכן לא עזרו לשפר את המצב, והביזיון הגדול התרחש במחזור ה-24.

 

 

המאמן היוגוסלבי לא הבין לאן הגיע ()
המאמן היוגוסלבי לא הבין לאן הגיע

 

ב-25 בפברואר 1989 התייצבו חמישה שחקנים בלבד למשחק החוץ נגד מכבי חיפה, שלא נערך וזיכה את הירוקים בניצחון טכני. היתר לא התייצבו בשל אי קבלת החובות, כמובן. במחזור ה-25 חזרו משה סיני ואלי כהן להרכב, שכלל בעיקר שחקני נוער, והקבוצה הפסידה "רק" 1:0 להפועל פתח תקווה של המאמן אברהם גרנט. שבוע לאחר מכן הגיעה תבוסה 5:1 לשמשון תל אביב, שלזכותה כבש בין היתר שבתאי לוי, מגיבורי האליפות של האדומים ב-1981.

 

גם פיטוריו של מאטיץ' ומינויו של אליהו עופר למאמן חירום לא עזר. הפסד 3:1 לבית"ר ירושלים באצטדיון ימק"א ב-22 באפריל הותיר את הקבוצה מתחת לקו האדום בפלייאוף התחתון, רגע לפני הדרבי הגדול נגד מכבי תל אביב. ניצחון 1:3 על היריבה המשובעת (צמד של משה סיני והצגה של אחמד מוסה) השווה את מאזן הנקודות עם צפרירים חולון ומילא את האדומים בתקוות חדשות. אולם המפולת נמשכה בהפסד 2:0 בכפר סבא, שהוריד את הקבוצה למקום האחרון בטבלה ועזר למארחת לשרוד בליגה.

 

המשבר הורגש היטב במגרש ()
המשבר הורגש היטב במגרש

 

ניצחון 0:3 על צפרירים חולון במחזור הרביעי בפלייאוף התחתון השאיר להפועל תל אביב סיכוי להישאר, אבל ההפסד 1:0 לבני יהודה חרץ את גורלה, ולראשונה בתולדותיה היא ירדה לליגת המשנה."זה אחד הרגעים הקשים של חיי", הגיב סיני. "הקבוצה גססה כל העונה ואיש לא בא להציל אותה. נתנו לקבוצה למות בשקט, לכן היינו מוכנים נפשית למוות הזה. כואב הלב לראות איך הכל קרס בזמן כל כך קצר. כבר בתחילת העונה אמרתי שיש יורדת אחת בטוחה - הפועל תל אביב. הפחתת הנקודות, העונשים שקיבלו השחקנים וכל מה שקרה, לא השאיר לנו סיכוי. ליגה ארצית? זה עולם אחר. הסיקור העיתונאי יפחת והקהל יישאר בבית. רק השרופים יגיעו. אני לא יודע מה אעשה בעונה הבאה, יש לי הרבה הצעות".

 

בראיון לערוץ 1 הכריז יום טוב טליאס: "אני רוצה לברוח מפה כמה שיותר מהר, לא תהיה פה קבוצה גם בעוד חמש שנים, הם יכולים לרדת עוד ליגה, אי אפשר לתקן את מה שעשו פה".

 

כעבור שנה עלתה הפועל תל אביב בחזרה לליגה הלאומית (הליגה הבכירה באותה תקופה). היא עשתה זאת רק במחזור האחרון בליגה הארצית, שבו הביסה 0:6 את מכבי רמת עמידר עם שלושער של מוריס ז'אנו. משה סיני לא המשיך לשחק עם הקבוצה בליגה הארצית ועבר לבני יהודה, שם זכה איתה כעבור שנה באליפות המדינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים