שתף קטע נבחר

הפחד מהחמצה: הכוח שמניע אתכם בחיים

יותר מ-70% מהמבוגרים בעולם פועלים מתוך הפחד מהחמצה ומונעים על ידו, וגם אצל הצעירים החששות הללו לא נעלמים - האם באמת אוזל לנו הזמן ואנחנו מחמיצים דברים חשובים, או שאולי מדובר בדרך מחשבה לא נכונה והכל תלוי בנו? יעל ולצר בוחנת את התופעה

בשיתוף רימון טיולים

 

"אם היה פעם לי את המוח והשכל של היום, הייתי בונה אחרת את חיי", מצהירה עתידה פרנק, או בכינויה העכשווי "סבתא תידי", בת 65, אם לשלושה וסבתא ל-10 נכדים, שמרגישה בכל יום מחדש את תחושת ההחמצה.

 

את מרב שנותיה הקדישה למלונאות, ולאחר הפרישה התמסרה לקיום מפגשי ייעוץ והעצמה לסבתות מכל הארץ. "בקבוצות האלו נמצאות נשים בגילאי 55 ומעלה, ושם עולה ללא הרף תחושת ההחמצה. ההרגשה המשותפת של הנשים היא, שהן לא עשו דבר עם עצמן. הן חינכו את הילדים ועסקו בעבודות, שאפשר לשלב בינן לבין אמהות ותחזוקת הבית, כדוגמת מורות ופקידות. אז המשפחה היתה בראש מענייהן, וכשהילדים גדלו, עזבו את הבית ופנו לדרך שלהם, נוצר ריק, וההרגשה היא שהן איחרו את המועד בכל הקשור ללימודים והתפתחות אישית".

איך מתחילים מחדש בגיל מבוגר יותר? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
איך מתחילים מחדש בגיל מבוגר יותר?(צילום: shutterstock)

ואת?

"אני לגמרי שותפה לתחושה הזאת. במבט לאחור אני גאה בילדיי, אבל אני לא עשיתי כלום עם חיי שלי. אני אדם סקרן. כשהייתי ילדה כינו אותי: 'זאת שדוחפת את האף'. שנים רבות בלמתי אל הסקרנות הזאת, ויתרתי בצעירותי על לימודים וקורסים, כי הייתי אכולת יסורי מצפון על הילדים שמחכים לי ונמצאים עם מישהי אחרת ולא עם אמם.

 

"היום יש מכונים להעצמה ושינוי, ואני משתתפת בקורסים, כמו NLP בקבוצה של בני 50 ומעלה. אני לא מרגישה בטוחה בחברת צעירים בלימודים. הם מדברים על הנקה וגידול הילדים, וזה לא חלק מחיי. אין ספק שבגלל הילדים החמצתי את מה שיכולתי ללמוד ולמה שיכולתי להגיע. וזו לא ההחמצה היחידה. האחרת היא בתחום האהבה".

 

כלומר?

"לאחר גירושיי התאהבתי במי שהיה אהבת חיי ונפרדתי ממנו בגלל לחץ הילדים. היום אני מצטערת על זה. אבל לא ננעלתי. כשם שאמשיך ללמוד, אני מקווה שעוד אזכה לאהבה וזוגיות".

 

הזמן הולך ואוזל

הפחד מהחמצה עומד בשנים האחרונות במרכזם של מחקרים רבים ונמצא שהוא מניע עוצמתי ורב השפעה בהתנהגות האנושית, הן במדינות מפותחות והן במדינות מתפתחות ברחבי העולם. אנחנו רואים זאת דרך הירידה בנישואים, משום שאנשים מפחדים להחמיץ זוגויות טובה יותר מזו שבה הם נמצאים, אז הם משהים את מערכת היחסים ולא מתקדמים איתה, אבל גם לא משנים אותה. זה קורה גם אצל אנשים שלא מביאים ילדים לעולם מהחשש שילד ימנע מהם להגשים את משאלות לבם או מהחמצה של משהו שיכול לקרות, וניתן לראות את השינוי גם בקהל של בני ה-50 ומעלה שמעז ויוצא לעשות יותר ויותר מהחשש שהם עלולים להחמיץ דברים בחיים, ולכן רבים מהם, למשל, יוצאים יותר ויותר לטיולים ברחבי העולם, להכיר עולמות חדשים, לחוות חוויות חדשות ולצבור אותן כדי להוכיח לעצמם שלא החמיצו משהו.

 

ד"ר דן הרמן, יועץ לאסטרטגיה תקשורתית, חקר את הנושא תיאורטית, אבל גם חווה אותו אישית. "במהלך השנים חקרתי את הפחד הזה כתופעה חברתית-תרבותית, כמניע אנושי וכגורם אישיותי. מסתבר, שיותר מ-70% מהמבוגרים בעולם פועלים מתוך הפחד מהחמצה ומונעים על ידו. קראתי לתופעה 'הפחד מהחמצה': FOMO : Fear of Missing Out.

 

"גם צעירים חווים את התחושה הזאת, אבל אצלם היא בגדר בלבול וקושי, בעוד שאנשים מבוגרים תופסים את ההחמצה דרך תחושת הזמן שאוזל. אנשים בני 50 ומעלה שואלים את עצמם: 'כמה הספקנו, כמה עשינו, אולי יכולנו יותר', שאלות שמתחדדות עם הגיל, ואז מתגבר הלחץ להמשיך לחוות, לראות, לעשות."

יושבים ומחכים שמשהו יקרה ומצד שני לא מתחייבים להתחלה חדשה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יושבים ומחכים שמשהו יקרה ומצד שני לא מתחייבים להתחלה חדשה(צילום: shutterstock)
 

איך הפחד הזה בא לידי ביטוי?

"הפחד מתחיל בתחושת חרדה מתמשכת מפני החמצת הזדמנויות וויתור על אפשרויות, החל ביומיומיות ועד כאלה שמשנות חיים בפוטנציה, בכל התחומים. אובדן הזדמנות נתפס כאיום. ההרגשה הזאת הביאה למימוש הרעיון, ששום מחויבות לא נמשכת לנצח, מלבד הדבר היחיד שיהיה לי תמיד: את עצמי. הסתמכות עצמית ו-'אני לפני הכל' הפכו למובילים בעת הזאת, ומכאן שתפיסת ההצלחה הפכה להיות אישית ולא חברתית.

 

"הפכנו מבוהלים מהמחשבה על הזדקנות, שהיא החמצה אולטימטיבית, והתחלנו לחיות ב- 'עכשיו' נצחי. חלק גדול מאלו שמרגישים את ההחמצה לא מתמקדים במשהו אחד, לא מתחייבים יותר. הפחד מהחמצה יוצר אורח חיים עמוס, יש עליה בשיעור הגירושין, ובמספר הזוגות שבוחרים שלא להביא ילדים לעולם. יותר ויותר אנשים עוברים כמה מקצועות וקריירות במהלך החיים, יש עלייה במספר האנשים שעוברים ממדינה למדינה וחיים לפחות כמה שנים בארצות שונות. התפוצה של 'משבר אמצע חיים', ו'חישוב מסלול מחדש' הביאה גם לצמיחה הגדולה בתעשיית האנטי-אייג'ינג."

 

מה מקום והשפעת העולם הטכנולוגי החדש והמתפתח על התחושה הזאת?

"האינטרנט והסמארטפונים הביאו רמה חדשה של עצמאות. אנחנו כבר לא צריכים שמישהו יסביר לנו איך לעשות דברים, אנחנו יכולים לעשות הכל בעצמנו בעזרת מכשיר קטן וזמין, שמאפשר לנו בכל זמן גישה לכל מידע ואדם בעולם. אנחנו רוצים להיות מחוברים ומעודכנים כל הזמן באמצעות הסמארטפונים שלנו, האפליקציות והמדיה החברתית, כי בכל רגע יכול לקרות משהו חשוב ויכולה להיווצר הזדמנות קטנה כגדולה, שאנחנו עלולים להחמיץ.

 

"במקביל, עולם הרשתות החברתיות יצר 'דיכאון פייסבוק': הרגשת תסכול ואפילו דיכאון עקב השוואה בין חיינו שלנו, ל'חיים הנפלאים' ו'ההצלחות' שחברים מעלים כל הזמן בפוסטים שלהם בפייסבוק".

 

לא פעם כרוכים הפתרונות, שאנשים מוצאים כנגד התחושה של זמן הולך ואוזל, בהוצאה כספית. כשמדובר בבני 55 ומעלה, זה יכול להוביל לילדים כועסים על "שנשאר להם פחות מהירושה".

 

"יש לתופעה הזאת כיסי התנגדות", הוא מחייך. "התגובה לכך שונה ממשפחה למשפחה. באופן כללי יש תרעומת, הילדים מרגישים שיש להם זכות על הכסף. אני מייעץ להתייחס להנחה הזאת בחיוך, ולהסביר, שאמנם בשוטף מסייעים פחות מבחינה כלכלית, אבל לא מוכרים בית בשביל טיולים."

 

אל תחששו מהחמצה, פשוט צאו לדרך (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אל תחששו מהחמצה, פשוט צאו לדרך(צילום: shutterstock)
 

מה המסקנה: לחשוש מהחמצה או להדחיק את התחושה?

"לא לחשוש ולא להדחיק. הפחד מהחמצה הוא נושא מרתק וחשוב לכל מי שרוצה להבין טוב יותר את עצמו, את האנשים בחייו ואת הסביבה החברתית והתרבותית שלנו. צריך להכיר בפחד מהחמצה ככוח מניע בחיים: ללמוד לנהל חיים מלאים, לנהל נכון את הזמן, לעצב את אורח החיים וסדר העדיפויות, להשיג איזון."

 

בשיתוף רימון טיולים


פורסם לראשונה 27/03/2018 18:09

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"ממשיכה ללמוד כל הזמן", דיתי פרנק
"אל תדחיקו את תחושת ההחמצה". ד"ר דן הרמן
מומלצים