שתף קטע נבחר

ניצנה ומלחמתה בטרור

אם עוד לא שמעתם על עו״ד ניצנה דרשן לייטנר, באמת שהגיע הזמן. מייסת ארדון ‘שורת הדין’ היא הסיוט המשפטי והכלכלי של ארגוני הטרור. עכשיו היא מסמנת את גם את הסושיאל מדיה.

טיילור פורס היה חייל לשעבר בצבא ארה״ב אשר הפך לסטודנט באוניברסיטה בטקסס ובגיל 29, במסגרת לימודיו, הגיע לישראל. ערב תמים אחד, בסיור בטיילת של תל אביב, נדקר פורס למוות.

 

בשבוע שעבר הצטרף אביו, סטיוארט, לארגון הישראלי ‘שורת הדין’ בביקורם בגבעת הקפיטול בוושינגטון, בתקווה להצית את המאבק לשינוי החוק האמריקאי המגן על הרשתות החברתיות מפני תביעות בגין הסתה. "אסור להיות אדישים להסתה הזו״, קרא, ״זה מה שרצח לנו את טיילור בפיגוע ביפו".

 

עמותת "שורת הדין" יוצאת בתביעה ובקמפיין עולמי במטרה לשנות את החוק המתיר לרשתות החברתיות להסיר אחריות מהתוכן אותו הן מעלות. באירוע מיוחד שנערך בקונגרס האמריקני נכחו חברי קונגרס, רפובליקנים ודמוקרטים, שהביעו חשש מהתעצמות ההסתה ברשתות החברתיות וכוח ההשפעה הגובר שלהן.

 

״אנחנו נלחמים לשינוי המדיניות במדיה החברתית כלפי הסתה לטרור״, מסבירה נשיאת הארגון, עו״ד ניצנה דרשן לייטנר, בראיון מיוחד ל’ידיעות אמריקה’. ״בסופו של יום, אנחנו עדים לכך שבשורת הפיגועים האחרונה, של זאב בודד, כל פיגוע מתחיל במדיה החברתית. פתחנו בקמפיין משפטי וציבורי בארה״ב, הגשנו תביעות נגד טוויטר, פייסבוק וכו’ במיליוני דולרים. התביעות הוגשו בשמם של קורבנות טרור ואנחנו מקווים שהקמפיין הציבורי יסייע בהעלאת המודעות בחברה האמריקאית בתקווה לשינוי חקיקה. בסופו של דבר,״ היא מוסיפה, ״ההשתוללות חסרת הרסן והמעצורים ברשתות החברתיות מובילה לא רק לטרור אלא גם פייק ניוז, בריונות, ועוד בעיות שמחלחלות אל התרבות האמריקאית״.

 

0 ()
"צריכים לעשות הכל בכדי להגביל את השימוש הפרוץ ברשתות החברתיות". דרשן-לייטנר

 

לכאורה נשמע שמדובר במשימה פשוטה, בעיה ששלוחותיה יכולות להרעיל כל קהילה, אין מנוס מלנטרל אותה, אבל לייטנר מסבירה שזה לא כל כך פשוט. ״חוסר גדול במודעות עומדת בינינו לבין הביצוע של המשימה. החברות האלו בסושיאל מדיה נראות משפיעות וענקיות ויש להן נתח גדול בשוק אמריקאי, לכן קשה תפיסתית אפילו, לראות בהן הצד השני”.

 

"השבוע קיבלתי מייל ובו סרטון של פלסטינים חוגגים את הרצח של הבן שלי״, אמר פורס, ״התמונות לא מניחות לי. קשה מאד לקלוט היום עד כמה פייסבוק והרשתות החברתיות הם פלטפורמה להסתה ורצח, והיו גם המניע מאחורי הרצח של טיילור. ארגוני הטרור משתמשים ברשתות החבריות לגיוס אנשים, טרוריסטים, כל יום שעובר הוא משמעותי ואנחנו צריכים לעשות הכל כדי להגביל את השימוש הפרוץ הזה ברשתות חברתיות. הרשתות החבריות צריכות להיות גם רשתות עם אחריות – וכך לפעול".

 

במהלך האירוע, נאם והוסיף: "יש לחתוך את המימון האמריקאי שהולך לרשות הפלסטינית עד שנוודא שהכסף לא משמש טרוריסטים שהורגים אנשים חפים מפשע. הכסף הזה, כוונתו לשמש את העם הפלסטיני בדרכים יותר טובות מאשר הסתה. אנחנו דופקים על דלתות בוושינגטון ועושים ככל יכולתנו כדי לשנות את זה ולשנות את החוק".

 

ניצנה דרשן לייטנר טענה בביקורה בגבעת הקפיטול כי הרשתות החברתיות משמשות כלי לארגוני הטרור בכל ההיבטים: הסתה, גיוס תרומות. ״הם קוראים להרוג ברשת אנשים חפים מפשע כמו טיילור ומטרתנו היא לגרום לזה להיפסק ולשנות את החוק המעוות הזה שנותן להן הגנה. לא יעלה על הדעת שחפים מפשע ירצחו ברחובות ופייסבוק, טוויטר, ורשתות נוספות ישבו במגדל השן כאילו אין להן יד בדבר. הגיע הזמן שהן יבינו כי לרשת חברתית יש אחריות חברתית".

עו"ד ניצנה דרשן־לייטנר נלחמת בדרכה בטרור כבר שני עשורים. את המלחמות שלה היא עושה בשדה הקרב המשפטי, מייצגת את קורבנות הטרור. היא אם לשישה שחלמה על קריירה רפואית, אבל את האהבה הגדולה מצאה במשפטים. "המלחמה נגד רשויות כוח ומעצמות שלטון רק מאתגרת אותי יותר", הסבירה.

 

0 ()
לייטנר ופורס, השבוע בקפיטול

 

ב־2002 הקימה, יחד עם מספר שותפים, את ארגון "שורת הדין", שבראשו עומדת עד היום. הארגון הוקם במטרה לסייע לנפגעי טרור לדרוש פיצויים כספיים, בעיקר עבור בני משפחתם שנותרו בחיים. לא פשוט להילחם בארגוני גרילה שנמצאים במחתרת ולא ממש כפופים לחוקי העולם המערבי, אבל לייטנר השכילה לזהות את נקודת התורפה הגדולה שלהם, היא פשוט מכוונת לכיס. בין היתר תבעה בהצלחה את איראן, סוריה, הרשות הפלסטינית וצפון קוריאה.

 

״הבנקים היו מעבירים בעבר כספים בלי בעיות לארגוני טרור״, היא מסבירה. ״עוזרים לעמותות ׳צדקה׳ שמזדהות עם ארגוני טרור וכך הגיעו לידי אותם ארגונים עשרות מיליוני דולרים בלי שאיש עצר אותם. בעקבות תביעות שלנו לבנקים ערביים ואירופאים גרמנו לכך שלא רק הבנקים סגרו את החשבונות, אלא אף בנק מערבי לא מוכן יותר לקחת את הסיכון. אף בנק לא מוכן יותר לספק שירותים פיננסים לארגוני טרור ואף בנק לא פועל בארגונים מוכי טרור יותר. כשהם רוצים להכניס למקומות של ארגוני טרור כספים, זה במזומן ומאות מיליוני דולר קשה להעביר במזומן״.

 

בין הישגיה הבולטים נמצאת פסיקה של בית המשפט הפדרלי בניו יורק מתחילת 2015, לפיה הרשות הפלסטינית עודדה אלימות וטרור באינתיפאדה השנייה. בית המשפט קבע פיצוי בגובה של 650 מיליון דולר. גם בימים אלו מייצגת לייטנר את תמר פוגל, שנותרה יחידה מבין בני משפחתה. היא תובעת 400 מיליון שקל מארבעה נתבעים.

 

״יש את הרוצחים ואלו שסייעו להם, את החזית העממית אליה השתייכו, את אש״ף ואת הרשות הפלסטינית שמעבירים למשפחות הרוצחים כספים. אנחנו מכסים את כל הגופים שבדרך כזו או אחרת היו חלק מזה. זה מעגל מאוד ברור. הרוצחים מקבלים תשלומים ואנחנו מתכוונים לעקל אותם. לחזית העממית יש ארגוני חזית שמסייעים לה בקנדה וארה״ב, אנחנו פועלים נגדם. זה לא קל, אבל בסוף נצליח״.

 

נדקר למוות בטיילת תל אביב. טיילור פורס (צילום: AP) (צילום: AP)
נדקר למוות בטיילת תל אביב. טיילור פורס(צילום: AP)

 

מובן שגם אם הפסיקה מסתיימת לטובת לקוחותיה, מדינות או ארגוני טרור לא ממהרים לשלם את הסכומים שנקבעו על ידי בית המשפט, ובדרך כלל התשלום מבוצע דרך עיקול נכסיהם במדינות מערביות. ״העבודה עצמה״, הסבירה, ״מחייבת ניסיון עצום משום שמדובר בהתדיינות משפטית כבדה, אינטנסיבית ואגרסיבית".

לפני כמה שנים נטען שהארגון מקבל ראיות מהמדינה ולייטנר מבהירה שהעבודה של ׳שורת הדין׳ לא נעשית בתמיכת המדינה, אבל זוכה לסיוע מסוגים שונים. ״רק לאחרונה פרסמתי ספר על היחידה במוסד שסייעה לנו. מדובר ביחידה שנלחמה בטרור וסיפקה לנו מידע רב ובחומר הזה השתמשנו לתביעות. אינפורמציה על נכסי חמאס, מכסים איראנים ועוד. המדינה לא עוזרת אבל בהחלט משתפת פעולה כשרואה שהכלי המשפטי הוא כלי מצוין למלחמה בטרור. הארגון", היא מדגישה, "הוא חלק בלתי נפרד ממה שמתרחש בישראל, הוא אולי בין היחידים שנותנים מענה לאתגרי המדינה כמו ה-BDS.״

 

לקראת הקמפיין הגדול שמתכנן הארגון בשבועות הקרובים בארה״ב, הוא ערך בדיקה של הרשתות החברתיות וגילה נתונים מדאיגים, שכנראה כבר לא באמת יפתיעו אותנו במציאות של היום. ״הלל, ילדה בת 13 רקדנית וחייכנית הגיעה ערב אחד להופעה עם הוריה בקרית ארבע. בלילה חזרו הביתה. היא נשארה לישון כשהוריה עזבו לעבודה. באותו זמן צעיר פלסטיני בן 15 בלבד מהכפר הסמוך עשה חתך מדויק בגדר שהקיפה את היישוב, ניסה לחדור לביתה דרך הדלת, וכשגילה שזו נעולה פרץ את החלון בדיוק בדרה של הלל ודקר אותה למוות 17 פעמים. מאחר יותר ראו את דף הפייסבוק שלו מלא בחומר מסוכן ופוסטים שבו הצהיר שמוות הוא זכות והוא דורש את הזכות הזו. “המדיה החברתית היא במה״, אומרת לייטנר, ״קול קורא, כלי לארגוני הטרור שלא היה להם לפני ולא יכולים להגיב לאותה רמת השפעה בלעדיו. איך הילד הזה ידע בדיוק מה לעשות? פעם הסתה לרצח הייתה בכיכרות העיר, במסגדים, שם לאט לאט יכולת להתמלא זעם ולעשות מעשה, אבל היום זה בכל מקום.

 

“גם בעבודה שלי לאורך השנים רואים את זה בבירור. קחי למשל את דעא״ש. אף אחד לא יכול היה לדעת שהם קיימים בלי הסרטונים מטילי האימה שלהם. איך הם כבשו איזור אחרי איזור בעיראק בלי לירות בכלל? רק בזכות הפחד שהטילו מהסרטונים. כל האירופאים שהצטרפו אליהם עשו זאת רק בעקבות ההשפעה ברשתות. ברור לכולנו שאף עיתון לא היה מוכן לפרסם דבר כזה. רק סושיאל מדיה. המדיניות העסקית של סושיאל מדיה היא שהכל פתוח, אבל הגיע הזמן להטיל חוקים

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים