שתף קטע נבחר

עשה לך שף

האוכל הישראלי הוא כבר מזמן לא סתם טרנד אקזוטי באמריקה. ‘מקומי-איטס׳ הוא מיזם שמביא לכאן שפים ישראלים מצליחים למפגשים קולינאריים עם טעם של בית

תומס קלר אמר שלמתכון אין “נשמה". אתה, אמר, בתור מי שמכין אותו, צריך ליצוק בו את ה"נשמה". בעידן של היום, אנחנו כבר מבינים שאוכל הוא הרבה יותר ממתכון שעשוי כהלכה. אוכל הוא זיכרון, געגוע, פינוק, נתינה וכל רגש שמלווה כל נגיסה.

 

בבירה קולינרית כמו ניו יורק, ההערכה למאכלים ולסגנונות המגוונים מתחדדת, ועדיין, כאילו מתגמדת אל מול טעמים מהעבר, טעמים שמזכירים לנו את הבית. אוכל ישראלי טומן בחובו זיכרונות, עם מגוון טעמים מכל העדות, קיבוץ גלויות מהבית ועד למנות שמוציאים השפים המוכשרים והיצירתיים שעולים לכותרות בשנים האחרונות, משלבים בקולינריה הישראלית טעמים מן העולם, וכיאה לאומת הסטארטאפ, לא חוששים מחדשנות וטעמים מקוריים.

 

יותר ויותר מסעדות ישראליות מנסות את מזלן בארה״ב ולראשונה, לא רק סביב החומוס והפלאפל. שפים ישראלים מצליחים משקיעים מאמצים גדולים בכדי להביא לכאן, למרכז העולם, את הטעמים הייחודיים והגלובליים שהם יוצרים על בסיס המגוון הישראלי. ״המטבח הישראלי הוא מטבח צעיר כמו ארץ ישראל שמשלב בתוכו מגוון של טעמים ומנות שהגיעו מכל רחבי העולם ביחד עם האנשים שהגיעו לישראל״, מסבירה מוריאל לוטן שבחודשים האחרונים משיקה את ׳מקומי-איטס׳, מפגשים קולינאריים עם שפים ישראלים בארה״ב.

 

״במטבח הישראלי כל עדה מביאה את הטעמים והמנות הייחודיות לה. בשילוב היום עם הכפר הגלובלי ועם תרבות האוכל הענפה שהתפתחה בישראל, נוצר פיוז׳ן ישראלי מודרני ייחודי ומענייןשמבוסס על מאפיינים של האזור הים תיכוני. מפירות וירקות נהדרים, דגים טריים, קטניות, גבינות עיזים, שמן זית, דבש ותבלינים יחודיים. האוכל הוא טרי, בריא, לא כבד״.

 

0 ()
"זה לא טרנד, אלא התהוות של קולינריה שכאן להישאר". השף שבתאי

 

לוטן הקימה את mekomee בכדי לקדם עסקים ישראליים בארה״ב וניסתה בתחילה לקדם את הרעיון דרך בלוטות הטעם. ״רציתי לבשר על פלטפורמה חדשה לתמיכה בעסקים ישראלים בארה״ב וחשבתי שאין דרך טובה יותר מאשר דרך אוכל. הזמנתי קונדיטור מוכר מישראל להגיע לסדנת בישול אצלי בבית והזמנתי אנשים לבוא לחוות ולשמוע. אבל על הדרך הבנתי כמה כמיהה יש לשפים ישראלים. ראיתי כמה ישראלים נהנים להכין איתו את האוכל או פשוט לאכול את הטעמים מהבית שכבר מזמן לא מסתכמים בקוטג׳ או שוקו בשקית״.

כשהקונדיטור שהזמינה העלה תמונות מהביקור לעמוד האינסטגרם המצליח שלו, לוטן קיבלה לא פחות מ-15 פניות משפים ישראלים מפורסמים תוך יממה אחת. היא הבינה שלתמיכה שלה בעסקים ישראלים יש לפתע טעם חדש.

 

״גיליתי שיש המון אנשים כישרוניים בארץ שמתעסקים באוכל. לא כל אחד יכול לגייס מיליוני דולרים להשקעה ומעבר לניו יורק ולא כל אחד רוצה. החלטתי לבנות תוכנית שיוצרת עבורם בית כאן לבוא ולבשל. במקביל, אני גם מודעת לקושי שיש היום מכל מיני סיבות למסעדות בישראל ולרבות קשה לשרוד. כך, הם מגיעים לארה״ב, פוגשים בקהל מקומי, ישראלים ולא ישראלים, מעבירים סדנאות או מכינים ארוחות לאירועים פרטיים ייחודיים, נחשפים בפני קהל בינלאומי וזוכים לחשיפה, פידבק ויוקרה שמתלווה לעבודה בארה״ב״.

 

הטרנד המקומי כאן בניו יורק, טוענת לוטן, הוא דווקא הטרנד הישראלי. ״אני טוענת שמה שאנחנו רואים זה לא ממש טרנד, אלא התהוות של קולינריה שכאן כדי להישאר. זה כמו שראינו פעם אוכל יפני. היום אף אחד לא יקרא לסושי טרנד. האוכל הישראליהוא חלק מהתהוות של קולינריה חדשה בארה״ב. וזה הגיוני, עם מספר התיירים הגדל והתיירות מישראל שסובבת סביב אוכל ואינסטגרם, אוכל תפס לפתע מקום מרכזי. אין הרבה נושאים שקשורים לישראל שהם נטולי עמדה או משהו פוליטי. האוכל הישראלי חף מכל זה.

 

0 ()
"חשוב לי לראות שיש להם תשוקה". לוטן

 

“הסדנאות לישראלים הן בעברית”, היא מוסיפה, “השפים מגיעים לזמן מוגבל וזה עושה את הגעגוע הרבה יותר נוח ומחבר אותם הביתה. הפלטפורמה באה לשרת גם את השפים ונותן להם בית בחו”ל”.

 

מי שמגיע לסדנאות והאירועים הקולינריים שעורכים כאן הם קהל ישראלי מקומי, כמו גם קהל אמריקאי יהודי, שסקרן לגלות עוד אפיק חדשנות ישראלי. הם שמחים, לטענת לוטן, לתמוך בעסק ישראלי. ״השפים שאנחנו מביאים הם שפים שהפרשנות שלהם למטבח הישראלי המודרני היא משהו ייחודי שיעניין את הקהל בארה״ב״, היא מסבירה. ״אנחנו מביאים טעמים וניחוח של בית בשימוש בחומרי גלם ובמסורות מהן מגיעות המנות, ואיתן החדשנות והטכניקות הגבוהות שמשתמשים בהם במיטב המסעדות בישראל, שהן מסעדות מעולות בכל קנה מידה עולמי. אנחנו בוחרים״, היא מדגישה, ״שפים בעיקר מהדור הצעיר שמרכיב ובונה ברגעים אלו ממש את הקולינריה החדשה בישראל״.

 

את השפים לוטן בוחרת בקפידה. היא מספרת שזה מתחיל במחקר על הטרנדים המקומיים, מה הקהל מעדיף, מהם הטעמים החמים ועם המידע הזה היא נוסעת לישראל לעיתים תכופות, לטעום מקרוב. ״זה מתחיל מכימיה אישית לפני הכל, כי כשהשף מגיע לניו יורק אנחנו צמודים. הולכים ליוניון סקוור מרקט לרכוש מוצרים, נוסעים ברחבי ניו יורק וארה״ב, מעצבים את הסדנאות והאירועים, הכל ביחד. אנחנו מבלים שבוע ימים ביחד ואני צריכה להסתדר איתם. חשוב לי גם לבדוק שיוכלו לדבר גם בעברית וגם באנגלית אם יש צורך וכמובן חשוב לי לראות שיש להם תשוקה״.

 

השפים הנבחרים, מספרת מוריאל, עובדים או עבדו בעבר במסעדות נחשבות או מייעצים למסעדות וכולם הם מאסטרים בהעברת סדנאות. ״הרכבת תפריט לסדנא תמיד תכיל משהו מפתיע ומקורי, דרך חדשה ליצור מחומרי גלם, אנחנו משתדלים שכל שף יביא לפחות מנת דגל אחת שלו שהוא מזוהה איתה, כדי שהאנשים שלא נמצאים בישראל ויכולים ליהנות מהמנה הזאת במסעדה של השף יוכלו לנסות להכין אותה בבית. חשובים לנו הקשר והזיקה במנות לתרבות האוכל הישראלי כי יש פה מרכבי רגשי של טעמים של בית. ואנחנו משתדלים גם לבנות תפריט שהוא מעניין ומרגש, אבל לא קשה מדי לביצוע כי בכל זאת מדובר בסדנא מעשית״.

 

הבחירות קשורות במידה רבה בלוח השנה. בימים אלו חורשת מוריאל את ארה״ב עם קונדיטור ישראלי שמלמד בסדנאות ייחודיות קינוחי גורמה לפסח. בשבוע הבא, יגיע השף מושיקו גמליאלי ממסעדת ׳מונא׳. ״מושיקו הוא הדור הצעיר והבועט של הקולינריה הישראלית. הוא מאוד רעב להצליח, להכיר את השוק המקומי ורוצה לבוא לעבוד. הוא מגיע לאירועי טרום פסח שאנחנו עורכים עם ארוחות ל-16. האוכל מבוסס על הטעמים הישראלים ומאפיין את המסעדות שלו בירושלים. מי שרוצה יכול להצטרף״.

 

לכבוד יום העצמאות יגיע שחף שבתאי, שף ותיק זוכה כוכב מישלן, וביחד עם הקונדיטור שלו יכינו ארוחות על בסיס תפריט אסייתי-ישראלי.״מבחינתי״, היא מסכמת, ״זה כמו לקדם עסקים ישראליים בחו״ל וגם כאן הציונות מניעה אותי״.

 

 

 https://mekomee.com/

 

 

 

 

 

 

 


פורסם לראשונה 16/03/2018 11:29

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים