שתף קטע נבחר

כשהילד רוצה למכור כדורי שוקולד ולימונדה

הם רוצים לפתוח דוכן כדי להתחיל להרוויח כסף אבל מה באמת הילדים מבינים על התנהלות כלכלית? קיבצנו 7 עצות להורים שיעזרו לילדיהם לצאת לדרך עצמאית או לפחות להרגיש ככה לרגע

יותר ויותר ניתן להבחין בילדים צעירים העומדים בפינת רחוב או בפארק העירוני ומציעים את מרכולתם תמורת סכום סמלי לעוברים ושבים. חלקם ימכרו לימונדה קרה, חלקם כדורי שוקולד שהכינו בעצמם וחלקם יציעו למכירה צעצועים וספרים שכבר לא רלוונטיים עבורם, אך הם עדיין במצב טוב וילדים אחרים יכולים ליהנות מהם.

 

המראה הזה מחמם את הלב, יש בו תמימות של ילדים שפוגשים את עולם המבוגרים ומנסים להתנהל בו כמבוגרים בעצמם. הילדים מתלהבים, נמרצים ובטוחים שהם הולכים "להרוויח מיליונים" ועמוסים בתכנונים מה יעשו עם הכסף.

דוכן מכירה של ילדים (צילום: אלבום פרטי)
עושים עסקים(צילום: אלבום פרטי)
 

מאחר והתופעה הזאת הולכת ומתרחבת, יש כמה נושאים שכדאי לנו כהורים, לתת עליהם את הדעת:

 

1. אני אהיה לצידך: כהורים, עלינו לוודא כי המיקום וזמן המכירה מקובלים עלינו. נוודא כי מיקום הדוכן בטיחותי מבחינת תנועה ומבחינת חשיפה לשמש. כמובן שנשהה לצד ילדים צעירים ולא נאפשר להם לשהות במחיצת זרים ללא נוכחות שלנו לכל משך הזמן. עם זאת, ניתן לילדים להתנהל באופן עצמאי ונתערב רק במידת הצורך.

 

קראו עוד:

פתאום הילדה השתנתה

היחסים המורכבים שלי עם אימא

הילד שלי פראייר - מה עושים?

 

2. כמה זה עולה לנו: תפיסת ערך הכסף אצל ילדים עדיין אינה קיימת. יש כאן הזדמנות נפלאה להתחיל וללמד אותם התנהלות כלכלית. כך למשל נוכל לרשום את העלות של כדורי השוקולד, ולראות אם בכלל יש כאן רווח. נוכל להמחיש כמה עלה לנו הספר החדש ובאיזו סכום סמלי הוא יירכש כעת. תפיסת ערך אמיתית של הכסף תסייע לילד שלנו להבין את ההתנהלות הכלכלית המאתגרת בה אנו חיים.

 

3. תרבות השפע: כאשר ילדים מחליטים למכור צעצועים או ספרים שאינם משרתים אותם יותר, יש לנו היכולת לשקף להם את תרבות השפע בה אנו חיים. כמות המוצרים למכירה של הילד, בהם אין לו צורך יותר, היא עדות לכמות העצומה של מוצרים הנרכשים לעיתים ללא הצדקה או צורך אמיתי. יש כאן ערך לשקף לילד את השפע המיותר. ניתן לייצר שיחה משותפת על הפחתת הצריכה ועל מעבר לרכישת מוצרים משומשים. יש כאן אפשרות להעביר מסרים חברתיים וסביבתיים לצד הערך של התנהלות כלכלית נבונה ומתחשבת.

 

ילדים (צילום: shutterstock)
לומדים התנהלות כלכלית(צילום: shutterstock)

4. את זה כדאי לך לשמור: כאשר הילד מודיע שהוא רוצה למכור מוצרים ששימשו אותו בעבר, רצוי לעבור איתו ביחד על המוצרים מהם החליט להיפטר. יש מוצרים שנציע לו לשמור, כי בעתיד יהנה מהם, יש מוצרים שנציע לו לשמור לטובת אחיו הקטנים ולהיפך, יש מוצרים שהוא ירצה לשמור ונוכל לשקף כי אין לילד שלנו כבר צורך בהם. כך ילמד הילד שלנו ללמוד לתעדף ולבחור מתוך היצע, ואלה מיומנויות שיסייעו לו גם במשימות שונות בחייו.

 

5. אני לבד: הילד שלנו ינקוב מחיר מכירה לכל מוצר, אך סביר כי ייתקל ברוכשים שינסו להוזיל את מחיר הקניה. זאת ההזדמנות של הילד שלנו לנהל משא ומתן, לעמוד על שלו או ללמוד להתפשר ולשנות את דעתו. למרות הרצון האוטומטי שלנו להגן על הילד, יש לנו כאן אפשרות לתת לילד שלנו להתמודד בעצמו ולשכלל את מיומנויותיו ולכן לא נתערב.

 

6. למען מטרה טובה: חלק מהילדים מצהירים כי יתרמו חלק מסכום הכסף שיקבלו למטרה טובה. מעבר לכך שיש כאן גימיק שיווקי המסייע למכירה, ישנה פה הזדמנות לחשוב במשותף עם הילד איזה גוף ישמח לתרומה. ניתן לחשוב איזה תחום עניין חשוב לילד (ילדים, קשישים, בעלי חיים, שמירת הסביבה וכו') ולאפשר לו להעניק את התרומה בעצמו.

 

7. ללמוד לתת: במידה ונותרו מאכלים, ספרים או צעצועים מהמכירה, נסביר לילד כי אלה כבר אינם נחוצים לו, כיוון שבחר למכור אותם. לכן, ניתן להעניק אותם לילדים שאין להם ואשר ישמחו לקבל אוצר זה.

 

דוכני המכירה של הילדים, הם התנסות נאיבית של הילד בעולם האמיתי של המבוגרים. נלווה את הילד שלנו בהתנסות זו ונאפשר לו להבין, הלכה למעשה, כיצד מתנהלים החיים האמיתיים.

 

הכותבת היא מוסמכת מכון אדלר, מרצה ובעלת קליניקה פרטית להדרכת הורים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מרגישים עצמאיים
צילום: shutterstock
מומלצים