שתף קטע נבחר

5 פעולות שיעזרו לילדיכם להצליח בחיים

נמאס לכם שהילדים משחקים בסליים, מתלהבים מאפליקציה כלשהי או מתעניינים רק בלגו? כדאי שתשנו גישה. ילדים קולטים ומעבדים מידע חדש כל הזמן, ודרך דברים שהם מתחברים אליהם, הלמידה יותר אפקטיבית

לא אחת אנחנו מוצאים את עצמנו תוהים, לא מבינים ומודאגים מכך שהילדים שלנו עסוקים זמן ארוך כל כך בפעילויות שאינן נגמרות, כמו משחקי מחשב, משחק בייבלייד, קפיצה בטרמפולינה או משחקים במשך שעות ב"סליים", השנוא עלינו כל כך.

 

הבשורה הטובה היא שבכל פעילות כזאת, מוזרה ככל שתהיה, הם מפתחים את כישורי הלמידה. נשמע הזוי, אבל תכף תשתכנעו גם אתם, כי ילדים לומדים מרגע לידתם. הם נולדו עם סקרנות טבעית ובריאה, ולנו כהורים יש את החובה לראות מה הם לומדים בכל עיסוק, לשקף להם את הלמידה הזאת ולהיות מרוצים אם הם גם נהנים מהחוויה בנוסף ללמידה.

 

אחד מהתפקידים שלנו כהורים הוא לעודד את הילד ללמוד ולהתמיד בלמידתו. אנחנו יודעים היום שידע הוא כוח. ככל שלילד שלנו יהיה ידע רחב יותר ומיומנויות מגוונות, כך יהיה לו קל יותר בהווה ובעתיד.

 

לומדים כל הזמן (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לומדים כל הזמן(צילום: shutterstock)

כאשר אנחנו חושבים על העתיד, אין לנו תשובה ודאית במה יעסוק הילד שלנו בעוד 20 או 30 שנה, אבל ברור לנו, כי בסיס הידע אשר יידרש בעתיד הוא מולטידיסיפלינרי, כלומר, ידע משולב של מגוון תחומים. ככל שהילד שלנו יפתח יכולות אלה, כך גדלים סיכוייו להצליח בכל מציאות עתידית משתנה.

 

ילדים לומדים מרגע היוולדם ומדי יום קולטים ומעבדים מידע חדש. הילדים שלנו נולדים עם סקרנות טבעית, ולמעשה הם לומדים באופן מעשי מכל התנסות לה הם שותפים. ככל שמתקיימות יותר הזדמנויות ללמידה, כך נגלה שרמת הלמידה והעיבוד גבוהים יותר.

 

הנה כמה תובנות שיסייעו לכם לשנות את זווית הראייה ביחס לפעילויות שהילדים עושים:

 

1. סליים ואפליקציות

ברגע שאנחנו, כהורים, מבינים כי למידה מתקיימת בכל התנסות, נוכל לשנות את זווית הראייה שלנו כלפי חוויות של הילדים מהם אנחנו בדרך כלל סולדים. כך למשל, ילמדו הילדים על הרכב החומרים וכימיה דרך התנסות בסליים.

 

גם כאשר נראה לנו כי הם מתעסקים באלפיקציות מגוחכות, מתקיימת שם למידה. למשל, אם ניקח את האפליקציה הפופלרית בקרב נערות בשם "מיוזיקלי", ונסתכל עליה דרך זווית חדשה, נגלה שמתקיימות באמצעות השימוש החוויתי והמהנה בה מיומנויות נרכשות דוגמת שיפור האנגלית, אימון, התמדה, ניסוי וטעיה. מיומנויות אלה משמעותיות ותסייענה ללמידה עתידית.

 

יש גם יתרונות לנייד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יש גם יתרונות לנייד(צילום: shutterstock)

2. לשאול שאלות 

הורים השואלים את ילדיהם שאלות בנוגע לחוויות, ובמקביל עונים בסבלנות לילדיהם השואלים על תופעות שונות, מחזקים את יכולת שאלת השאלות ואת היכולת לחקור, להעמיק ולבדוק. זהו בסיס לחיזוק הסקרנות ומכאן לחיזוק הלמידה וההעשרה העצמית.

 

3. קריאה ומסכים

הקריאה מפתחת את עולם הידע הכללי, את כישורי השפה, את יכולת הכתיבה וכמובן את עולם הדימיון והיצירתיות. כהורים, עלינו לעודד את הילדים שלנו לקרוא, ובכך נקל עליהם לרכוש ידע עתידי, שחלקו עדיין יהיה כתוב. חשוב להבין כי למידה מתקיימת גם באמצעות המסכים. יש היום שפע של אפילקציות, תוכניות ותוכנות שכל מטרתן לפתח מיומנויות וכישורים במגוון תחומים.

 

קראו עוד:

הורה גרוש - הכן עצמך לקיץ

רוצה סוכריה? תביא חיבוק

בת 16: "אל תפחדו להיות שונים"

 

4. תיווך הידע

כהורים, נתווך את הידע הנרכש בפעילות החווייתית ונמשיג אותה. כך נוכל למשל דרך קפיצות בטרמפולינה להסביר על כוח הכבידה. דרך בנייה בלגו נסביר על צורות הנדסיות, מבנים וחוזק חומרים (מוכר לכל מי שאי פעם דרך על לגו). באמצעות רכיבה על אופניים נוכל להסביר תנועה, אווירודינמיות ופיזיקה. מאחר ומדובר על פעילויות שהילדים שלנו מעורבים בהן, סביר שהם יהיו קשובים, ויתעורר בהם עניין לשמוע את ההסבר, ואף להעמיק באופן עצמאי את הידע שלהם בתחום. כך נשמרת הסקרנות והרצון ללמוד תמיד.

 

5. אתה מוכן ללמד אותי?

הילדים שלנו לומדים שפע של נושאים חדשים עבורנו. החל משיטות לימוד חדשניות, משחקי מחשב, משחקי חברה חדשים, מילות סלנג וכו'. חשוב שנבקש מהילד שלנו שילמד אותנו. מעבר להרחבת הידע שלנו ולהתחברות לעולמם של ילדינו, נוכל כך לאפשר לילד, לתמצת את הידע ולהפוך אותו לנגיש עבורנו. גם זו מיומנות משמעותית ללמידה אפקטיבית ויעילה. ובנוסף לכך, זוהי הזדמנות נהדרת לזמן איכות משותף ולחיזוק היכולות והמיומנויות שאנו משקפים לילד שלנו.

 

שינוי זווית הראייה שלנו כלפי העיסוקים של הילדים שלנו תסייע לנו למימוש התפקיד ההורי. ככל שנבין כי הילדים שלנו לומדים בכל התנסות חווייתית וככל שניטיב לשקף ולתווך להם את הלמידה, כל גדלים הסיכויים שהילד שלנו יאהב ללמוד, לחקור וישמור על הסקרנות הטבעית והמעשירה שלו.

 

הכותבת היא מרצה ובעלת קליניקה פרטית להדרכת הורים, מוסמכת מכון אדלר

 

דרכים נוספות לעידוד למידה:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
למידה מתקיימת בכל התנסות
צילום: shutterstock
מומלצים