שתף קטע נבחר

שינוי דרמטי במדיניות ההגירה

מדיניות ההגירה חסרת התקדים של ממשל טראמפ שוברת שיאים. מהיום, כל מי שבקשתו לוויזה נדחתה בזמן שהיה מחוץ לסטטוס- יגורש מיידית

בשבוע שעבר פרסמה רשות ההגירה מדיניות אכיפה חדשה. על פי המדיניות כל אדם אשר הגיש בקשה לוויזה חדשה או הארכה לוויזה קיימת ובקשתו נדחתה בזמן שהוא מחוץ לסטטוס חוקי מעל תקופה מסוימת- יקבל מיידית ״הזמנה להופיע״(Notice To Appear - NTA). הזימון להופיע משמעו, הופעה בפני בית משפט פדרלי למטרות גירוש מידי מהמדינה.

 

השוני המהותי ביותר במדיניות החדשה, טמון בכך שבעבר רשות ההגירה (USCIS) הייתה מעבירה תיקים שהיה ספק לגביהם אם האדם הוא בר גירוש או לא לבחינת רשות האכיפה (ICE) ואז הרשות בחנה אם להעביר את אותו אדם למסלול גירוש ומנפיקה לו את הזימון לבית המשפט. פרקטית הרשויות לא מיהרו להעביר את אותו אדם לגירוש ואיפשרו לו לצאת את המדינה מרצונו החופשי, או שאותו אדם התעכב במדינה לצורך הגשת ערעור על הדחיה וכו'. כיום, רשות ההגירה קיבלה הנחיה לדלג על שלב המעבר ולהנפיק זימון להליך של גירוש באופן מיידי.

 

המשמעות המידית של המדיניות החדשה, היא שאדם שבקשתו להארכת ויזה נדחית והוא נמצא מחוץ לסטטוס 180 יום או יותר, מועבר לגירוש באופן מידי. מדובר בשינוי מרחיק לכת שכן כל אותם בעלי ויזות עבודה כמו H-1B, L-1 , O-1 יהיו מועמדים לגירוש מידי אם בקשתם תידחה והם יהיו מחוץ לסטטוס בזמן הגשת הבקשה. הדבר תקף גם לויזת סטודנט וויזות עבודה נוספות.

 

ויזה לארה
מבוי סתום. משבר ההגירה(צילום: shutterstock)

 

חשוב לציין כי אדם הנמצא מחוץ לסטטוס 180 ימים או יותר, חל עליו איסור כניסה אוטומטי לארה"ב למשך שלוש שנים, ויתרה מכך, שאם ישהה מחוץ לסטטוס מעל שנה, איסור הכניסה יהיה לעשר שנים.

 

כיום כשבקשה של אדם נדחית והוא נמצא מחוץ לסטטוס חוקי בעקבות כך, מומלץ במקרים רבים לעזוב מיידית את המדינה ולנסות להגיש את הבקשה מחדש בהליך קונסולרי, תוך כדי הגשת ערעור או בלעדיו. ההנחיות החדשות יוצרות מצב אבסורדי בו אדם שבקשתו נדחית ומחויב להופיע בפני בית משפט, לא יוכל לעזוב את המדינה עד שיראה שופט. במידה ואדם שמקבל זימון להופיע בפני שופט מחליט לעזוב את המדינה באופן מידי, מטיל עליו בית המשפט צו גירוש ועונש מידי של איסור כניסה למדינה למשך חמש שנים.

חשוב אף להדגיש שבזמן המתנה למשפט אותו אדם לא יכול לעבוד ולקיים את עצמו ונמצא למעשה במבוי סתום.

 

השפעה ישירה על מחזיקי ויזת H-1B, L-1  

כשמסתיימת תקופת העבודה הראשונית של בעלי ויזת H-1B אחרי שלוש שנים, ניתן להאריך את הויזה בשלוש שנים נוספות. על פי התקנות, מחזיק ויזה כזאת רשאי להמשיך לעבוד אצל המעסיק (או בהחלפת מעסיק אצל המעסיק החדש) למשך 240 ימים, עוד לפני קבלת התשובה בבקשת ההארכה. יתרה מכך, לאור העומס שיש כיום על רשות ההגירה בקשה כזאת יכולה להימשך מעל 180 ימים בהם אותו אדם יהיה בהמתנה להחלטתה. אם בסופו של יום ההחלטה היא שלילית, אותו אדם יהיה, רטרואקטיבית מחוץ לסטטוס כל אותה תקופה. ולכן, על פי המדיניות החדשה, יועבר מידית לגירוש. מדובר כאמור בעובדים מקצועיים אקדמאים שיספגו מכה קשה לאור השינוי האמור.

 

גם מחזיקי ויזות L-1 יהיו בבעיה לאור המדיניות החדשה. מחזיקי ויזה זאת הם לרוב מנהלים ובכירים בחברות, שהועברו לארה״ב במסגרת עבודתם. אותם בכירים מגישים לעיתים בקשות לגרין כארד שמתארכות מעבר לתקופת הויזה שלהם. במקרים בהם הבקשות לגרין כארד ידחו, ימצאו את עצמם אותם בכירים ללא סטטוס ומועמדים לגירוש מידי יחד עם בני המשפחה שלהם.

 

 

עו
עו"ד שלומי אטש(צילום: דור מלכה)

 

יודגש כי גם כשמדובר בטעות של הרשויות ויוגש ערעור בנושא, המשפחה תועבר לגירוש על פי המדיניות החדשה ועניינם ידון בפני שופט פדראלי.

חשוב להדגיש כי לאור שינויים נוספים במדיניות ההגירה אחוז התיקים שנדחים עלה וכך גם יעלה בהתאמה אחוז המגורשים. הפעם מדובר על מהגרים נורמטיביים שנמצאים ומועסקים במדינה בצורה חוקית. מדובר בעובדים בכירים, אקדמאים, בעלי חברות, מנהלים ויזמים שמושפעים ישירות ממדיניות הגירה שטרם הכרנו.

לעובדים ולמעסיקים אנו ממליץ בחום לא לחכות לתום הויזה על מנת להגיש הארכה או שינוי סטטוס אלא להגיש את הבקשות מבעוד מועד על מנת לא לחרוג מתקופת 180 הימים מעבר לתום תקופת הויזה שלאחריהם יופנו לגירוש אוטומטי כאמור לעיל. ובנוסף, אם הדבר מתאפשר כמובן, מומלץ להשתמש בהליך המהיר Premium Processing למרות שהוא יקר יותר.

 

כך גם לגבי גרין קארד – מומלץ לא לחכות לתום תקופת הויזה ולהיות תלויים בהליך הגרין קארד, אלא, להגיש את הבקשה כשיש עוד זמן לתום הויזה ובכך לשמור על ״רשת ביטחון״. במידה ובקשת הגרין כארד לא תצלח, ניתן יהיה להגיש בקשה נוספת מבלי לאבד סטאטוס תחת הויזה ולהיות מועמד לגירוש על פי המדיניות החדשה.

 

בנוסף, מאוד מומלץ להסתייע בבעל מקצוע בקיא ומעודכן בנהלים לא רק בבקשות עצמן אלא עוד לפני ההעסקה לצורך בניית אסטרטגיה ארוכת טווח.

גם בקשות של בעלי גרין קארד להפוך לאזרחים יושפעו משינוי מדיניות האכיפה החדשה. על פי ההנחיה, אדם שבקשתו להתאזרח תידחה עקב היותו בעל עבר פלילי הקשור למוסריותו good moral character, יועבר באופן אוטומטי לגירוש למרות היותו מחזיק גרין קארד.גם במקרה זה מומלץ להתייעץ לפני שממהרים להגיש את הבקשה לאזרחות.

 

עו"ד שלומי אטש הוא עו"ד מוביל בתחום ההגירה.

atashlaw.com


פורסם לראשונה 20/07/2018 13:42

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
גירוש מיידי. שינויים ברשות ההגירה
צילום: shutterstock
מומלצים