שתף קטע נבחר

סוגרים את פסל החירות

מדיניות ההגירה החמורה ביותר בהיסטוריה של ארה”ב מגיעה עכשיו גם למהגרים חוקיים, אוחזי גרין קארד ואנשים שחשבו כי זרועו הארוכה של דונלד טראמפ לא תיגע בהם. כולל ישראלים. עו”ד שלומי אטש, מומחה לענייני הגירה, מסביר, מזהיר ומנסה קצת להרגיע

מציאות חדשה מתגבשת והולכת במדיניות ההגירה של ארה"ב ורבים מאיתנו ירגישו את השינויים על בשרם. בימים האחרונים המדיניות הפכה לנוקשה עוד יותר, כשגילינו כי מבקשי הויזות והגרין קארד נאלצים לאחרונה, לעמוד בסטנדרטיים נוקשים במיוחד. השינוי האחרון שהתקבל, יכנס לתוקף בחודש ספטמבר הקרוב ועוסק בדחייה על הסף של בקשות במקום הנפקת בקשה לראיות נוספות.

 

"מאז עליית הממשל החדש", מסביר לנו עורך הדין שלומי אטש, מומחה לדיני הגירה, ”אחד השינויים הראשונים שעשה, היה סדר ההעדפות הלאומי, כאשר לפי קו היסוד שהתווה, חילחלו השינויים למשרד העבודה, המשפטים החוץ וכמובן למשרד ביטחון הפנים שאחראי על ההגירה. נעשים מאז", הוא מתאר, "נסיונות מרחיקי לכת לשינוי חקיקה על ידי הממשל. לא הכל צלח, אך בממשל הבינו כי יש דרכים אחרות להגיע לשורה התחתונה. קל לנשיא ארה"ב לשנות מדיניות על ידי צווים נשיאותיים, תוך עקיפה של הקונגרס ולמעשה התוצאה בשטח דומה”.

 

רובנו מכירים היטב את השלבים מורטי העצבים והממושכים לעיתים של תהליכי הויזות והגרין קארד, אבל מה שהכרנו, הוא שונה ממה שמתרחש כעת. "השינוי מקבל משנה תוקף בפרט למהגרים חוקיים שהגיעו לכאן על בסיס העסקה, וכאן מדובר בשינוי גדול. אקדמאים שסיימו אוניברסיטאות כאן, מדענים, ספורטאים, אומנים, בעלי יכולות מיוחדות, מנהלים בכירים, אנשי היי טק ומשקיעים שמביאים מיליונים. כל אלו נתקלים בקשיים יוצאי דופן, בקבלת אשרה זמנית ובבואם להתחיל בהליך של הגירה - גרין קארד”.

 

- ()
עו"ד שלומי אטש. צילום: דור מלכה

 

שינוי המדיניות הקיצוני עלה מדרגה חל בשבועות האחרונים. “מספטמבר יתחילו לדחות תיקים על הסף אם יחסרו ראיות מסוימות. אם עד היום, אדם שהגיש תיק על על בסיס קשרי משפחה או מקצוע, וחסר לו מסמך כלשהו, בין אם זו תעודת לידה או מסמך שמראה יכולת כלכלית - נשלחו בקשות לראיות נוספות. על פי המדיניות החדשה, עכשיו בקשות מסוג זה פשוט יידחו על הסף באם לא יסופקו ראיות בסיסיות. מיותר לציין למה זה אמור לגרום. תיקים או שידחו ויחזירו את המסמכים חזרה ללקוחות, או שהתיק יחל בהליך, הכסף יגבה, שזה גרוע יותר, ואז ידחו על הסף.

 

“דבר כזה", מסביר עו"ד אטש, "יכול לגרום לעיתים, ובפרט לויזות עבודה, לבעיות רציניות שמשפיעות באופן מידי על מגישי הבקשות ומשפחותיהם. לעיתים מגישים את התיקים קרוב למועד סיום הסטטוס החוקי ובזמן הזה הסטטוס הופך ללא חוקי. לפעמים מדובר באנשים שהשקיעו את חייהם בעסק, העבירו לכאן משפחות, הילדים בבתי ספר, ובגלל שינוי המגמה הם נאלצים למצוא פתרונות חלופיים”.

 

כמי שמכיר את המערכת היטב, אטש מזהה בלבול גם בקרב פקידי ההגירה. "את רואה פקידי הגירה שמושפעים באופן ישיר מהלך הרוח ושינוי המדיניות. חלקם מנצלים את האווירה משולחת הרסן הזו והקלות בה מסרבים לתיקים עולה. קשה לצפות מה בדיוק יקרה, אבל בגלל שזה כל כך קיצוני, אנחנו נערכים מבעוד מועד. אני אומר ללקוחות שלי - תצפו לבעיות נוספות. יש גם הרבה מקרים שאת רואה שהפקידים לא ממש מבינים דרישות מסוימות ומסכימים איתנו, יש דברים נוספים שהם צריכים בפעם הראשונה לעשות וחלקם ממש מתנצלים ואומרים 'זה לא בשליטתנו’".

 

העבודה של עורכי הדין היום חשובה מאי פעם. "החוק עצמו לא השתנה, אומר אטש, “לכן הקווים המנחים שלי לצוות שלי הם אותם קווים בסיסיים ואנחנו דבקים בלשון החוק. אותם משקיעים, אנשי היי טק, אמנים ורופאים וכדומה, הם עדיין בעלי סיכויים גבוהים יותר לקבלת האשרות, אם כמובן מספקים את הראיות הנדרשות. יחד עם זאת, כעת אנחנו שמים יותר מתמיד דגש על איכות וכמות הראיות. אנחנו משקיעים זמן כפול בכל תיק. לא פחות."

 

“עו"ד אטש, שעוסק שנים בדיני הגירה לארה”ב, מתאר תהליך שיטתי חסר תקדים ואפילו קיצוני: ”ראינו את שינויי המגמה כלפי מהגרים לא חוקיים, ראינו החמרה מוצדקת כלפי מהגרים עבריינים, אך כעת מדובר באנשים נורמטיביים לחלוטין שמקבלים היום יחס מאוד נוקשה.

 

“אני חושב", הוא מוסיף, "שבהתחלה סברנו שמי שיושפע מהמדיניות הם אותם מהגרים לא חוקיים קלאסיים, אבל השינוי הזה פוגע בכולם וגורם לי לחשוב כאיש מקצוע, מה יהיו השלבים הבאים. יש אולי העדפה של העובד האמריקאי, אבל בדרך נרמסים ברגל גסה אותם האנשים שבנו את המדינה ומובילים אותה להישגים והצלחות. ישראלים ואחרים תורמים כאן ומובילים את ארה”ב בכל כך הרבה תחומים וזה משפיע על כולם. נראה שהם הולכים הלכו רחוק מדי.”.

 

בימים אלו, יותר מאי פעם, ממליץ אטש להשקיע באיש מקצוע טוב ומיומן שילווה אתכם לאורך כל התהליך. "חשוב להדגיש שלידע וכמובן ליצירתיות יש הרבה מקום בבניית התיק מול החומה שנבנית עכשיו למהגרים"

 


פורסם לראשונה 10/08/2018 14:02

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קשיים יוצאי דופן. הגירה לארה"ב
מומלצים