שתף קטע נבחר

חברת החשמל הפסידה 113 מיליון שקל ברבעון השני

את הרבעון המקביל אשתקד סיימה החברה בהפסד של 382 מיליון שקל. חלקו של הפחם בסל הדלקים ירד ל-43%, הרמה הנמוכה אי פעם

חברת החשמל סיימה את הרבעון השני של שנת 2018 בהפסד של כ-113 מיליון שקל. כך עולה מדו"חות החברה שפורסמו היום (ה').

 

את הרבעון המקביל אשתקד סיימה החברה בהפסד של 382 מיליון שקל, כך שלכאורה החברה השתפרה בביצועיה, אולם עיון בנתונים מחדד שחברת החשמל רשמה הכנסה של כ-515 מיליון שקל תחת הסיווג "תנועות ביתרות חשבונות פיקוח נדחים", כלומר עשרות סעיפים שמרכיבים יחד תשלומים שחברת החשמל אמורה לקבל הן מלקוחות שונים והן מהכרה ברכיבי תעריף שונים. אלמלא אותו סעיף חברת החשמל הייתה מסיימת את הרבעון עם הפסד גבוה פי חמישה. במדידה חצי-שנתית חברת החשמל סיימה את החציון הראשון של 2018 בהפסד של כ-180 מיליון שקל, זאת לעומת הפסד של כ-66 מיליון שקל בחציון הראשון של 2017.

תחנת הכוח בחדרה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
תחנת הכוח בחדרה(צילום: EPA)
 

ומה לגבי הכנסות החברה? אלו הסתכמו ברבעון המדווח בכ-5.33 מיליארד שקל, עלייה של כ-7% ביחס להכנסות ברבעון השני של 2017. בחברת החשמל מייחסים את הגידול לעלייה בצריכת החשמל. מנגד, עלות הפעלת המערכת הגיעה לכ-4.93 מיליארד שקל - עלייה של 10% ביחס לרבעון המקביל אשתקד וזאת בעיקר בשל עליית מחירי הדלקים. אלו עלו לחברת החשמל כ-2.05 מיליארד שקל, כאשר כאן נרשמה עלייה גורפת במחירי כלל הדלקים (סולר, גז טבעי וגז נוזלי). רק התייקרות מחירי הפחם גררה את חברת החשמל להוציא עוד 100 מיליון שקל.

 

הבשורות היותר טובות מבחינת החברה הוא שסל הדלקים שלה הופך ליותר נקי. הדלק העיקרי בשימוש הוא גז, עם 56.7% מסל הדלקים (כולל גז נוזלי - LNG) לעומת 55.15% ברבעון המקביל בשנה שעברה. חלקו של הפחם ממשיך לרדת וברבעון המדווח הפחם היווה 42.82% מסל הדלקים, זאת לעומת כ-44% בשנה שעברה והרמה הנמוכה אי פעם. שאר הדלקים שבשימוש, ובכמות מועטה, הם סולר, מזוט ומתנול. כל אלו הביאו לרווח תפעולי של כ-22 מיליון שקל, זאת לעומת רווח תפעולי של כ-33 מיליון שקל בשנה שעברה.

 

הוצאות המימון של החברה רשמו זינוק ברבעון המדווח ל-829 מיליון שקל, זאת לעומת 486 מיליון שקל ברבעון השני של 2017. בחברה מייחסים את הזינוק ל"הפרשי שער בגין התחייבויות פיננסיות במטבע חוץ", כמו גם "הפרשי הצמדה בגין התחייבויות פיננסיות צמודות למדד" ו"הפסד מפדיון מוקדם של אגרות חוב" חלקן עוד משנת 2008.

 

השורה התחתונה כאמור, זאת לאחר הכנסות של כחצי מיליארד שקל בחשבונות הפיקוח, הוא הפסד רבעוני של כ-113 מיליון שקל.

 

בצד הבשורות היותר טובות ניתן לציין שהחוב הפיננסי (נטו, בנקים ומוסדיים) ממשיך לרדת, ונכון לסוף יוני 2018 הוא מסתכם בכ- 41.5 מיליארד שקל, ירידה של כחצי מיליארד שקל ביחס לסוף 2017. הון החברה החברה לסוף יוני 2018 הסתכם בכ-20.5 מיליארד שקל, ללא שינוי מהותי ביחס לסוף 2017 (20.8 מיליארד שקל).

 

במסגרת הדו"ח נותנת החברה ביטוי לרפורמה שאושרה לאחרונה בממשלה. החברה תמכור ב-5 השנים הקרובות 5 תחנות כוח ותסגור שני שלישים מהתחנה הפחמית בחדרה. במקביל תקים החברה 2 יחידות גז חדשות, תוציא את ניהול המערכת מידיה ותוציא לגמלאות עד 1,800 עובדים ותיקים. עלות הרפורמה נאמדת בכ-7.1 מיליארד שקל, מתוכם כ-6.4 מיליארד שקל עלויות שכר ופרישה. החברה מעריכה שהיא תשלים את הרפורמה עד 10 שנים מהיום (באוצר מעריכים שתוך 8 שנים - ל"ג) או אז נתח השוק שלה יהיה כ-40% והיא תחדל מלתפקד כמונופול בתחום הייצור. ההולכה והחלוקה ישארו כמונופול טבעי בידי החברה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ארובות תחנת הכוח בחדרה
צילום: רויטרס
מומלצים