שתף קטע נבחר

הרכיב הסודי שג'ניפר אניסטון שותה למראה עור זוהר

אנטי אייג'ינג כבר לא מספיק לטיפוח ותחזוק עור הפנים, ומתברר שהבשורה החדשה בתחום היא שיטת הנוטרי-קוסמטמיקה שבבסיסה קשר הדוק בין רכיבי תזונה למראה העור. אחד מהרכיבים המובילים הוא קולגן. איך הוא משפיע על מצב העור ואיך הכי בריא לצרוך אותו?

בשיתוף אלטמן

 

ישראליות מקפידות מאוד על טיפוח עור הפנים. נתונים מראים כי הן משתמשות בממוצע בארבעה תכשירים ביום, ומרביתן מקפידות על קרם נפרד ליום וללילה ועוד אחד לאזור העיניים.

 

כששואלים נשים מהם הדברים המטרידים אותן בעור הפנים שלהן, הבעיה העיקרית היא קמטים. במקום ה-2 וה-3 "זוכים" כתמי העור (פיגמנטציה) ועור יבש.

 

קמטים. הבעיה הכי מטרידה נשים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
קמטים. הבעיה הכי מטרידה נשים(צילום: shutterstock)

 

איך נוצרים קמטים?

בעומק העור מיוצר קולגן - חלבון מבני חשוב, המהווה 80% ממשקלו היבש של העור, ו-30% מכלל החלבונים בגוף. הקולגן מייצר רשת סיבים סבוכה ועמידה, ויחד עם חלבונים נוספים הוא מקנה לעור יציבות, גמישות ולחות המאפיינים עור צעיר.

 

קולגן הוא רכיב מרכזי ברקמות חשובות נוספות כגון שיער וציפורניים, מפרקים, שרירים וכלי דם. עם הגיל, הוא נהרס בקצב מואץ ובנייתו המחודשת מואטת, כתוצאה מכך חלה ירידה הדרגתית בצפיפותו. ומה רואים כלפי חוץ? עור הפנים הופך דק ויבש, מאבד ממראהו הקורן ומסתמנים בו קמטוטים.

 

להגן על העור מבפנים

העור מורכב מתאים המתחלקים על בסיס יומי. תא שנוצר בשכבות התחתונות מתיימן, מתבגר ונודד כלפי השכבות העליונות, עד שהוא מת ונושר מעל פני העור בתהליך שאורכו 28 יום. היות שהעור הוא האיבר הגדול בגוף האדם ומהווה 15% ממשקלו לכן, כדי לקיים את התהליך הזה, זקוק הגוף להמון חומרים.

 

בתקופות של דיאטה או של חוסרים תזונתיים מסיבות שונות העור הוא אחד האיברים שמבטאים מחסור. כיוון שתאי העור נוצרים בשכבות התחתונות ולאחר מכן מתבגרים ונודדים למעלה, חשוב שההגנה תהיה מבפנים.

 

נוטרי-קוסמטמיקה היא גישה שלוקחת את כל הידע על ההשפעה המיטיבה של תזונה על המראה החיצוני, ומציעה רכיבי תזונה המסייעים לטפח את היופי מפנים.

 

 

אפשר לשתות קולגן?

הרכיב המוביל את צמיחת התחום בעולם הוא הקולגן. אם נדייק, 64% מהמוצרים החדשים שהושקו בשנת 2016 בצפון אמריקה מכילים קולגן.

 

נשים מפורסמות בכל העולם אימצו את הרכיב החדשני ומדווחות על השימוש באבקת קולגן. השחקנית ג'ניפר אניסטון כבר גילתה לקוראי מגזין Well+Good שהסוד שלה למראה עור קורן הוא תוספת אבקת קולגן לשייק הבוקר שלה.

 

מה שמיוחד בקולגן הוא שהוא פועל באופן שונה ממרבית רכיבי התזונה המוכרים לנו. קולגן הנאכל בשלמותו, מתפרק ועושה את דרכו לאיברי הגוף בהם הוא חסר (בדיוק כמו רכיבים אחרים כמו ויטמינים ומינרלים), שם הוא מספק כאבני בניין לייצור קולגן.

 

קולגן שעבר לפני צריכתו חיתוך למקטעים קצרים - פפטידים בגדלים שונים, מעודד את הגוף לייצר בקצב מואץ קולגן חדש. מקטעי הקולגן מאותתים בגוף שיש יותר מדי פירוק ולכן יש צורך להאט את ההרס ולהגביר את קצב הייצור של קולגן טבעי. כתוצאה מכך עולה כמות הקולגן בעור. אפשר לפרק את הקולגן לסוגים שונים של מקטעים.

 

ספיגה טובה במערכת העיכול

בשנים האחרונות פותח קולגן חדשני – Verisol, על מנת שייספג בצורה טובה במערכת העיכול. הקולגן החדשני, עובר תהליך פירוק פטנטי ייחודי שבסופו מתקבלים מקטעי קולגן קטנים.

 

הפטנט מאפשר לקולגן להיספג ממערכת העיכול אל זרם הדם ולהגיע באופן ספציפי לשכבות העור העמוקות מבפנים, זאת בהשוואה לקולגן שלא עבר את התהליך או קולגן המצוי באופן טבעי במזון.

 

בהגיעם לעומק העור, מקטעי הקולגן הללו מגרים את תאי העור לייצר קולגן חדש בקצב מהיר יותר, ומאידך מעכבים את תהליכי ההרס המתרחשים בו. כתוצאה מכך מופר שיווי המשקל לטובת יצור קולגן החשוב כל כך למראה העור.

 

מדובר ברכיב שיעילותו נתמכת במחקרים קליניים. במחקר בו השתתפו 114 נשים בגילאים 45-65, נטילה יומיומית של 2.5 גרם קולגן Verisol שיפרה את רמות הקולגן בעור והפחיתה משמעותית את כמות הקמטים והקמטוטים באזור העיניים. בתום 8 שבועות שימוש חל שיפור של עד 50% בעומק הקמטים.

 

מחקר נוסף בו השתתפו נשים מגיל 35 ומעלה דווח על השפעה חיובית על מאפיינים נוספים ביניהם גמישות העור. משרד הבריאות הקנדי, Health Canada, המפקח על תוספי תזונה, העניק אישור בדבר בטיחותו ויעילותו של קולגן זה לשימוש במוצרי נוטריקוסמטיקה.

 

הקולגן מגיע בצורת אבקה נטולת צבע, טעם וריח המתמוססת בקלות בנוזל. כך שאפשר לשלב יום יום את הקולגן אפילו בכוס הקפה. לא רק שהאבקה איננה מורגשת בטעם וריח, היא גם בטוחה לשימוש, שכן זהו רכיב טבעי המיוצר באופן מבוקר. קלות, נוחות ובטיחות השימוש, הופכת את הקולגן לפיתרון המוביל כיום.

 

רכיבים נוספים שישפיעו על בריאות העור שלכם

ויטמין C : חיוני ביצירת קולגן. ויטמין C מסוג אסטר הוא הטוב ביותר בגלל זמינות ביולוגית טובה. ויטמין C יעיל גם במריחה על העור.

 

ויטמין E: אנטיאוקסידנט חזק המנטרל נזקי חמצון מחשיפה לשמש.

 

חומצת שומן GLA: מסייעת לקליטת חמצן והוצאת פסולת מהתאים, ובכך משפרת ספיגת רכיבים חיוניים לתאים. אספקה של חומצת שומן זו מסייעת לשמן את העור מבפנים.

 

חומצת שומן אומגה 3: חומצת שומן זו מקושרת ליתרונות בריאותיים רבים ומגוונים, והיא עוזרת ללחלוח העור, להפחתת תהליכים דלקתיים ולגמישות של מעטפת התא.

 

ליקופן: ישנם מחקרים התומכים בשימוש בליקופן ממש כמסנן קרינה, עד כדי כך שבארצות אירופאיות שונות נמכרות הכמוסות באריזת קרם.

 

גלוקוזאמין וכונדרואיטין: ישנם מחקרים התומכים ביעילותם של שני הרכיבים (שייעודם בדרך כלל למצבים של כאבי מפרקים) לשיפור מראה העור לאורך זמן.

פיקנוגינול: עוזר בהגנה על סיבי הקולגן, ומופק מקליפת עץ האורן.

 

חומצה סיליצילית: חומצה סיליצילית מצומדת לכולין- רכיב פטנטי הנמצא בביוסיל). מחקרים הראו כי למוצר השפעה חיובית על העור, השיער והציפורניים. הפטנט מכיל סיליקה בצורה המאפשרת ספיגה יעילה רכיב זה הינו חיוני לייצור מוגבר של קולגן עצמי. הקומפלקס Ch-OSA בתא יכול לעלות את הייצור העצמי (הפנימי) של הקולגן.

 

ויטמין A: בניגוד להרבה תוספי תזונה שיעילים יותר בבליעה, ישנם תוספים שנמצאו יעילים יותר במריחה, בהם ויטמין A. רטין A, נגזרת של הוויטמין, אושר ב-1996 כתרופה לטיפול בקמטים.

 

 בשיתוף אלטמן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Gettyimages
ג'ניפר אניסטון. היא יודעת את הסוד
צילום: Gettyimages
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים