שתף קטע נבחר

עתידות: האופנוע הבא שלכם יהיה חשמלי

תערוכת מילאנו שהתקיימה לאחרונה העניקה לנו הצצה לעתיד דו-גלגלי ממש לא רחוק. הוא חשמלי - איך לא - ויגיע אלינו בקרוב. גיא בן ברק עושה סדר

תערוכת מילאנו 2018 מאחורינו, הגדולה והעשירה בתערוכות האופנועים שנערכו בעיר משני העשורים האחרונים מהגדולות והמעניינות שנערכו בכלל. ולמרות זאת, נדמה כי מדובר רק בחזרה כללית לקראת התערוכה הבאה שתיערך בעוד שנה בדיוק, וצפויה להיות מהמשמעותיות שנערכו בהיסטוריה. והסיבה העיקרית לכך: לקראת כניסת תקן יורו5 המחמיר משמעותית בכל הנוגע לזיהום אוויר, יאלצו יצרניות רבות לחסל דגמים רבים. מהלך שצפוי לשנות משמעותית את היצמע הכלים הדו-גלגליים שניתנים לרכישה.

 

 

באופן גס ניתן להמר שכל המנועים שפותחו לפני תחילת העשור הנוכחי, כמו למשל מנועי שני צילינדר יפניים בנפח 650 סמ"ק הרב-גוניים וסופר-פופולריים בישראל ובעולם, ייעלמו לחלוטין. כך גם מנועים מקוררי אוויר, מנועי שתי-פעימות לא מוזרקים באופנועי שטח ומנועי קטנועים בנפח 250 סמ"ק המגיעים מאסיה ומבוקשים בישראל בזכות הקלות ביטוח. בקיצור, לא פחות ממהפיכה.

 

יש לזכור כי תעשיית הרכב - בדחיפתם האדיבה של האיחוד האירופאי וארגוני איכות סביבה - צפויה לנטוש כמעט לחלוטין את הבנזין כדלק הנעה בלעדי בכלים מוטוריים תוך שני עשורים לכל היותר. כך שהכינו עצמכם לקראת הצפה של מנועים חשמליים (ואפילו היברידיים) ממש בקרוב. מילאנו הציגה רק את המתאבן, באחריות:

 

הרלי-דייוידסון. חשמלי בייצור, מי היה מאמין

גדול יצרני האופנועים הגדולים בעולם עושה היסטוריה. דווקא המותג הדו-גלגלי המזוהה יותר מכל עם נוסטלגיה ורומנטיקה, בעל תדמית קשוחה וקלאסית-שמרנית, ירשם כיצרן הגדול הראשון שיתחיל לשווק תוך שבועות ספורים אופנוע חשמלי. ה-LiveWire, אופנוע חשמלי בעיצוב חשוף וספורטיבי, הוצג בתערוכת מילאנו כבר בגרסת ייצור מוכנה לכביש, למעלה מארבע שנים לאחר שאב-טיפוס נוסע נחשף לציבור. עם זאת חשוב לציין כי למרות ההכרזה על תחילת ייצור ופתיחת הזמנות בינואר 2019, הארלי אינה משחררת את הפרטים החשובים ביותר. למשל הספק המנוע, טווח הסוללה, זמני טעינה, משקל, וכמובן מחיר.

 

livewire הארלי ()
 

מה כן פורסם? שהזנת האופנוע מבוצעת באמצעות שתי סוללות נפרדות. אחת מסוג ליתיום-יון המשמשת להנעה ושוכנת במארז אלומיניום בעל צלעות קירור, ואחת 12V המשמשת להפעלת אבזור היקפי דוגמת לוח מחוונים, תאורה ותקשורת. הטעינה מבוצעת משקע ביתי על-ידי כבל המסופק עם הכלי ומאוחסן תחת המושב או באמצעות מטענים מהירים אותם מתחייבת הארלי  להציב - לפחות שניים מהם - בכל סוכנות שלה מסביב לעולם.

 

מכלולי השילדה תואמים את היומרות הספורטיביות והעיצוב הכוחני, עם מתלים מבית שואה היפנית כולל מזלג הפוך סטייל סופרבייק, בלמי מונובלוק ספורטיביים של ברמבו האיטלקית. אגב, הארלי מעדכנת כי יהיו שבעה מצבי כוח בהתאם לאחיזה, ובניגוד למנועים חשמליים השומרים על פעילות חרישית יחסית, פעולתו כן תלווה ברעש הודות ל"מחולל" ייעודי שעוצמתו תגבר בהתאם למהירות הנסיעה.

 

לנד רובר ויגואר זה גם אופנוע. חשמלי ויקר

אתם מכירים אותן כיצרניות מכוניות בריטיות ותיקות וגאות לכביש, לשטח ואפילו למסלול, אבל יש עוד. שני מותגי החטיבה הבריטית (JLR - Jaguar Land Rover) בטאטא ההודית שותפים בסטארט-אפ בריטי בשם ARC אשר הציג אופנוע חשמלי מתקדם ויקר במיוחד בשם וקטור. אמנם רק ב-400 יחידות בלבד ובמחיר מופרך של 105 אלף אירו, אבל עם מראה מאוד יוצא דופן, טכנולוגיית-על וביצועים מרשימים. המנוע החשמלי מייצר כ-140 כ"ס ומוזן סוללת 16.8 קילוואט-שעה הנטענת תוך חצי שעה בלבד ומספקת טווח מרשים של 430 ק"מ במהירות נמוכה ו-200 ק"מ במהירות בינעירונית.

 

arc vector ()
 

השילדה המינימליסטית עשויה שדרה מרכזית מסיבי פחמן, עם מתלה קדמי אלטרנטיבי בעל זרועות סיבי פחמן אף הן - חומר המסייע לשמור את משקל האופנוע על 220 ק"ג בלבד ולהציע בכך יחס הספק משקל ראוי שמאפשר תאוצה מרשימה של 3.1 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. מידע על מערכות האופנוע השונות, מהירות, מצב סוללה, נתוני ניווט ועוד מוקרן על משקף הקסדה.

 

סאן יאנג EE1. חשמלי וביצועיסט

יצרנית הקטנועים סאן יאנג לא מתכוונת לפגר בתחום החשמלי אחרי קימקו, המתחרה הגדולה מבית. ובעוד זו האחרונה חושפת כלים לשימוש עירוני קצר-טווח, ה-EE1 שהציגה סאן יאנג במילאנו הוא כלי ספורטיבי וחזק המיועד גם לנסיעות בין עירוניות. המנוע החשמלי מייצר 33 כ"ס והוא מגיע ל-130 קמ"ש, בעוד טווח הסוללה במהירות 100 קמ"ש עומד לדברי היצרנית על 50 ק"מ, או אף מרחק כפול במהירות עירונית ובמצב "חסכון".

 

EE1 ()

העיצוב ספורטיבי עם בסיס גלגלים קצר מהמקובל בקטנועי 250 סמ"ק, עם משקל של 170 ק"ג. תארחך כניסה לייצור סדרתי - כנראה בסוף השנה הבאה או תחילת 2020.

 

קטנוע Zapp. חשמל עירוני מהיר

סדנת ZAPP הבריטית חשפה את ה-i300, קטנוע חשמלי קטן וספורטיבי בעיצוב עתידני ונתון משקל של 90 ק"ג בלבד, עם מנוע המייצר לטענתה מומנט אדיר. המספרים: מעמידה ל-45 קמ"ש ב-2.4 שניות, מעמידה ל-70 קמ"ש ב-4 שניות בלבד. נתונים של אופנוע חזק ומהיר. ל-i300 מכלולי אלומיניום ובסיס גלגלים קצר האמורים לאפשר יכולת תמרון גבוהה בתנועה עירונית צפופה, לצד מקדם פוזה לא זניח.

 

ZAPP ()

הגוף הקטן מגביל אמנם את ממדי ומשקל הסוללה וטווח הנסיעה בין טעינות עומד על 60 ק"מ בלבד, אך הסוללה נשלפת וניתנת להחלפה פשוטה והמשך נסיעה. הסדנה לא מסרה מתי ניתן יהיה לרכוש את הכלי ומה יהיה מחירו.

 

ק.ט.מ והוסקוורנה. חשמל מגיע במידות קטנות

יצרנית אופנועי הכביש והשטח ק.ט.מ חשפה את ה-SX-E 5, מיני-קרוס חשמלי לילדים המבוסס על ה-SX50 המצליח. המנוע מייצר 6.5 כ"ס עם סוללה שתאפשר שעתיים של רכיבה במהירות איטית או 25 דקות במהירות תחרותית. זמן הטעינה עומד של כשעה משקע ביתי רגיל.

 

ק.ט.מ מיניקרוס E ()

הוסקוורנה שנמצאת בבעלות ק.ט.מ משווקת מיני-קרוס חשמלי דומה תחת השם EE5. הערכתנו: מירוצי מוטוקרוס לילדים נפוצים גם בישראל ולכן יש להניח כי בקרוב נראה אותם אצלנו.

 

גארלי ופאנטיק. קאמבק חשמלי

שני יצרני עבר איטלקים הציגו בתערוכת מילאנו כלים חשמליים. גארלי הוותיק והמוכר מהשניים - לרבות דומיננטיות במירוצי 125 סמ"ק בין השנים 1982-1987 - הציגה אופנוע קטן בשם Cyclone e, עם שלדת אלומיניום, משקל קל של 75 ק"ג ומנוע חשמלי צנוע המייצר 5 כ"ס. הכלי עירוני ומספק לדברי היצרן טווח של עד 120 ק"מ בין טעינות.

 

פאנטיק הצעירה יותר מוכרת לנו מאופנועי השטח שלה שהגיעו לכאן בשנות ה-80', חשפה גרסה חשמלית לסקרמבלר קאבאלרו. האופנוע מצויד במנוע חשמלי המייצר 11 קילוואט - במטרה להתאים לקטגוריית הרישוי הבסיסית - עם טווח סוללה של 150 ק"מ בנסיעה רגועה או 90 ק"מ ברכיבה מהירה עם מהירות מרבית של 120 קמ"ש. הכלי מיועד לרכיבת שטח עם מתלים איכותיים ארוכי מהלך ומשקל של 147 ק"ג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הקטנוע החשמלי עירוני של ZAPP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים