שתף קטע נבחר

מנגן וטס: הקברניט והמוזיקאי שמתעד הכל

הקברניט אלון ויסמן כלל לא תכנן להיות טייס אבל דווקא לימודי המוזיקה שלו בניו יורק הובילו אותו אל ההגאים. אחרי עשור של שעות טיסה בשמי העולם החליט לשלב בין שתי האהבות הגדולות שלו ולשתף הכל ברשת. "לראות את הקוקפיט זה כמו להיכנס לחדר ניתוח, לא משהו שיוצא לראות כל יום". צפו

 

 

קברניט אלון ויסמן (45) מראשון לציון הוא טייס ראשי בחברה של מטוסי מנהלים ומטיס מטוסים כבר 21 שנה. הסיפור במקרה שלו לא מתחיל כמו רוב סיפורי הטייסים הישראליים, שבדרך כלל מתחילים את קריירת הטיס בגיל 18 בחיל האוויר. ויסמן התחיל את התהליך יותר מאוחר ומכיוון לא צפוי.

עוד יום במשרד: הטייסים ויסמן ושוורץ (צילום: אלון ויסמן)
הקברניט אלון ויסמן והקצין הראשון יוסי שוורץ(צילום: אלון ויסמן)
 

כיום הוא משלב בין שתי האהבות הגדולות שלו - טיס ומוזיקה, כשהוא מתעד את טיסותיו באמצעות מספר מצלמות גו פרו סביב הקוקפיט (תא הטייס), מחבר להן את המוזיקה שהוא עצמו יצר ועורך הכל לכדי סרטוני וידאו.

 

מנגיש את הקוקפיט לכולם: "קצת כמו הסקרנות לגבי חדרי ניתוח"

בתקופה האחרונה הבין ויסמן שהוא יכול ליצור משהו שונה מהטיסות שהוא מבצע ומהמוזיקה אותה הוא יוצר, כדי להראות לעולם פן אחר של המקצוע. וכך, צייד את תא הטייס שלו במספר מצלמות גו פרו על מנת לתעד בדיוק את מה שהוא עובר - מרגע ההמראה עד הנחיתה ומה שביניהן.

 

לאחר שהוא מצלם הכל תוך כדי שהוא מסביר למצלמות את מה שהוא חווה: מעבר על הצ'ק ליסט של הטיסה, תהליך ההמראה, התמודדות עם מצבים שונים בזמן הטיסה ותהליך הנחיתה - הוא עורך את הכל לסרטון אחד שמלווה במוזיקה המקורית שלו.

 

"אני רוצה שיהיה ערוץ מקצועי לחובבי תעופה, שייראו גם את הפן המקצועי ואיך נראים החיים בתוך הקוקפיט", מסביר ויסמן ומדגיש את החשיבות שבאותנטיות של הסיטואציה מהעיניים שלו, בלי התערבות של עריכה מגמתית או של תיעוד רק מרגעי האימה, שרואים לרוב בתקשורת.

הנוף מחלון הקוקפיט (צילום: אלון ויסמן)
הנוף של ויסמן מחלון הקוקפיט(צילום: אלון ויסמן)

הנוף מחלון הקוקפיט (צילום: אלון ויסמן)
(צילום: אלון ויסמן)
 

"רציתי להביא את החוויה האמיתית - מה אני רואה בעיניים ומה אני שומע באוזניים כשאני ממריא ונוחת. הרבה מאוד אנשים שואלים אותי על הרגעים האלו ואני חושב שהצלחתי להעביר את התחושה הזאת דרך אותם קטעי וידאו. מרבית האנשים לא יכולים להיכנס לקוקפיט, זה לא מקום כל כך נגיש ועכשיו זה יכול להיות. קצת כמו הסקרנות שיש לאנשים על מה שקורה בחדרי ניתוח".

 

לדברי ויסמן, כיום אנשים מכירים את תא הטייס בעיקר ממצבים שליליים ומפחידים לאחר שמנתחים תאונות או בסדרות וסרטים אודות אסונות בשמיים. "אנשים לא מבינים עד כמה מספרי התאונות הם כל כך זניחים לעומת מספר הטיסות שיש. לכן היה לי חשוב להראות את הצד הנעים והכיפי של המקצוע ושל הטיסות. זה לא משהו שיוצא לראות בכל יום. כשמוסיפים לזה גם מוזיקה בסוף זה בכלל יוצא נחמד.

 

טייס או מוזיקאי? למה לא שניהם

"תעופה ומוזיקה חיים אצלי בסימביוזה מגיל 12", אומר ויסמן ומתאר איך התחיל את רומן התעופה שלו עם טיסנים בגיל מאוד צעיר. עם זאת בגיל 24 הגיע ויסמן לבית ספר למוזיקה בניו יורק ברקלי אחרי לימודים בבית הספר רימון בארץ. רק לאחר שסיים את לימודיו שם התנסה בשיעור טיסה עם חבר בניו יורק ומשם הכל היסטוריה.

אילן ויסמן (צילום: אלון ויסמן)
אילן ויסמן(צילום: אלון ויסמן)
 

"חבר שסיים לימודי טיס לקח אותי סתם לשיעור כיף. עשיתי שיעור אחד ונדלקתי סופית על העניין. תמיד הייתה לי אהבה לתעופה כי התעסקתי עם טיסנים אבל לא הייתה לי עד אז את היכולת להגשים אותה". אחרי השיעור,נזכר ויסמן, איך התקשר להוריו וסיפר להם שהוא עושה שינוי כיוון. "אני דוחה את הלימודים בברקלי ורוצה להוציא רישיון טיסה", בישר להם והם כמצופה התלהבו.

 

ויסמן הוציא רישיון טיסה בניו יורק, תחילה רישיון פרטי ולבסוף רישיון מדריך טיסה וכך מצא את עצמו מדריך טיסה באוניברסיטה בניו יורק. "חצי שנה אחרי טיסת הסולו הראשונה שלי, עם אפס ניסיון בטיס, חיפשתי מקום לעבוד. נכנסתי למדריך הטיסה הראשי באוניברסיטה ופשוט הצעתי לו להיות מדריך בצורה ספונטנית. אחרי חצי שעה של ריאיון יצאנו לטוס ואיך שנחתנו הוא אומר לי 'התקבלת'.

 

"נשארתי שם למשך חצי שנה כמדריך ואחרי שנה התקבלתי לחברת בת של חבר המשלוחים פדקס (FEDEX) וכך קפצתי מלהטיס מטוסים קלים למטוסים סילוניים", מספר ויסמן שטס אז בעיקר במטוסי פוקר F27. ויסמן סיים את עבודתו כמדריך טיסה בדיוק ב-2001 לאחר אירועי מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר באותה שנה.

 

לאחר מכן חזר לארץ רק על מנת להסדיר את אישורי הוויזה בארצות הברית אבל בינתיים עשה ויסמן רישיונות טיסה בארץ. לאחר עשר שנים בהן הטיס מטוסים שונים בחברות שונות בארצות הברית הוא החליט להישאר בישראל.

הקצין הראשון יוסי שוורץ (צילום: אלון ויסמן)
שותף ל"פשע" ולסרטוני הטיסה: קצין ראשון יוסי שוורץ(צילום: אלון ויסמן)

בארץ התקבל לחברת התעופה לשינוע מטענים ק.א.ל (קווי אוויר למטען). "בשבילי זה היה בית ספר אדיר טקפיצה גדולה מהטסת מטוסי סילון קטנים למטוסי סילון כבדים שזה בעצם מטוסי ג'מבו".

 

עד אותה נקודה ויסמן כבר נטש לחלוטין את המוזיקה לטובת קריירת הטיס אבל אחרי עשור הרגיש שהוא בשל לחזור למוזיקה, "לפחות בשביל הכיף".

 

"התחלתי ליצור שירים, חזרתי לפסנתר ולאט לאט התחלתי לכתוב, הרבה מההשראה הגיע אליי ממקומות שאני נמצא בהם בעולם, אליהם הגעתי בזכות העבודה שלי כטייס. לניתוק הזה של להיות בחו"ל יש אווירה אחרת שזורקת אותך למקום אחר, שקט ומבודד מהארץ", מסביר ויסמן איך נולד הקשר בין שני תחומי האהבה שלו.

 

לסרטונים נוספים מתא הטייס של אלון ויסמן - היכנסו לעמוד היוטיוב Pilot's eye view

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלון ויסמן
הקברניט אלון ויסמן
צילום: אלון ויסמן
מומלצים