שתף קטע נבחר

פורסמו תמלילי רצח העיתונאי הסעודי: "שחררו אותי!"

התמלילים של חומרי השמע חושפים כי חשוקג'י נכנס לבניין הקונסוליה הסעודית באיסטנבול, ומיד נתפס בידי הצוות שנשלח לכאורה לחסלו. "מה אתם חושבים שאתם עושים?", הוא הטיח בגברים - שהשיבו לעברו: "בוגד". לאחר מכן נשמעים קולות הכאה ועינויים. מקורות סעודים מדווחים: על רקע הביקורת הבינלאומית - גורמים במשפחת המלוכה מסכלים את הכתרת בן סלמאן

 


"שחררו את היד שלי! מה אתם חושבים שאתם עושים?" - אלו המילים שאמר העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י מיד לאחר שנכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול - ולפני שנרצח. כך דיווחו כלי תקשורת בטורקיה. הרצח בקונסוליה הוקלט, והיום (ג') מתפרסמים תמלילי ההקלטות בכלי תקשורת בטורקיה.  

 

על פי הדיווחים, בהקלטה המצמררת נשמעים רוצחיו של חשוקג'י מכנים אותו "בוגד", ואומרים לו כי ידאגו שהוא "יישא בתוצאות". לאחר שחשוקג'י נשמע אומר "שחררו את היד שלי", נשמעים חילופי דברים, קולות של קטטה - ולאחר מכן הכאה ועינויו של חשוקג'י.

 

טורקיה סעודיה אחד ה מחסלים ב בגדי ג'מאל חשוקג'י מתוך CNN (קרדיט: CNN)
משמאל - חשוקג'י לפני הרצח, מימין - הרוצחים מתחזים אליו בבגדיו(קרדיט: CNN)
 

לפי גורמים טורקים, מחומרי השמע עולה כי חשוקג'י נחנק למוות וגופתו בותרה זמן קצר לאחר שנכנס לבניין הקונסוליה.  

 

לפי הדיווחים, קלטת השמע כוללת שיחות בין אנשי הצוות הסעודי שלכאורה נשלח לחסל את חשוקג'י. כשעה לאחר שחשוקג'י נכנס למבנה, נשמע קול גברי אומר כי "מוזר ללבוש את בגדיו של גבר שנרצח לפני 20 דקות". האדם נשמע גם מתלונן כי נעליו של חשוקג'י קטנות למידותיו - ובתגובה משיבים לו כי הוא יכול להישאר עם נעלי הספורט שלרגליו.

 

לפי תיעוד שפורסם לאחר הרצח, הרוצחים של חשוקג'י יצאו מהמבנה כשאחד מהם לבוש בבגדיו - כדי לטשטש את הרצח. הנעליים לרגליו של הכפיל אינן נעליו של חשוקג'י.

 

לפי הערכות, מדובר בקולו של מוסטפה אל-מדאני - שעל פי דיווחים לבש את בגדיו של חשוקג'י לאחר הרצח. לפני כחודש פורסם תיעוד שבו נראה אל-מדאני נכנס לקונסוליה כשהוא לובש חולצת משבצות כחול-לבן ומכנסיים כהים - וכשיצא ממנה נראה לובש את בגדיו של חשוקג'י. נוסף על כך, את פניו של אל-מדאני עיטר זקן מזויף. דווח כי החשד הוא שאל-מדאני הובא לאיסטנבול מלכתחילה כדי לשמש ככפיל של חשוקג'י לצורך תרגיל הסחת הדעת אחרי שהעיתונאי יירצח. לפי הדיווח, אל-מדאני יצא מהקונסוליה בדלת אחורית ואז עלה על מונית, נסע למסגד הסולטן אחמט, אחד המסגדים המפורסמים באיסטנבול, ושם נכנס לשירותים ציבוריים, החליף בחזרה לבגדים שאיתם נכנס לקונסוליה ועזב.

 

סעודיה ג'מאל חשוקג'י עיתונאי סעודי נעלם ב קונסוליה איסטנבול טורקיה חשד שנרצח (צילום: AP)
ג'מאל חשוקג'י(צילום: AP)

 

ג'מאל חשוקג'י סעודיה טורקיה ארה

הקלטת השמע של הרצח הגיעה לידי הבית הלבן - והנשיא האמריקני דונלד טראמפ אמר כי הוא אינו מעוניין לשמוע אותה. בריאיון לרשת "פוקס ניוז" אמר הנשיא כי הוא קיבל תדריך על תוכן ההקלטה, וכי יועציו המליצו לו שלא להאזין לה. "יש לי את ההקלטה. אני לא רוצה לשמוע אותה בגלל שזו הקלטה של ייסורים", אמר טראמפ. "קיבלתי תדרוך מלא בנושא, ואין לי שום סיבה להאזין לזה. אני יודע בדיוק מה קרה, זה היה אלים מאוד, אכזרי מאוד, זה היה נורא".

 

לפי סעודיה, הצוות שמנה 15 גברים נשלח לקונסוליה באיסנטבול כדי להביא את חשוקג'י לסעודיה, אך במקום זאת הם הרגו אותו. סעודיה אומרת כי יורש העצר, הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן, אינו מעורב ברצח. הממלכה העמידה לדין 21 בני אדם בגין מעורבות ברצח, וקוראת להוצאה להורג של חמישה מהם.

 

ה"וושינגטון פוסט" דיווח השבוע כי סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב, ה-CIA, סבורה כי בן סלמאן הוא זה שהזמין את החיסול. כך דווח מפי גורמים המעורים בנושא. בהגיעם למסקנות בנושא, אנשי ה-CIA בחנו כמה מקורות מודיעין, בהם שיחת טלפון בין חשוקג'י לשגריר סעודיה בארה"ב ואחיו של יורש העצר, חאליד בן סלמאן. מהשיחה עולה כי חאליד אמר לעיתונאי כי עליו ללכת לקונסוליה הסעודית כדי לקבל את המסמכים הנדרשים לו לקראת נישואיו לבת זוגו, ואף הבטיח כי לא יאונה לו כל רע. לא ברור אם חאליד ידע שחשוקג'י יחוסל בקונסוליה, אבל כן ידוע שהשיחה בוצעה בהוראתו של יורש העצר. כך מסרו גורמים ששמעו את השיחה, שיורטה על ידי גורמי מודיעין בארה"ב.

 

דיווח: גורמים במשפחת המלוכה מסכלים את הכתרת בן סלמאן

לאור הביקורת הבינלאומית הקשה בעקבות רצח חשוקג'י, גורמים במשפחת המלוכה בממלכה הערבית לא רוצים שבן סלמאן יוכתר למלך לאחר מות אביו. שלושה מקורות המקורבים למשפחת המלוכה מסרו את הדיווח לסוכנות הידיעות רויטרס.

 

יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידת השקעות ב ריאד (צילום: EPA)
יורש העצר מוחמד בן סלמאן(צילום: EPA)

 

לפי הדיווח, עשרות נסיכים ובני דודים במשפחת המלוכה לא מעוניינים בהכתרת מוחמד בן סלמאן. עם זאת, הם לא יפעלו כל עוד אביו - המלך סלמאן בן עבד אל-עזיז בן ה-82 - עדיין בחיים. ידוע כי מוחמד הוא בנו המועדף והאהוב, והסיכויים שסלמאן יפנה נגדו קלושים.

 

לאור זאת, התוכנית של בני המלוכה היא לחכות למותו של סלמאן - ולאחר מכן להכתיר את אחיו הצעיר ממנו, הנסיך אחמד בן עבד אל-עזיז בן ה-76. נמסר כי התוכנית כבר הועלתה בפני בני מלוכה

אחרים.

 

הנסיך אחמד, אחיו החי היחיד של המלך סלמאן ודודו של יורש העצר, יקבל את תמיכת בני המשפחה, גורמי הביטחון במדינה וכן כמה ממעצמות המערב - כך לפי אחד המקורות. גורמי ממשל אמריקנים בכירים רמזו ליועצים סעודים בשבועות האחרונים כי הם יתמכו בהכתרתו.

 

הנסיך אחמד כיהן כסגן שר הפנים בממשל בריאד במשך כמעט 40 שנה. בחודשים האחרונים הוא היה בביקור מחוץ למדינתו, ובאוקטובר האחרון שב לריאד. במהלך נסיעתו הוא מתח ביקורת על הממשל. לפי דיווח מפי מקורות סעודים ב-2017, הוא היה אחד מבני המלוכה שהתנגדו להכתרת בן סלמאן ליורש העצר. המקורות הסעודים מסרו עוד כי הם סבורים שהנסיך אחמד לא יהפוך החלטות חברתיות או כלכליות שקיבל יורש העצר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים