שתף קטע נבחר

החדר הכי מבולגן בארץ - אצלנו בבית

אתם נכנסים לחדר של המתבגר שלכם ולא מבינים איך הוא מצליח לחיות בבלגן הזה, מבקשים ממנו לסדר והוא מגלגל עיניים ולא מבין מה אתם רוצים ממנו. האם בכלל צריך להעיר לו או שאולי עדיף להתעלם, למרות הקושי?

אחד המאבקים שמאפיינים את גיל ההתבגרות הוא סידור החדר. החדר שלהם נראה כאילו סערה הייתה בו. הבגדים זרוקים על הרצפה, חפצים פזורים על השידה ונעליים בכל פינה. ואם זה לא מספיק, יש גם שאריות של אוכל מלפני שבוע ואריזות של חטיפים על הרצפה.

 

למתבגרים סדרי עדיפויות שונים משל ההורים. הם עסוקים בדברים אחרים וניקיון כרגע לא ממש מעניין אותם. חוסר השקט והבלבול הנפשי בא לידי ביטוי בחדר של המתבגר. סערה חיצונית שמעידה על סערה פנימית.

 

חדר של מתבגרת:

 

 

כחלק מתהליך ההתפתחות שלהם, המתבגרים מורדים בהורים. מחפשים ערכים חשובים בבית ושם הם מנסים להתמרד. חלק מתהליך ההפרדות שלהם הוא למרוד במוסכמות קיימות, כך שאם לא מזמן הילד הקפיד לסדר את החדר יתכן ועכשיו הוא ינסה לעשות לכם "דווקא" על מנת לבחון את העוצמות ויכולת השליטה שלו.

 

החדר של המתבגר הוא המקום האישי שלו. המקום הפרטי בו הוא יכול לבטא את עצמו, להגיע אליו כשהוא רוצה שקט. לעיתים הוא אף מרגיש בעלות על החדר, נועל וההורים צריכים אישור כניסה.

 

האם לריב איתם על סידור החדר?

לעיתים למתבגרים יש תחושה שהם חיים בבית מלון ואנחנו נמצאים בבית כדי לשרת אותם - לדאוג להם לאוכל, אינטרנט זמין ובגדים. עלינו לסייע להם לשנות את התפיסה המוטעית הזו ולזכור שהתפקיד העיקרי שלנו הוא לחנך. סדר וארגון אלו ערכים שחשוב להקנות לילדים.

 

בלגן (צילום: shutterstock)
החדר האינטימי שלו(צילום: shutterstock)

ילד שהחדר שלו מסודר יבסס הרגלי ניקיון וסדר שיסייעו לו בהמשך בניהול וארגון משימות נוספות. חשוב להבין שסדר בחדר יוצר גם סדר בראש ואם הערך הזה חשוב לנו אז כדאי שנתעקש עליו. יחד אם זאת אין זה אומר שצריך לריב, מפני שלא חסרות לנו סיבות למריבה בגיל ההתבגרות ועלינו לבחור את המלחמות שלנו, לכן ניתן לעשות מספר צעדים על מנת לעודד את הילד לסדר את החדר מבלי לריב איתו.

 

שוחחו עם הילד על החשיבות של ניקיון והגיינה בעיקר בגיל ההתבגרות. הסבירו להם שבבית שלכם חשוב לכם שיהיה סדר (כמובן שעליכם גם להקפיד על סדר במרחב הציבורי של הבית: סלון, פינת האוכל ובמטבח).

 

1. הגדרה מסודרת

קבעו יחד הגדרה מה יחשב כחדר מסודר. יתכן שההגדרה של סדר שונה אצלכם ואצל המתבגר, ולכן יש להתפשר ולקבוע מספר הנחיות ברורות שיהיו מקובלות על שני הצדדים והקפדה עליהם תחשב כסדר. 

 

2. זמן סידור משותף

שבו יחד איתם ותמיינו חפצים. יתכן ויש למתבגר עומס של ציוד שאין בו שימוש. תמיינו, תתרמו ותזרקו את מה שצריך. זאת הזדמנות לבילוי משותף עם מוסיקת רקע אהובה. תוך כדי תמצאו דברים ממש ישנים שעשויים להעלות בפניכם נוסטלגיה משעשעת. כדאי לעשות זאת מדי פעם, זה ממש נחמד. זוהי הזדמנות "להציץ" על החפצים שלו בנוכחותו ולראות אולי יש גם סימנים מדאיגים כמו מצית, סיגריות וכו'.

 

3. עיצוב אישי

במידה והחדר הוא כלי ביטוי עצמי של הילד, אפשרו לו לעצב את החדר כמו שהוא אוהב, גם אם זה לא עונה לטעם העיצובי שלכם. אם הילד מעוניין בקיר ירוק למשל ואתם לא ממש מתחברים לרעיון, כדאי שתאפשרו לו לבטא את עצמו. תנו לו להרגיש שיש לו שליטה על המרחב האישי שלו. אפשרו לו חופש לפעול בתוך החדר ולמקם את המיטה והארון בהתאם לרצון שלו.

 

קראו עוד:

סליחה באמת שיש לי רק ילד אחד

ילדים בכיתה ג' מכורים לפורנו

"הבן שלי לומד כדורסל בבית ספר מוסלמי"

 

4. ומה אם הוא לא מסדר?

אומנם החדר הוא המרחב האישי שלי הילד ובו הוא יכול להתבודד אך הוא עדיין חלק מהמרחב הגדול שהוא הבית. אתם עדיין בעלי הבית והחדר כלול בתוכו, לכן אם הניקיון חשוב לכם עליכם להגדיר ולקבוע יחד איתו.

 

למשל שביום חמישי אתם מנקים את הבית ובמידה והחדר לא יהיה מסודר לא תנקו את החדר שלו או למשל אם הבגדים זרוקים על הרצפה לא תכבסו אותם. כך הילד יבין שיש השלכות להתנהגות שלו.

 

אני לא מציעה לכם לסדר את החדר במקומם כי זה עלול ללמד אותם שניתן לחמוק ממטלת הסדר. פשרה היא מילת המפתח וכדאי שתהיה הגדרה משותפת לסדר בחדר בה שני הצדדים יהיו מרוצים.

 

במידה וסדר הוא לא ערך חשוב עבורכם ואתם לא נמנים על ההורים המסודרים, אני מציעה לכם להקפיד על כך שהדלת של המתבגר תהיה סגורה וכך בכל פעם שתחלפו במסדרון - לא תראו את הבלגן.

 

הכותבת היא מנתחת התנהגות ומדריכת הורים וצוותי חינוך

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
קבעו יחד הגדרה מה יחשב כחדר מסודר
צילום: shutterstock
מומלצים