שתף קטע נבחר

"אמא, זה לא אני, זה החבר הדמיוני שלי"

אם הילד מדבר לעצמו, לבובה או לאחד החפצים בבית, אין מה להילחץ, כנראה מדובר בחבר דמיוני שמקנה לו בטחון ומסייע לו בהפגת השעמום. למה זו בשורה טובה כשלילד יש "חבר" חדש ומתי בכל זאת יש סיבה לדאגה?

כשאנחנו מגלים שלילד יש חבר דמיוני זה קצת מלחיץ. אנו חוששים שאולי הוא הוזה, לא מבחין בין מציאות לדמיון, אולי יש לו פיצול אישיות או בעיה נפשית אחרת. חשוב שנדע שחבר דמיוני הוא חלק מהתפתחות הטבעית של הילד וקיומו מעיד על יתרונות רבים.

 

משחקי דמיון הם שלב התפתחותי תקין אצל ילדים. חלק מהילדים עושים זאת דרך משחקים כמו פליימוביל או משחקי תפקידים. חלק מדברים לבעלי החיים שלהם או לבובות וחלק בוחרים להשתמש בחבר דמיוני. חלק מהחברים הדמיונים הם חפצים שיש בבית וחלק שקופים ונמצאים בראשם של הילד.

 

החבר הדמיוני מסייע לילד להתמודד עם פחדים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
החבר הדמיוני מסייע לילד להתמודד עם פחדים(צילום: shutterstock)

החדשות הטובות הן שחבר דמיוני מעיד על מוח יצירתי, דמיון פורה והתפתחות תקינה. עצם קיומו של החבר הדמיוני מקנה לילד בטחון רב ומסייע לו בהפגת שעמום. החבר הדמיוני מסייע לילד במצבים שונים במהלך היום והוא חלק מההתפתחות הטבעית של הילד והיא ואפילו חיובית.

 

למה הילד צריך חבר דמיוני?

 

אוזן קשבת

כולנו יודעים שקצב החיים העמוס שלנו לא תמיד מאפשר לנו לשוחח עם הילדים על החוויות שעברו ואנו לפעמים מסתפקים ב"כיף" כתשובה לשאלה "איך היה היום בגן?"

 

לא תמיד אנחנו מצליחים לייצר שיח משמעותי עם הילדים ולהתעניין ברגשות שעברו עליהם במהלך היום ולא רק בתיאור האירוע. לעיתים אנו לא עושים זאת בגלל שאנחנו לא מספיקים ולעיתים אנחנו פשוט לא נמצאים איתם במצבים מסוימים במהלך היום. הילד זקוק לאוזן קשבת וקיומו של החבר הדמיוני מאפשרת לו לשוחח ולשתף את החבר הזה בכל זמן שהוא בוחר.

 

קראו עוד:

- זו הדרך שלנו לגדל ילדים אלופים

- אני כאן בגלל אשתי - המעבר שלנו לקליפורניה

- לגדל ילדים שמבינים בכסף

 

מסייע בהתמודדות

החיים לא תמיד קלים. הילדים נחשפים לעולם המבוגרים ושומעים לפעמים חדשות, אזעקות או רואים סרט ובו חלק מפחיד. דברים אלו מעוררים חרדה ופחד.

 

החבר הדמיוני מסייע לילד להתגבר על הפחד. עבורו, יש מישהו שנמצא איתו וחווה יחד איתו את משימות החיים השונות. לחבר הדמיוני ברוב המקרים יש תכונות שונות והפוכות מהתכונות של הילד, כך שאם הילד חושש החבר הדמיוני מרגיש אמיץ והשיח איתו מעודד ומחזק את הילד.

 

ילד (צילום: shutterstock)
החבר הדמיוני הוא האוזן הקשבת של הילד(צילום: shutterstock)

דברים שרציתי לומר

לילדים לפעמים קשה לבטא רגשות מסוימים כי יתכן והסביבה לא מאפשרת לגיטמציה לרגש. למשל ילד שלא אוהב את אחיו התינוק יחשוש מלומר זאת להוריו אך הוא יכול לומר שהרצל, "החבר הדמיוני", אמר לו שהוא לא אוהב את התינוק.

 

הבעת המסרים והרגשות דרך החבר הדמיוני מאפשרת לילד לפרוק רגשות ולומר דברים שהוא לא מסוגל לומר בעצמו. זהו כלי נהדר לדעת מה הילד מרגיש.

 

יש סיבה לדאוג?

כאשר מיומנויות ההתמודדות והבשלות הקוגניטיבית והרגשית של הילד יבשילו החבר הדמיוני צפוי להעלם. עלינו בכל זאת לשים לב לסימני אזהרה שמצריכים פנייה לאיש מקצוע:

 

- ילד בוגר (בסביבות גיל שבע) ממשיך לשוחח עם חבר דמיוני.

- הילד מכה או מתחמק ממטלה בטענה שזה לא הוא אלא החבר הדמיוני שלו.

- השיח עם החבר הדמיוני עוסק בתכנים לא הולמים או חויות קשות (יתכן והילד מנסה להביע משהו עמוק יותר).

- הילד לא נפגש עם חברים ומסתפק בחברותו של החבר הדמיוני.

 

ככל שתתייחסו לזה בצורה טבעית כך הם גם יעלמו באופן טבעי בדיוק כמו שהגיעו.

 

הכותבת היא מנתחת התנהגות ומדריכת הורים וצוותי חינוך

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שלב התפתחותי תקין
צילום: shutterstock
מומלצים