שתף קטע נבחר

אין הסכם: פסגת קים-טראמפ קוצרה, טקס החתימה בוטל

השיחות בין נשיא ארה"ב לשליט צפון קוריאה הופסקו במפתיע. טראמפ הסביר: "קים רצה שנסיר את כל הסנקציות, לא הסכמנו". לדבריו, הצדדים לא נפרדו בזעם: "אנחנו מחבבים זה את זה". מזכיר המדינה: "הייתי רוצה שנגיע רחוק יותר, אבל אני אופטימי"

ועידת הפסגה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה קים ג'ונג און בווייטנאם קוצרה הבוקר (יום ה') במפתיע, והטקס שבו היו אמורים שני הצדדים לחתום על הסכמים משותפים בוטל. דוברת הבית הלבן שרה סנדרס הודיעה כי שני הצדדים לא הצליחו להגיע להסכם בפסגה, ובמסיבת עיתונאים הסביר טראמפ כי צפון קוריאה דרשה ממנו בשיחות להסיר לגמרי את הסנקציות האמריקניות עליה – והוא סירב. טראמפ והבית הלבן טענו כי למרות זאת השיחות היו מועילות, וכי נציגי הצדדים ישובו וייפגשו בעתיד.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

טראמפ וקים עזבו את המלון שבו נערכה הפסגה יותר משעה לפני המועד המתוכנן, וארוחת צהריים משותפת לשניים בוטלה. אף שעוד לפני הפסגה העריכו פרשנים כי לא תירשם בה פריצת דרך של ממש בדרך לפירוק צפון קוריאה מנשק גרעיני, הציפייה הייתה שטראמפ וקים יציגו לעולם לפחות הסכמה סמלית כלשהי באחד הנושאים שעל הפרק, למשל כזו שתוביל להכרזה על סיומה הרשמי של מלחמת קוריאה. זה לא קרה הבוקר.

קים ג'ונג און דונלד טראמפ מפגש פסגה וייטנאם (צילום: רויטרס)
קים וטראמפ לפנות בוקר(צילום: רויטרס)

טראמפ וקים החלו את יום הפגישות השני שלהם בשעה 4 בבוקר שעון ישראל (9 בבוקר שעון האנוי), אבל סיימו את שיחותיהם מוקדם מהצפוי. מסיבת עיתונאים שנקבעה במקור לטראמפ לשעה 10:50 שעון ישראל, אחרי "טקס חתימה משותפת על הסכמים בין שתי המדינות", הוקדמה ל-9:00, ושני הצדדים עזבו את המלון שבו נערכה הפסגה.

 

במסיבת העיתונאים אמר טראמפ כי לשני הצדדים היו שיחות טובות ובונות, אולם הדגיש ששניהם הסכימו שלא יהיה זה נכון לחתום על משהו לעת עתה. "יכולתי לחתום על משהו היום, אבל עדיף לעשות את זה נכון מאשר לעשות את זה מהר", אמר טראמפ. הוא שב והדגיש שמערכת היחסים שלו עם קים "חזקה מאוד", וטען כי הוא בוטח בקים ומאמין למילה שלו.

דונלד טראמפ קים ג'ונג און מפגש פסגה וייטנאם ארצות הברית צפון קוריאה (צילום: AP)
(צילום: AP)

טראמפ סיפר שצפון קוריאה דרשה בשיחות שארה"ב תסיר לחלוטין את הסנקציות עליה בתמורה לפירוק מתקן הגרעין המרכזי יונגביון, אך האמריקנים סירבו משום שלצפון קוריאה יש מתקנים וכלי נשק מסוכנים נוספים. "לפעמים צריך ללכת", הסביר טראמפ את ההחלטה להפסיק את השיחות על רקע זה. עם זאת, טראמפ סירב לומר אם הוא זה שהחליט להפסיק את השיחות. שעות אחר כך אמר מזכיר המדינה מייק פומפאו כי טראמפ הוא שהחליט לבטל את טקס החתימה.

 

על כל פנים, לדברי טראמפ הטון בשיחות עם קים היה ידידותי והצדדים לא עזבו בזעם: "אנחנו פשוט מחבבים זה את זה, יש לנו מערכת יחסים טובה". כשנשאל מהו לדעתו החזון של קים בנוגע לפירוק צפון קוריאה מגרעין השיב טראמפ: "יש לו חזון מסוים, זה לא בדיוק החזון שלנו, אבל הוא קרוב בהרבה לחזון שלנו מכפי שהיה לפני שנה". הנשיא האמריקני אמר כי אף שלא הושג הסכם, קים הבטיח שלא לחדש את הניסויים הגרעיניים ואת ניסויי הטילים של ארצו.

דונלד טראמפ קים ג'ונג און מפגש פסגה וייטנאם ארצות הברית צפון קוריאה מייק פומפאו (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מזכיר המדינה פומפאו הודה במסיבת העיתונאים כי הצד האמריקני ביקש מקים ג'ונג און לעשות ויתורים משמעותיים יותר, אולם שליט צפון קוריאה סירב. פומפיאו אמר שביממה האחרונה נרשמה התקדמות אמיתית בין הצדדים, אך בלי להגיע למטרה הסופית: "הייתי רוצה שנגיע רחוק יותר, אבל אני אופטימי". פומפאו הדגיש שלמשא ומתן מהסוג שמתנהל בין וושינגטון לפיונגיאנג נדרש זמן.

 

טראמפ ביקש: אל תצעקו על קים

לפנות בוקר, בתחילת יום הפגישות השני שלהם, ענו טראמפ וקים על שאלות כתבים. טראמפ ניסה להנמיך ציפיות ואמר כי הוא אינו ממהר להגיע לעסקה. לדבריו, "מהירות אינה חשובה. מה שחשוב הוא שנעשה את העסקה הנכונה". קים מצידו נשאל אם הוא מוכן לפירוק מגרעין והשיב: "אם לא הייתי מוכן לא הייתי בא לכאן". עם זאת, הוא לא פירט למה הוא מתכוון ב"פירוק מגרעין". טראמפ אמר בתגובה: "זאת אולי התשובה הטובה ביותר ששמעתם אי פעם".

קים ג'ונג און דונלד טראמפ מפגש פסגה וייטנאם (צילום: AP)
(צילום: AP)

טראמפ הוסיף כי "יהיה לנו דיאלוג מצוין. אני אעשה הכל כדי לגרום ליום הזה להיות נפלא". הוא ציין כי השיחות שקיים עם קים בארוחת הערב אתמול, ובמפגש אחד על אחד לפניה, היו "טובות מאוד" וכי "הרבה רעיונות" הוצעו במהלכם – אך לא ציין מהם. טראמפ, שאמר בעבר כי הוא וקים "התאהבו", שב וציין כי בין השניים קיים "קשר חזק מאוד". לדבריו, "כשיש לך יחסים טובים, הרבה דברים טובים יכולים לקרות".

 

כפי שאמר כבר כמה פעמים בימים האחרונים, טראמפ ציין כי לפיונגיאנג פוטנציאל כלכלי עצום: "אני לא יכול לדבר בהכרח על היום, אבל אני יכול לומר שבטווח הארוך, לאורך תקופת זמן, אני יודע שתהיה לנו הצלחה פנטסטית בנוגע ליו"ר קים ולצפון קוריאה", הוסיף.

דונלד טראמפ קים ג'ונג און מפגש פסגה וייטנאם ארצות הברית צפון קוריאה מייק פומפאו (צילום: AP)
(צילום: AP)

דונלד טראמפ קים ג'ונג און מפגש פסגה וייטנאם ארצות הברית צפון קוריאה פגישה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

כשהוא יושב לצד הנשיא האמריקני במלון מטרופול בהאנוי, אמר קים ג'ונג און כי יעשה כל מאמץ כדי להגיע ל"תוצאה חיובית", וציין כי "כל העולם" צופה בשיחות. הוא חזר על אמירתו ממפגש הפסגה הקודם, זה שערכו המנהיגים בסינגפור לפני פחות משנה, ולפיה המראה של שני מנהיגי המדינות היריבות יושבים זה לצד זה נראה ודאי כמו "סרט פנטזיה".

 

בעוד טראמפ בווייטנאם, עורך הדין שלו העיד בקונגרס: "הוא גזען, רמאי ונוכל"

 

לשאלת כתב ה"וושינגטון פוסט" אם הוא מאמין שיצליח להגיע להסכם עם טראמפ, ענה הרודן: "מוקדם מדי לומר. לא הייתי אומר שאני פסימי". בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי תשובתו לשאלת הכתב האמריקני הייתה ככל הנראה הפעם הראשונה אי-פעם שבה השליט הצפון-קוריאני ענה לשאלה של כתב זר. על רקע נכונותו הבלתי צפויה של קים להשיב לעיתונאי זר הפציר טראמפ בעיתונאים: "אל תרימו את הקול, בבקשה. זה לא כמו לדבר עם טראמפ".

 

לאחר שהכתבים עזבו את החדר, נועדו טראמפ וקים במשך כחצי שעה בארבע עיניים. לאחר מכן יצאו לטיול קצר בחצר המלון היוקרתי בן 118 השנים שבו נערכת הפסגה. בחצר המתינו להם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו ושליחו הבכיר של קים ג'ונג און, קים יונג צ'ול, לשעבר ראש המודיעין של צפון קוריאה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
קים וטראמפ לפנות בוקר
צילום: רויטרס
מומלצים