שתף קטע נבחר

המומחים של 'חתונה ממבט ראשון': כך התאמנו את הזוג המאושר

"קשר יציב הוא תוצר של זמן. בן אדם שיקפיץ אצלנו את כל הזיקוקים הוא לאו דווקא האדם שהכי מתאים לנו. בתוכנית אנחנו בעצם אומרים לאנשים, יש לכם פוטנציאל לחיות עם זוגיות ממש טובה. עכשיו לכו תלמדו מה עושים עם זה". שיחה עם המומחים מהעונה החדשה של 'חתונה ממבט ראשון'

 

(כתבת: לורי שטטמאור, הפקה: מיכאלה חזני, צילום: ירון שרון, עריכה: גלעד ילון)

 

אם תשאלו אימהות ישראליות (וביניהן את אימא שלי) אם הן סבבה שבתן הרווקה תינשא לגבר שזה עתה הכירה לראשונה, רבות מהן יגידו לכם "איפה חותמים?". מסתבר שהרעיון המופרך והביזארי להיפגש עם אהובך לראשונה מתחת לחופה, אינו כל כך ביזארי למרות הכול. לא לאימהות שלנו ולא למאות הרווקים והרווקות שהתייאשו משגרת הדייטים המייגעת, ונהרו בחודשים האחרונים בהמוניהם על האוטובוסים, הישר למבחני הליהוק של העונה השנייה של 'חתונה ממבט ראשון'.

 

האהבה של ולנטינה ויונתן הצילה אותם מהבדידות

 

נדמה שהיום כולם רוצים לצאת אנה ארונוב ולמצוא אהבה בתכנית ריאליטי. ואם זה עוד מדעי, מה טוב. ב'חתונה ממבט ראשון' נפגשים המועמדים עם פאנל מומחים אשר מעביר אותם בדיקות התאמה שבוחנות הן את הביולוגיה והן את הסוציולוגיה שלהם. כל מומחה בודק זאת בהתאם לתחום עיסוקו, עד שלבסוף מתקבצים כולם כדי לקבוע מי מבין המועמדים הוא הזוג בעל סיכויי ההצלחה הגדולים ביותר.

 

"אבולוציה של 500 מיליון שנה הביאה אותנו למקום שבו אנחנו חיים, מקום שבו למראה, לגנטיקה, לריח ולעוד מרכיבים ביולוגים יש השפעה על המשיכה המינית שלנו", מסבירה ד"ר ליאת יקיר, ביולוגית וד"ר לגנטיקה מולקולרית, הנמנית עם חבר המומחים של התוכנית יחד עם יעל דורון, פסיכולוגית ואנליטיקאית קבוצתית, ודני פרידלנדר, פסיכולוג קליני מומחה. ואם בני אדם הם סך הביולוגיה שלהם ביחד עם השפעות חברתיות וסביבתיות, הרי שיקיר הביאה למבחן ההתאמה את הפאן הביולוגי. "מחקר משנת 95' גילה שאנחנו נמשכים יותר לאנשים שרחוקים מאיתנו מבחינה גנטית, כשהמטרה היא לייצר צאצאים עם גיוון חיסוני גדול יותר", היא אומרת.

 

"כל המנגנון הזה עדיין לא מפוענח לגמרי, אבל אנחנו כן מבינים היום שאנשים עם התאמת ריח מאוד גבוהה הם אנשים שנשארים יחד לאורך זמן. גם ידוע לנו אינטואיטיבית שאם קשה לנו עם ריח של אדם מסוים, רוב הסיכויים שהקשר לא יחזיק מעמד. לכן העברנו את המתמודדים מבחן ריח וגם שלחנו דגימות רוק למעבדה בשוויץ. כמובן שהביולוגיה יכולה לתת לנו אינדיקציה על המשיכה הראשונית, שהיא מאוד חשובה, אבל מה שבונה את המשך הקשר הם המרכיבים האישיותיים והפסיכולוגיים של כל אחד מבני הזוג".

חתונה ממבט ראשון (צילום: רונן אקרמן)
המומחים של 'חתונה ממבט ראשון'. "בדקנו מה סגנון ההתמודדות שלהם בתנאי לחץ"(צילום: רונן אקרמן)
 

מה בדקתם מבחינה פסיכולוגית?

"אנחנו יודעים שאנשים מביאים את ההתנהגות שלהם בצורה הכי חיה, אותנטית וספונטנית כשהם נמצאים בחברה", אומרת יעל דורון. "אז פשוט הבאנו את המועמדים שלנו - בנים לחוד ובנות לחוד - לסימולציה קבוצתית. ממפגש של שעה יכולנו ללמוד עליהם הרבה מאוד. ראינו איך הם פותרים בעיות, מה סגנון התמודדות שלהם בתנאי לחץ. גם ביקרנו בבתים שלהם בגלל שאנחנו מאמינים שכשאתה נכנס לבית של מישהו, אתה לומד עליו המון. חוץ מזה, היו המון מבחנים פסיכולוגים שהעברנו אותם, עליהם אני ודני היינו אחראיים".

 

"אחד הדברים החשובים שבדקתי זה מאיפה המועמדים שלנו באים – מהם היחסים בבית, מה זה קשר טוב מבחינתם ואיך הם פותרים קונפליקט", מסביר דני פרידלנדר. "בדקנו גם איזה סגנון התקשרות יש להם. אם אדם למשל הוא חרד או נמנע, כנראה שיהיה לו קשה יותר להשתתף בתוכנית כזאת".

 

יעל: "עוד דבר שלמדנו זה את הסולם של פתיחות לחוויות, כי אנשים שמתאים להם לבוא אלינו הם בדרך כלל אנשים מאוד פתוחים והרפתקנים".

חתונה ממבט ראשון (צילום: יוסי קרסו)
חתונה ממבט ראשון. בהצלחה לזוג המאושר(צילום: יוסי קרסו)
 

פתוחים, הרפתקנים אבל מיואשים ממציאת אהבה?

"לגמרי. רוב האנשים אמרו לנו שהסיבה המרכזית שבגללה הם באים אלינו היא שהם מיואשים מכל התהליכים הסטנדרטיים של מציאת זוגיות. רבים מהם יודעים להיכנס טוב מאוד לזוגיות וגם היו להם מערכות יחסים בעבר, אבל משהו לא מחזיק יותר בשיטה היום. אין סבלנות להתמיד בתהליך, ומנגד - יש משהו מאוד קסום בתהליך שבו אנחנו אומרים להם, 'התאמנו לכם מישהו, ועכשיו יש לכם שישה שבועות להכיר אותו ולהחליט אם אתם נשארים'".

 

ליאת: "זה לא לצאת לדייט ולהכיר ולהיעלם לשבוע, אלא לחיות ביחד באותו בית. זה להיכנס לעולמות האחד של השני, להרגלים האחד של השני. כבר הקונפליקטים הם בילט-אין. אלו הן חוויות קשות אבל גם מגבשות".

 

טיפול זוגי על תחילת הקשר 

בניגוד לעונה הקודמת, הפעם המומחים הולכים להיצמד לזוג הטרי וללוות אותו לאורך המסע החדש שלו בפורמט של טיפול אישי וזוגי. "היום ההמלצה היא להתחיל בטיפול זוגי כבר על תחילת הקשר, ולא לחכות לקונפליקטים", מייעץ דני. "אנחנו גם יודעים שהיום יש עלייה במספר האנשים שפונים לטיפול זוגי לפני שהם מתחתנים. בתוכנית אנחנו מנסים לעזור לאנשים להיות בהנאה שבהחמצה ולא בחרדה מזה. להבין שאולי יש עוד הרבה דברים בחוץ, אבל בואו נהנה מהכאן ועכשיו. זה כמעט בודהיסטי ליהנות ממה שיש. התוכנית שלנו מזמינה את החתנים והכלות להניח בצד את ה-Fomo (קיצור של Fear Of Missing Out, ל.ש) ולא לחשוב על מה אני מפספס".

 

"קשר אמיתי ויציב הוא תוצר של זמן", אומרת ליאת. "בן אדם שיקפיץ אצלנו את כל הזיקוקים הוא לאו דווקא האדם שהכי מתאים לנו. בגלל שאנחנו עדיין יצורים ביולוגים אבל עם מוח מפותח, אנחנו מערבבים בין אהבה למין. אז יכול להיות שנימשך בצורה מטורפת, אבל זה לא האדם שיעשה לנו טוב כל החיים".

 

יעל: "בתוכנית אנחנו בעצם אומרים לאנשים, יש לכם פוטנציאל לחיות עם זוגיות ממש טובה. עכשיו לכו תלמדו מה עושים עם זה".

 

יש לכם טיפ אחרון לרווקים שמיואשים כי הם מחפשים אהבה ולא מוצאים?

דני: "אני בעניין של לסגור אפליקציות. לא להיכנע לדבר הזה של ה-FOMO".

 

ליאת: "בלונדון עקבו אחרי 5,000 זוגות שהכירו דרך אפליקציות, והשוו אותם לאלו שהכירו בדרך רגילה. מסתבר שלמכירים באפליקציות יש פי 3 יותר סיכויים להתגרש, ו-80% יותר סיכוי שזה לא יחזיק את השנה הראשונה. אנשים צריכים לדעת את זה. אז אולי לא לסגור את האפליקציות, אבל כן להיפתח לעולם האמיתי. להכיר אנשים ולהסתכל בעיניים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רונן אקרמן
חתונה ממבט ראשון. שלושת המומחים של העונה החדשה
צילום: רונן אקרמן
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים