שתף קטע נבחר

הפיליפינים פרשה מבית הדין הבינלאומי

אלפי אזרחים נהרגו בפיליפינים במלחמה של הנשיא דוטרטה בסוחרי הסמים. בית הדין בהאג התחיל לחקור טענות לפשעי מלחמה - ומדינת האיים זעמה. היום הפכה למדינה השנייה שפורשת מבית הדין: "מבחינתנו הוא לא קיים"

הפיליפינים פרשה היום (א') רשמית היום מבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. למרות הפרישה התחייב בית הדין להמשיך לבדוק את הטענות לרצח אזרחים במסגרת המאבק של הממשלה הפיליפינית בסוחרי הסמים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

לפני שנה הודיעה הפיליפינים לאו"ם על כוונתה לפרוש מבית הדין היחיד שעוסק בפשעי מלחמה. היום הפרישה הזאת נכנסה לתוקף, והפיליפינים הפכה למדינה השנייה שפורשת מבית הדין הפלילי הבינלאומי.

נשיא הפיליפינים דוטרטה (צילום: AP) (צילום: AP)
נשיא הפיליפינים דוטרטה(צילום: AP)
"המזכ"ל הודיע לכל המדינות שהפרישה של הפיליפינים תיכנס לתוקף ב-17 במרץ", אמר ארי קאנקו, דובר באו"ם. הפרישה של הפיליפינים היא מכה נוספת לבית הדין, אחרי זיכוי של נאשמים בפשעי מלחמה וניסיונות של מדינות נוספות לפרוש מבית הדין.

 

הפיליפינים החלה בתהליך הפרישה אחרי שבית הדין פתח ב-2018 בחקירה ראשונית של פעילות המשטר של רודריגו דוטרטה. נשיא הפיליפינים הכריז על מאבק בסוחרי הסמים, והמלחמה בסוחרים גבתה את חייהם של אלפי אזרחים ועוררה גינויים ברחבי העולם.

מחאה במנילה על הרג האזרחים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מחאה במנילה על הרג האזרחים(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

צפיפות אימים בבית סוהר בפיליפינים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
צפיפות אימים בבית סוהר בפיליפינים(צילום: AFP)
 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

סלבדור פאנלו, הדובר של נשיא הפיליפינים, אמר היום שמדינת האיים מעולם לא הצטרפה כחוק לאמנת רומא, שבמסגרתה פועל בית המשפט. פאנלו אמר את הדברים בתשובה לטענה שהפיליפינים לא הסדירה את כל הצעדים לאימוץ האמנה.

 

"העמדה שלנו בנושא נותרה על כנה, חד משמעית ובלתי גמישה: הפיליפינים מעולם לא הפכה למדינה שחברה באמנת רומא שיצרה את בית הדין הבינלאומי", אמר פאנלו. "מבחינתנו בית הדין אינו קיים ומעשיו חסרי ערך".

מחאה מחוץ לבית הנשיא בירושלים ()
מחאה מחוץ לבית הנשיא בירושלים בזמן ביקור דוטרטה
 

מלחמתו של דוטרטה בסוחרי הסמים היא אולי הדבר החשוב ביותר בכהונתו של הנשיא. דוטרטה מגן על המאבק הזה בכל תוקף. הוא אומר שלמנהיגי המערב ולמוסדות הבינלאומיים שמגנים אותו כלל לא אכפת ממדינת האיים.

 

גורמים בהאג אמרו שהחקירה הראשונית שנפתחה בפברואר 2018 על ידי התובעת פאטו בנסודה, על פשעים אפשריים נגד האנושות, תימשך למרות הפרישה של הפיליפינים. תקנון בית הדין קובע כי כל בדיקה שהחלה לפני פרישת המדינה הרלוונטית תימשך גם אחרי הפרישה.

רודריגו דוטרטה נשיא הפיליפינים, טרם המראתו לביקור בישראל (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

דוטרטה הבהיר שממשלתו לא תשתף פעולה עם בית הדין בהאג בשום צורה. בנאום ביום רביעי הוא אמר "שגם בעוד מיליון שנה" לא יהיה לבית הדין בהאג "סמכות שיפוטית" על אחד מאנשיו.

 

ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי אמר היום שפרישת הפיליפינים צריכה לגרום לנציבות זכויות האדם של האו"ם לחקור את הרג האזרחים. "פיליפינים אמיצים שקוראים תיגר על 'המלחמה בסמים' או מחפשים צדק ליקיריהם צריכים תמיכה בינלאומית שתעזור להם להפסיק את אווירת הפחד, האלימות והפטירה מעונש", אמרו באמנסטי.

משפחות של נרצחים ב פיליפינים הפיליפינים מלחמה בסוחרי ה סמים (צילום: EPA)
משפחות של נרצחים בפיליפינים(צילום: EPA)

משפחות של נרצחים ב פיליפינים הפיליפינים מלחמה בסוחרי ה סמים (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

הבדיקה הראשונית של האג בעניין הפיליפינים היא שלב אחד לפני חקירה מלאה. היא עוסקת בטענות שהממשלה הייתה מעורבת ברצח של אזרחים במסגרת המאבק בסוחרי הסמים, שפתח דוטרטה באמצע 2016.

 

לפי המשטרה הפיליפינית נהרגו 5,176 סוחרים ואנשים שמשתמשים בסמים והתנגדו למעצר. ארגוני זכויות אדם אומרים שמספר ההרוגים האמיתי גבוה לפחות פי 3. מתנגדיו של דוטרטה אומרים שדוטרטה לא הכריז מלחמה רק על סוחרי הסמים אלא גם על העניים, ושממשלתו מאפשרת לבצע זוועות מבלי להיענש.

התובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבינלאומי ב האג פאטו בנסודה מ גמביה ()
התובעת הראשית של בית הדין הבינלאומי, פאטו בנסודה
 

פרישת הפיליפינים מהאג מגיעה אחרי סדרת תבוסות של התביעה בית הדין הבינלאומי. בינואר זוכה לורן גבאגבו, נשיא חוף השנהב לשעבר, מפשעים נגד האנושות. ביוני 2018 שוחרר ז'אן-פייר במבה, סגן נשיא קונגו לשעבר, אחרי ביטול הרשעתו בפשעי מלחמה.

 

בורונדי הייתה ב-2017 המדינה הראשונה שעזבה את בית הדין, שהוקם ב-2002. בגל חסר תקדים החלו בתהליך הפרישה גם מדינות אפריקניות אחרות – זמביה, דרום אפריקה, קניה וגמביה. הן האשימו את בית הדין הבינלאומי ביחס מוטה נגד אפריקנים. מנגד קיבל בית הדין חיזוק החודש, כשמלזיה הצטרפה לרשימת המדינות החברות בבית הדין. אחרי פרישת הפיליפינים חברות בבית הדין 123 מדינות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
נשיא הפיליפינים דוטרטה
צילום: AP
מומלצים