שתף קטע נבחר

חובה לקום, לנשק וללוות את ספר התורה?

שאלה:

למדנו כי צריך לקום לקראת ספר התורה ולנשקו. האם חובה זו מוטלת על כל מתפלל בבית הכנסת, גם אם הוא יושב רחוק ממקום הולכת הספר?

 

<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>  

 

תשובה:

א. מעיקר הדין באמת אין צורך להתקרב לספר התורה. וכך היא לשון ההלכה: "ובמקומות שמצניעין אותו בהיכל, שהוא הארון בבית הכנסת, מצווה לכל מי שעוברת לפניו ללוותה עד לפני הארון שמכניסין אותה שם. וכן הגולל ילך אחר הספר תורה עד לפני הארון, ועומד שם עד שיחזירו הספר תורה למקומה וכן נוהגין במגביה הספר תורה, כי הוא עיקר הגולל..." (רמ"א שו"ע או"ח קמט).

 

ויש שכתבו שמביאים את התינוקות לנשק התורה, כדי לחנכם ולזרזם במצוות, וכן נוהגין (אור זרוע). כלומר, עיקר המצווה הוא ללוות את ספר התורה (לא לנשק), וגם זה רק מי שספר התורה עובר לידו. כך גם כותב בפירוש אחד האחרונים, שהחיוב הוא דווקא לאלה שספר התורה עובר לפניהם. אבל שאר מתפללי בית הכנסת, שאין הספר עובר לפניהם, אינם צריכים להתקרב לספר וללוותו, "אלא יעמדו על מקומם יצדדו עצמם לעבר הספר תורה, ויביטו לעברה עד הכנסתה לארון קודש".

 

הוא מוסיף שגם אין להדר ולהתקרב לספר התורה, משום ש"עלול מאד להיות דוחק וצפיפות, ויבואו לדחוף זה את זה ואין זה כבוד התורה, ורק מי שמוחזק בחסידות יוכל לנהוג כן".

 

הוא מסיים שאף אלה שספר התורה עובר לפניהם, "אין המנהג ללוותה אלא מעט, אבל לא עד לפני הארון קודש (זולת הגולל והמגביה), וכנראה גם בזה הטעם הוא כדי שלא יבואו לדחוף זה את זה".

 

כלומר, אין להחמיר ולהתקרב לספר התורה, אלא רק לעמוד בשקט ולהסתכל לעבר הולכת הספר, ולומר את הפסוקים הנאמרים בזמן זה. גם אלה שהספר עובר בקרבתם אינם צריכים ללכת עד מקום הנחת הספר, אלא ללוותו מעט.

 

המנהג נישוק ספר התורה נזכר בדברי הרמ"א, לגבי ילדים קטנים, שמביאים אותם לנשק התורה כדי לחנכם למצוות. מנהג זה עבר גם למבוגרים, אולם כאמור אינו מעיקר הדין, וצריך להיזהר שלא לגרום לזלזול בספר התורה על ידי מנהג זה (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר).

 

לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377. 


פורסם לראשונה 28/04/2019 11:19

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
מי חייב לקום?
צילום: מוטי קמחי
מומלצים