שתף קטע נבחר

מתכון משפחתי: הממליגה של דוד סימון

היא גדלה בבית רומני-הונגרי, אבל רוב האוכל היה הונגרי, לכן יש לה מקום חם בלב למתכונים הרומנים, למשל הממליגה של סבתה. עכשיו משחזרת רחלי קרוט את המתכון האהוב כדי שגם אתם תוכלו ליהנות ממנו

בשיתוף Foody 

 

 

למרות שגדלתי בבית רומני-הונגרי (סבתא נולדה בטרנסילבניה ששכנה בגבול בין 2 המדינות) רוב האוכל שאכלנו בילדות היה הונגרי. איכשהו דווקא הצד הרומני היה פחות דומיננטי מבחינת האוכל, להוציא ממליגה שסבתא נהגה להכין. אמנם לעיתים רחוקות יחסית, אבל אצלי בלב היה למנה הזאת מקום שכולו חום של בית. אוכל כמוהו לא ראיתי בשום בית אחר בשכונה.

 

לפני חצי שנה בערך, אחרי שסבתא חלתה וכבר לא יכלה לבשל, החלטתי לנסוע לאשדוד, לאחותה מירי, כדי ללמוד ממנה ומסימון – בעלה המופלא – לא להאמין שהוא בן 89!, איך להכין את כל המאכלים שכבר קשה לשחזר. לא כי אין את חומרי הגלם, כי חסרה לרובנו הסבלנות והיד מלאת הניסיון שיש להם.

 

במשך שעות ראיתי אותו מכין מרק עוף, איקרה ביתית וממליגה. ובין רגע חזרו אלי המראות והטעמים של פעם. את הממליגה, שדוד סימן הכין בגרסת פרווה (כי אכלנו גם מרק עוף) זללתי לבד בצלחת. ככה, בלי כלום. קצת מלח וזהו. אבל לכם אני מביאה את הגרסה הקצת יותר משודרגת שמגישים עם שמנת חמוצה, גבינה מגורדת ורוטב שום שנקרא מוג'דיי שאמנם נהוג להגיש אותו עם קבב אבל אני כל כך אוהבת שום שאני אוכלת אותו עם כל דבר.

ממליגה (צילום: אפיק גבאי)
ממליגה(צילום: אפיק גבאי)
 

ממליגה

המרכיבים:

1 כוס קמח תירס (פולנטה)

3 כוסות מים

1 כוס חלב או שמנת מתוקה או שמנת לבישול

3 כפות שמן או 40 גרם חמאה

1 כפית מלח

 

להגשה:

ריקוטה למריחה

 

לרוטב שום – מוז'דיי  (לא חובה):

10 שיני שום, כתושות דק

1/2 כפית מלח

3 כפות שמן מכל סוג שאוהבים

3 כפות חומץ או מיץ לימון

1/4 כוס מי סודה או מים

1/4 צרור עלי פטרוזיליה, קצוצים דק מאוד – לא חובה

 

אופן ההכנה:

  1. מכינים ממליגה: בסיר רחב שמים מים, חלב וקמח תירס ומביאים לרתיחה.
  2. מבשלים, תוך כדי ערבוב עם כף עץ, עד שהממליגה מסמיכה. זה לוקח בערך 5 דקות. מוסיפים מלח, פלפל וחמאה וממשיכים לבשל עוד כדקה, עד שחמאה נמסה והממליגה סמיכה מאוד. קחו בחשבון שהיא ממשיכה להסמיך גם אחרי שמכבים את האש.
  3. מכינים את הרוטב (הוא צריך לעמוד לפחות שעתיים ואפשר גם שבוע בקופסה סגורה במקרר): כותשים את השום. מערבבים היטב את כל המצרכים ומניחים בתוך קופסה במקרר. אפשר לטחון בבלנדר מוט.
  4. מגישים: מניחים מצקת נדיבה מהממליגה בצלחת, מניחים מעל כף או שתיים של ריקוטה ומזלפים מעט רוטב שום.

 

הערות

  • לגרסת פרווה של הממליגה ממירים את החלב במים או חלב צמחי.
  • שומרים את הממליגה במקרר, עטופה היטב בניילון נצמד או מכסה של קופסה. היא מתקשה? פשוט מחממים במיקרו ביחד עם 1/3 כוס חלב/מים/שמנת מתוקה שמרתיחים קצת כדי לפתוח את המרקם.

 

רחלי קרוט היא כותבת הבלוג "קרוטית"

 

בשיתוף Foody

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים